Gå till innehåll

Mixad musik copywright?


ralle_e

Recommended Posts

Om man mixar en låt ganska rejält, är den fortf copywright? Antar att den är det men om man gör en cover på en låt är det väl INTE copywright.?

Och om man nu använder orginallåtar från div kända/mindre kända artister... är inte det lugnt sålänge man inte tjänar pengar på sin film?? Kan väl inte ställa upp i filmtävlingar kanske..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ralle_e]Om man mixar en låt ganska rejält, är den fortf copywright? Antar att den är det men om man gör en cover på en låt är det väl INTE copywright.?

Och om man nu använder orginallåtar från div kända/mindre kända artister... är inte det lugnt sålänge man inte tjänar pengar på sin film?? Kan väl inte ställa upp i filmtävlingar kanske..[/citat]

 

Du har mycket att lära vad gäller copyright. Allt är det copyright på sålänge upphovsmannen inte varit död i 70 år eller någon annan har överlåtits rättigheterna. Exempel: Ingen har upphovsrätt på t ex Mozarts musik men dock kan man ha upphovsrätt på inspelningarna av den och därför är det inte fritt att bara ta första bästa inspelning att använda i sin film. Att mixa en låt rejält är som att göra en cover och så länge någon har upphovsrätt på orginalet så är det INTE okej att göra en remix/cover. Dock tror jag att om man ändrar någonting mer än 40% så är det ens egen men då krävs det att du ändrar melodin på låten. Jag vet dock att de inte bryr sig om din lilla film som du filmat för ditt eget nöje men när du börjar använda den i komersiellt syfte som det så fint heter så måste man betala för sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Cover får man göra om man betalar stim-avgiften (som faktiskt inte är så farligt dyrt, tex om man är ett coverband) och man behöver inte ens ha upphovsmannens tillstånd. Med cover menar man att man rätt och slätt sjunger och spelar så som upphovsmannen tänkt sig.

 

Man får INTE bearbeta andras verk, inte ens efter det upphovsrätten har gått ut. Ett foto får inte tex inte beskäras, eller förvanskas. Man får bearbeta verk om man har upphovsmannens tillstånd, tex göra rap-versioner av Tore Skogman-låtar (den mest kända är väl Ebba Gröns Hop-pop-i-top-pop?).

 

Även framförandet är upphovsrättsskyddat, så man kan inte ta inspelad mozartmusik som föregående talara redan sagt, men man kan själv spela mozart på sitt munspel om man vill.

 

Om man bearbetar ett verk bortom igenkänning undrar jag om det inte är lättare att skriva ett eget verk med inspiration av det man hört?

 

Femtaktersmyten finns inte heller. Man får inte stjäla fem takter, men eftersom alla tonkombinationer redan är upptagna så lär det alltid gå att rota fram nån låt som har exakt samma fem takter, hur man än kombinerar tonerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur man nu definierar stim-fri musik? Jag tycker det ser ut som man köper ganska generösa rättigheter för en ganska blysam summa.

 

Prices for non-commercial use (incl. 16% VAT) each CD € 27,90

 

Prices for commercial use (excluding VAT!)

Highland Musikarchiv Series:

Per Title € 75,-

Per CD € 199,-

 

Kolla in RIGHTS också innan man slår till.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Med cover menar man att man rätt och slätt sjunger och spelar så som upphovsmannen tänkt sig.[/citat]

Nästan rätt.

Man har absolut inga krav på sig att spela upp den på ett speciellt sätt vad jag kan minnas, däremot får man inte förnedra verket eller få det att framstå i dålig dager.

Sen hur mycket tänder den lagen har (om jag nu inte minns helt galet) är väl iof en tolkningsfråga.

Många band, exempelvis Onkel Konkel, har ju klarat sig trots vad Disney tyckte om hans platta "Kalle Anka Suger Pung" med dito kul bilder på omslaget ;-)

Andra som vunnit sånna processer är den Norska utgåvan av tidningen Pyton.

Jag kan absolut inte läsa upp lagen rakt upp & ner, men man har viss rätt att göra parodier & driva med andras verk enligt lagen om yttrandefrihet.

Man bör though oavsett hur lagen är uppbyggd endå ta det passivt & inte försöka köra en fuling som "parodi".

Andra som inte lyckats få igenom allt är radioprogrammet Rally. Jag fick reda på att Per Gessle inte gav tillåtelse till deras parodi "Slå & Smiska", men med lite förändring så gick det tydligen bra.

Hade varit intressant iom denna tråd att höra lite mer detaljerat om just det eftersom jag känner några av dom, men har inte träffats på ett bra tag så det får ligga i framtiden.

 

[citat=gorse]Man får INTE bearbeta andras verk, inte ens efter det upphovsrätten har gått ut. [/citat]

Jag vill minnas man kan göra precis vad man vill med verken efter utgångsdatumet för upphovsrätten?

Det faller ju under Public Domain, som är fullständigt fritt & för vad man nu vill göra med det.

 

Fråga kolon förresten Gorse, vart hittade du lagarna i klartext?

Det mesta jag hittat har varit snårigt & dåligt återgivet.

