Gå till innehåll

Filmböcker eller: Böcker om Film


Spartacus

Recommended Posts

Ja, det finns så många fina böcker man kan läsa där ute. Nu tänkte jag vi kunde tipsa varandra med böcker vi läst. Nu snackar jag inte om tegelstenar om hur man får bästa ljuset i en knarklya utan böcker om kända filmer eller kanske en viss tidperiod i Bollywood osv.

 

Mina två tips är:

 

1. Easy Riders: Raging Bulls

- av Peter Biskind

 

En av mina absoluta favoritböcker. Peter Biskind tar upp den mest intressanta tiden inom Hollywood och den amerikanska filmindustrin, dvs 60 och 70-talet. Dokumentären finns att köpa på webhallen.com är lätt värd sina pengar.

 

2. Rebel without a Crew

- av Robert Rodriguez

 

Är väl lätt upprepande att läsa i vissa kapitel men när man väl läst den så ångrar man sig inte. En resa värd att vara med om.

 

Så, dela med er!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får också med dokumentären samt boken om du köper en lite finare utgåva av Easy Rider för en ganska symbolisk summa på discshop.se

Väldigt värt de pengarna måste jag säga. Dokumentären är mycket intressant och inspirerande. Kul avsnitt i den där Dennis Hopper och co är inne på toaletten och röker på samtidigt som Hitchcock är uppe och tar emot något pris för "lifetime accivement" (stavning?)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gruffman]Du får också med dokumentären samt boken om du köper en lite finare utgåva av Easy Rider för en ganska symbolisk summa på discshop.se

Väldigt värt de pengarna måste jag säga. Dokumentären är mycket intressant och inspirerande. Kul avsnitt i den där Dennis Hopper och co är inne på toaletten och röker på samtidigt som Hitchcock är uppe och tar emot något pris för "lifetime accivement" (stavning?)[/citat]

 

På discshop står det att alla utgåvor av easy rider har utgått, har jag missat något eller får jag leta på någon annan sajt?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spartacus]Hmm, man får med Easy Rider Raging Bulls (förlängd version even!) men ingen bok vad jag kan se

 

Clown: Finns på webhallen för bättre pris: http://www.webhallen.com/prod.php?id=30778[/citat]

 

Det är den jag menar ja. Men får be om ursäkt och rätta mig angående boken. Har inte kollat så noga på den än men det visade sig vara en bok av en filmvetare som diskuterar om händelser bakom kameran samt en hel del annat smaskigt. Dokumentären är hur som helst med. Och den är som sagt riktigt, riktigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...