Gå till innehåll

Fästa kameran till skottkärra?


Math

Recommended Posts

Tjena.

Jag vill till min slutscen använda en skottkärra (schysst med snön) som kameran skall sitta på, på ovansidan på ett plank eller liknande.

Skottkärran skall sedan dras bakåt och på så sätt ser jag framför mig en typ av kameraåkning som jag eftersöker.

 

Nu undrar jag om ngn med huvudet på skaft har ngn idé hur jag ska fästa o stabilisera kameran på skottkärran?

 

Väldigt tacksam för tips!

 

Må gott/Matte

Länk till kommentar
Share on other sites

Rent spontant så skulle jag ju sätta en kameraman i kärran och låta honom agera steadycam... kom ihåg att göra kameran lite tyngre (den blir ju lite lätt och skakig oftast) med kanske vikter eller nåt... då kan kamerakillen agera ganska självständigt medan påskjutaren bara behöver tänka på hur han skall skjuta enhjuldollyn...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Math]Tjena.

Jag vill till min slutscen använda en skottkärra (schysst med snön) som kameran skall sitta på, på ovansidan på ett plank eller liknande.

Skottkärran skall sedan dras bakåt och på så sätt ser jag framför mig en typ av kameraåkning som jag eftersöker.

 

Nu undrar jag om ngn med huvudet på skaft har ngn idé hur jag ska fästa o stabilisera kameran på skottkärran?

 

Väldigt tacksam för tips!

 

Må gott/Matte[/citat]

 

Matte,

Har du möjlighet att istället använda en cykelkärra med stora hjul så gör det. Dels gör två hjul att inte kärran vickar i sidled och horisonten börjar likna en kälkbacke. Dels gör cykelkärrans väsentligt större hjul, särskilt om de är halvpumpade, att små ojämnheter i marken inte märks så mycket i bild.

Erik Fagerholm

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...