Jump to content

Filmutb i Sthlm?

ralle_e
 Share

Recommended Posts

Vad har fått dig att ändra på dom tankarna? ingen dålig skola tycker jag, men man kanske inte har råd helt enkelt! och det är det första problemet! det andra är att, när du väl har klippt dig, skaffat ett jobb och sålt allt du äger, stympat dig m.m... Så kanske du inte har samma kreativitet kvar och det är väll inte dom lättaste förhållanden att gå i skolan på och utvecklas? ett jobb räcker för att ta musten ur en!

hur har massor av andra studenter klarat det då??? alla har väl inte varit stenrika? när jag var på uttagningen så var det klart en del som kunde punga ut 100 000 sådär och gå där men de allra flesta läste filmvetenskap eller nåt på sidan av på dagen för att få ut csn, tillsammans med lite extrajobb på helgerna eller under sommrarna så klarade de flesta det galant. jag tycker att stämningen är grym på sthlm filmskola för det första, för det andra så filmar man på riktig film vilket är mkt roligare och man får testa på hur film görs på riktigt direkt. senare terminer får man även göra grejer på 35 mm och det är väl grymt kul det med. att man är beredd att leva som en råtta och betala en massa pengar för att gå på en skola som kostar ser de flesta högre utbildningar som något positivt och visar på att man brinner för ämnet, vilket i sig är kanske lite sjukt men jag kan förstår det resonemanget. sen så är kontaktnätet viktigast i den här branschen, ensamt viktigaste attributen som bestämmer ifall du kan jobba med film eller inte.

Jo... Du har inte fel! Men jag fick bilden av att de flesta hadde det gott ställt när jag treffade folk därifrån! klart man kan göra mycket för det man brinner för! Men man kan vända på det och fråga sig om man behöver betala så mycket för att syssla med dåt man brinner för? går det att mäta i pengar? Jag avundas deras resurser m.m. Men skulle det varit en statlig skola där alla hadde chans att komma in även om man inte har pengar eller chans att skaffa som så lätt som man får det att låta, så skulle jag kanske funderat på att gå den vägen! Men nog om detta!

vad ska du med akademiska poäng till om du ska plugga inom ett konstnärligt område? vore kul att veta, jag har 140 och inte ett enda av de hjälper mig inom film särskilt mycket.

även om jag hade filmvetenskap som något av dessa så anser jag det vara ett helt annat ämne än praktisk film.

EDIT: sök till sthlm, pengarna löser sig. det är lungt. jobba lite, plugga lite på dan så har du ditt på det torra.

efter månt&mkt funderingar och div tips har jag bestämt mig för att söka till sthlms filmskola.. funderar på det där med att skicka in 5-8 stillbilder med tillhörande kommentarer.. känns som det är en vesentlig del i antagningsprocessen?? nån som har nåt tips på hur man kan lägga upp det, förstår inte rtiktigt.. skriva nån sorts berättelse på ett par bilder... hmm.

Mvh RAsmus

ja så kan man tänka. eller så SKA du tänka. men du kan berätta mkt med 5-8 bilder, kom ihåg det. plåta en situation med 20 bilder. framkalla de och sen släng fram alla på ett golv. sen så ser du rätt klart vilka som är överflödiga och vilka som behövs.