Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja!

Letade runt på forumet men hittade inget ordentligt svar...

Jag tänkte fixa en egen greenscreen här hemma. Men inte sån där dyr. Det ska vara billigt och bra. Så vart kan jag köpa grönt tyg BILLIGT men också bra?

Postad

Gå till närmaste tygaffär så köper du ett tyg där. Det viktigaste är att belysningen blir bra, får inte vara några skuggor.

/Jesper

Postad

[citat=kalle112]Tja!

Letade runt på forumet men hittade inget ordentligt svar...

Jag tänkte fixa en egen greenscreen här hemma. Men inte sån där dyr. Det ska vara billigt och bra. Så vart kan jag köpa grönt tyg BILLIGT men också bra?[/citat]

Köp ett krafitigt fintrådigt tyg hos vilken tygaffär som helst. Finns inte grönt, färga själv. Lite råd efter ha prova själv. För mindre scener med ex. modeller etc där kameran är inom en meter från objektet använd grön papp! Finns på alla bokhandlare.

Om du ska filma från halvkropp till hel kropp går tyg bra. OBS tyget ska hänga slätt och vara belyst så skuggor undviks. Tyget ska vara kraftigt för att det hänger slätare då, fintrådigt för att det ger en jämnare yta. Det är bra om tyget är 2m brett. Längderna kan man ju bestämma själv.

Större scener ändå är det bättre att måla upp bakgrunder och golv.

Postad

Om tygrt är tunt nog är det bra att belysa bakifrån också. Men jag är sjävl inte så bra med det här med green/bluescreen. Sett på en del bilder där dom har nån konstig vit platta dom sätter upp. Vad är det för något. måste man ha det?

Postad

okey...har läst igenom era svar och gillade dom. Men om jag ska ha en greenscreen som ligger på ca 4m i bredd och 3m i höjd vad ska jag då välja? Måla vägg kommer inte på fråga för nån sån finns inte. Men kan jag inte använda ett vanligt större tyg och spänna det på ett sätt så att den inte påverkas av vind/rörelser?

Postad

[citat=ymmit]Om tygrt är tunt nog är det bra att belysa bakifrån också. Men jag är sjävl inte så bra med det här med green/bluescreen. Sett på en del bilder där dom har nån konstig vit platta dom sätter upp. Vad är det för något. måste man ha det?[/citat]

den vita plattan kan nog vara en frigolitskiva/pappskiva som man studsar ljus med för att få ett mjukare ljus, och/eller få lite gratis lättningsljus...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...