STIM & andra organisationer har inte precis varit hjälpsamma heller :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Man har absolut inga krav på sig att spela upp den på ett speciellt sätt vad jag kan minnas, däremot får man inte förnedra verket eller få det att framstå i dålig dager.[/citat] Jag menade att för att spela covers behöver man inte upphovsmannens tillstånd om man bara rätt och slätt spelar musiken, utan det är bara att betala stimavgiften.

 

http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/AllDocuments/EF96E2FBECA4B5D8C1256BE2004D2DB3!OpenDocument&external=http://localhost/stim/prod/stimfaq.nsf/VanligaFragor/6F09F06B969D646CC1256B68005042C1!OpenDocument; (om denna länk nu blir rätt) Fast, har upphovsrätten gått ut kommer man i annat läge.

 

 

 

Om resten du skrev (som jag inte citerade) om att mixtra med verken, är det inte så lätt att solklart säga vad som är rätt eller fel. Det är domstolen som får avgöra av som är rätt eller fel och så är det man gör och ibland vinner den ena och ibland den andra.

 

 

 

[citat=Christian van Caine][citat=gorse]Man får INTE bearbeta andras verk, inte ens efter det upphovsrätten har gått ut. [/citat]

Jag vill minnas man kan göra precis vad man vill med verken efter utgångsdatumet för upphovsrätten?

Det faller ju under Public Domain, som är fullständigt fritt & för vad man nu vill göra med det.[/citat]

 

Public Domain existerar inte i Sverige, och inte Copyright heller. Men, jag har nyss erfarit att den ideela upphovsrätten aldrig upphör, dvs man måste ange upphovsmannen, ett foto får inte beskäras, texter får inte ändras, man får inte kränka verket etc. För riktigt kända verk har man tydligen nyss uppfunnit "klassikerskydd" vilket innebär att verk som finns med i listan över skyddade verk får inte heller användas fritt. Dock är antalet verk i den listan väldigt liten (vem som har den vet jag inte).

 

 

[citat=Christian van Caine][Fråga kolon förresten Gorse, vart hittade du lagarna i klartext?

Det mesta jag hittat har varit snårigt & dåligt återgivet.

STIM & andra organisationer har inte precis varit hjälpsamma heller :-([/citat]

 

Google är min bästa vän och några bra träffar jag hittat är rixlex och sen finns det en del sidor som försöker bena ut upphovsrättslagen. Det har inte varit mindre snårigt för mig heller, så det är inte omöjligt jag tolkat fel. En del är mina egna tolkningar, en del har jag fått fråga om, och jag har också insett att juridiskt insatta personer också har olika åsikter om samma lag. Särskillt jobbigt verkar det bli när upphovsrätten faktiskt går ut, och det är där de flesta verkar "tappa fattningen". Dock har de jag pratat med på stim varit ganska hjälpsamma tycker jag när man berättat vad man verkligen är ute efter. Juristerna på Kungliga bibliioteket har hjälpt mig en del också när en del museer ville ta ut "upphovsrättsavgift" på utgångna grejor, där jag tvivlar på att de ens hade upphovsrätten om den inte vore utgången. Däremot har jag listat ut att de är inte så glada i prata i telefonen om generella frågor och hypotetiska exempel. Har man en direkt och konkret exempel där svaret är enkelt så går det lätt att få hjälp tycker jag. Faktum är att juristerna faktiskt ger gratiskonsultationer när de svarar på frågor och de tröttnar antagligen också på det med tiden.

 

I mitt fall, har jag hittat den Thorenska fotosamlingen där upphovsrätten gick ut för 6 år sen, och jag vill använda dessa bilder. Då har jag blandannat lärt mig att jag kan använda dem, om ägaren av de fysiska originalen är villig att låna ut dem, och att jag kan inte beskära om bilderna. Vad det gäller musik sa STIM att tex låten "When the Saints Go Marching In" är fri att använda, medan "luis armstrongs" inspelning är skyddad.

 

Några som nyttjat upphovsrätten riktigt skickligt är project Runeberg som råkar till till på min arbetsplats. De publicerar texter där upphovsrätten är utgången. Sen kan jag tänka mig att om du och jag skulle sätta oss ner och diskutera så kommer vi vara oense om ungefär hälften, och ha rätt i ungefär hälften var.

 

[citat=film smurfen]Är låten Für Elise över 70 år, eller om man får använda den i filmer?

Och är låten Bergakungens Sal också tillåten i film?[/citat]

 

Verken är fria men du kan inte ta en skiva med musiken eftersom framförandet är upphovsrättsskyddad, utan du måste göra en egen inspelning eller ha orkesterns lov. Kan du spela ett instrument, så är det bara att själv spela in det du spelar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Film smurfen]

%2$s skrev:
Är låten Für Elise över 70 år, eller om man får använda den i filmer?

Och är låten Bergakungens Sal också tillåten i film?

%2$s skrev:
Verken är fria men du kan inte ta en skiva med musiken eftersom framförandet är upphovsrättsskyddad, utan du måste göra en egen inspelning eller ha orkesterns lov. Kan du spela ett instrument, så är det bara att själv spela in det du spelar

 

Gäller det alla låtar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte helt på det klara över vad du kommenterar Filmsmurfen, men en av inläggen ser ut som en fråga. Nej, det gäller bara låtar vars upphovsman varit död i mer än 70 år. Annars får man inte stjäla ett pip.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...