Gå till innehåll

Hur länge till kan man köra DV (SD) - tror ni?


Lulletott

Recommended Posts

Hej!

 

HD-snacket har blivit en het debatt just nu!

 

Många väljer redan idag att investera i HDV-tekniken, men frågan är om den verkligen är LÖNSAMM i jämförelse med DV-tekniken.

 

Mina frågor är framför allt riktade till ni som idag har ett produktionsbolag eller

är verksam inom Media-branschen, men naturligtvis är alla välkomna att dela sitt ställningstagande till:

 

HUR LÄNGE TILL KOMMER MAN ATT KUNNA PRODUCERA EXEMPELVIS DOKUMENTÄRA FILMER, KONSERTER ETC.. MED HJÄLP AV DV-TEKNIKEN, DÄR SLUTPRODUKTEN KOMMER ATT BLI EN DVD I "SD-FORMAT"?

 

Med tanke på att man idag ej bestämt medium för den nya tekniken, samt att TV-apparater med loggan "HD-ready" ej kommer att hantera äkta HD-upplösning blir min fråga följande:

 

HUR LÄNGE KOMMER KONSUMENTERNA ATT ACCEPTERA DAGENS DVD-PRODUKTIONER I SD-FORMAT? (De finns ju fortfarande de som ej har köpt en vanlig DVD-spelare idag)

 

Tack på förhand och jag hoppas att det blir en rolig debatt!

 

MVH

 

Rickard

Länk till kommentar
Share on other sites

de tidiga pijonärerna har väl tagit sig an HDV redan, VM i sommar kommer sändas i HD för de som har teknik. hmm HD har varit realitet i usa ett tag nu, det är vi som ska vara lite speciella. men jag gissar på en 2-4 år så kommer merparten av produktioneran ligga på HD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det verkar lite dumt att tänka så halvt bakåtsträvand som många på det här forumet verkar göra, dvs "jag skulle satsa på en DV-kamera tills man kan få äkta HD". Visst HDV kanske inte är något optimalt format för HD, men du har ju ändå upplösningen. Dessutom klarar väl dom flesta HDV kameror idag att antingen spela in i DV och/eller nedkonvertera till DV "on the fly".

När HDV-kamerorna innehar dessa egenskaper tycker jag det verkar rent av dumt att investera i en DV-kamera idag, jag skulle nog nästan vilja påstå att HDV-kamerorna ger bättre "DV-bild" än de absolut flesta DV-kameror idag. Och då har du ju dessutom möjligheten att spela in i HD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man ser tillbaks i tiden och tittar på utvecklingen av formaten så ser den ut som sådan:

 

VHS - Introducerades år 1976, i mitten av 1980-talet exploderade marknaden för hushållen.

 

DVD - Intoducerades år 1996, år 2000 började marknaden att ta fart för hushållen.

 

HD-DVD - Releasedatum 28 mars 2006, Toshiba blir först och marknaden blir USA.

 

Man ser ju tydligt att utvecklingen gått fortare och fortare, men att det i regel gått cirka 4 år innan konsumenterna börjat "smaka" på tekniken.

Jag tror att marknaden i Sverige kommer att kulminera om cirka 4-5 år, Men att en liten målgrupp redan investerar i en spelare om ett par år.

Vad tror ni? Har ni någon koll på marknaden?

Det jag menar är att: Om konsumenter accepterar dagens DVD-produktioner gjorda i DV, varför ska man då inte passa på att tjäna pengar med den tekniken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...