Gå till innehåll

Fanns detta?


Coca Cola och Film

Recommended Posts

Nej. Fallskärmsjägarskolan (FJS) grundades 1952. Det var inte speciellt många länder som hade luftburna förband (läs fallskärmsförband) under andra världskriget, förutom de större medaktörerna. Det var ett relativt nytt begrepp.

 

FJS är dessutom baserad på den taktik som utvecklades i Brittiska SAS och kom till full blomning först efter krigsslutet. Det fanns ett SAS under kriget men inte som vi känner igen det idag. Liksom i SAS utgår FJS från mindre patruller som arbetar med informationsinhämtning och sabotage.

 

Tyska, Sovjetiska, Brittiska och Amerikanska fallskärmsförband (eller fallskärmsjägare) opererade i kompanier och uppåt. SAS och FJS opererade med max plutons styrka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hahaha... det lär nog bli ett tunnt filmmanus! Sverige har väl inte någon imponerande krigshistoria direkt, i alla fall inte i modern tid. Däremot kan man göra en film om kungens nazistfarsa eller om Stig Wennerströms spionverksamhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spartacus]Sverige + WW2 = Does not compute! :)

[/citat]

 

Om man väljer att bortse från det faktum att det faktiskt fanns svenskar som slogs under andra världskriget. Det fanns en handfull svenskar som slogs med västmakterna men flera tusen som slogs med finnarna mot Sovjet. Man har dessutom gjort en beräkning att det slogs bortemot 300 svenskar i Waffen-SS, mestadels mot Röda Armén. Från 1943 var 11.SS.Panzergrenadier Division "Nordland" det förband som innehöll flest svenska frivilliga, dvs. en hel pluton (ca. 30 man). De andra var utspridda i alla möjliga förband. Just denna sistnämnda, och medvetet bortglömda sida av svensk krigshistoria, skulle vara intressant att utveckla som en filmidé. Själv har jag funderat på att spela in en ovanlig sekvens, som kortfilm, taget från en av de svenska frivilligas memoarer.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anhool][citat=Spartacus]Sverige + WW2 = Does not compute! :)

 

Hur som helst har du världens bästa avatar, CC&F![/citat]

 

Är jag helt borta eller är den från Office Space?[/citat]

 

Yes, det är från Office Space. En av de skönaste rullarna ju.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spartacus]TomStac: Helt korrekt, runt 300 soldater från Sverige fanns i den tyska krigsmakten. Betydligt mycket mindre om man jämnför med hur många som var med i de allierade krafterna.[/citat]

 

Den uppfattning som jag har hört är att det var betydligt fler svenskar som slogs mot Sovjetunionen än det var som slogs mot Nazityskland. Du räknar väl inte med amerikanska svenskättlingar? Jag tycker inte att det räknas riktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=louis cyphre]Det kanske är inräknat de som slogs mot ryssarna under finsk flagg...? Då är det nog jävligt många...[/citat]

 

Jo...men, jag räknade med dem på den tyska sidan. Även om de svenska frivilliga i Finland inte slogs på tyska sidan per se så hade de ju samma fiende som tyskarna, Sovjetunionen. Dessutom var Finland allierad med Tyskland.

 

Aha...nu hajar jag. Spartacus kanske menade allierande till Tyskland när han nämnde "allierade krafter". Då är jag med.

 

Men visst hade det varit intessant ämne att göra en film på? Inte minst för att det är ett så tabubelagt ämne, men också intressant i sig (tycker i alla fall jag).

 

Min faschination för ämnet kommer ur att mina föräldrar är polacker och har sett östfronten passera tre gånger över deras hem, och alltså har sett mycket med egna ögon, något jag har fått berättat sedan barnsben (kanske också blir ett manus till slut). Farsan var barnsoldat i ett partisanförband som kallades AKA (Armya Krajowa), en nationell befrielsearmé som till stor del bestog av överlevande polska officerare och soldater, och som slogs både mot Röda Armén och Tyska Wehrmacht. Alla hans bröder och min farfar var också med i denna partisangrupp. Jag har pillat på tyska hjälmar, gasmaskfodral och bajonetter sedan jag knappt hade lärt mig att krypa.

 

Jag har inte sett 'Frostbiten' men som jag har fått förklarat för mig finns det väl i början av filmen med svenska Waffen SS-soldater som blir bitna av ukrainska vampyrer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...