Gå till innehåll

Ljudupptagning


lilla_farbrorn

Recommended Posts

Jag och några polare ska göra en film och har lite problem med ljudet. Kameran jag använder surrar otroligt mycket och därför är inte ljudkvalitén den bästa. Det går heller inta att koppla en microfon till den. Så nu tänkte vi spela in ljudet för sig. Hur gör man då? Hur gör ni?

 

Är det minidisc kopplad till en mikrofon som gäller?

Är det något särskilt man måste tänka på när man köper prylarna?

 

 

 

:q

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

är det det bästa alternativet? Minidisc är ju inte precis billigt.

Jag har aldrig använt en sådan så jag har inte en aning om hur de funkar.

Är det bra kvalité på ljudet man spelar in?

Hur får man över ljudet till datorn? usb eller?

Funkar det att koppla vilken mikrofon som helst?

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

En billig MD kostar kanske en tusing. SR brukar köra med sharp då dessa kan justera ljudnivåerna under inspelning. Sen överföringen till dator brukar då bli analogt från md till datorns ljudingång, sen får man synka ljudnivåerna på ett bra sätt så de inte distar. Vill man ha en digital överföring måste de bli en dyrare MD.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tänk på att använda en klappa av något slag bara om du ska köra ljudet separat. Säg tydligt scen/tagning och visa det samtidigt för kameran, sen klappar du och då vet du att första bildrutan där klappan är ihopslagen sätter du i synk med ljudet av klappan.

 

Och om du inte har råd med MD eller dylikt, kolla med lokala skolor och liknande. Finns kanske en A/V-central där man kan låna eller hyra billigt dylik utrustning (DAT-bandare kanske? Tveksamt, men FRÅGA).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Nu har jag hittat en bra och billig MD som kanske kan vara värd att införskaffa.

 

Sony MZ-R900

 

G-Protection MD Walkman med inspelning och

världens längsta Stamina, upp till 66 timmar

Dubbel snabbvalsspak

Joint Text Function

Digitalt ljud, snabbval

Styrning av uppspelningshastighet

MDLP

AVLS

Line in. Optisk digital in.

Mikrofon in. ( mini-phone stereo 3.5 mm )

Line ut.

G-Protection Jog Proof

Levereras med uppladningsbart batteri,

batteriask, fodral med bältesklämma, Fontopia-

hörlurar, digital kabel och en liten

bakgrundsbelyst fjärrkontroll.

- Vikt 135g

- Storlek (BxHxD): 78.9x17.1x72 mm

Färg: Silver.

 

Nypris: 3895Kr

 

Mitt pris: 1200 kr.

 

Jag tänkte på vad Mickels sa: Hur ska man veta om ljudnivåerna under inspelning är ljusterbara? Jag har kollat runt på Sharps Minidiscar och det står ingenting om att det finns en sådan funktion.

 

Hursomhelst.. verkar detta ett bra köp? Om du nu tänker "Nej för f*n, det där funkar inte" så säg till.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

MDLP låter Long Play vilket ger dubbel inspelningstid vilket ger sämre ljud, rekomenderas inte. Och att de inte finns information på Sharps MD om ljudnivåer har nog att göra me att de är en detalj som bara står i manualen. Men annars kan du ju prova o justera volymen under inspelning. Men ljudjustering finns på alla MD med Mic in. De finns heller ingen automatik, så man måste justera själv, vilket är bättre. Men distare går de inte att rädda. Så håll nivåerna på -12 dB brukar vara rimligt. Sen kan man höja i redigeringen om de blir för lågt.

 

Men har man som jag har en balanserad XLR adapter så kan du justera på den. http://www.lrtv.se/images/beachtekdxa2kpl.jpg

Har den minsta till min MD, fast en tidigare modell, du kan kolla på http://www.lrtv.se/lrtvpro.htm för mer info.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...