Jump to content

Filmlinjen på fridhem och skurup

nanou
 Share

Recommended Posts

Ska söka både fridhem och skurup, vore tacksam om folk som går/gått där skriver lite om hur det är på skolan, hur det gick till på intagningsproverna och lite tips kring det. har alla som går där sysslat med film innan? jag har gått foto i två år, samt läst filmvetenskap. är väldigt intresserad av film och vill lära mej, jag hoppas att det räcker för dessa skolor, men jag är inte säker..

hursomhelst...

[citat=nanou]Ska söka både fridhem och skurup, vore tacksam om folk som går/gått där skriver lite om hur det är på skolan, hur det gick till på intagningsproverna och lite tips kring det. har alla som går där sysslat med film innan? jag har gått foto i två år, samt läst filmvetenskap. är väldigt intresserad av film och vill lära mej, jag hoppas att det räcker för dessa skolor, men jag är inte säker..

hursomhelst...[/citat]

Jodå visst räcker det! Jag går på Skurup och kommer sitta med i intervjugruppen. Kom hit med ett öppet sinne är det bästa råd jag kan ge dig. Försök att inte förbereda för mycket och kom ihåg att den viktigaste egenskapen hos en filmarbetare alltid är möjligheten att samarbeta med andra!

Alla som går här har inte hållt på med film innan men alla är väldigt filmintresserade. Spannet är stort. Från 19 till 30+ och väldigt olika arbetslivserfarenhet och erfarenhet av livet i stort.

Hur söker man till fridhem?

%2$s skrev:
måste inte vara färdig manusförfattare men på intagningen så blir du testad på just ditt berättande/berättar teknik!
Nu blir jag lite svettig när du säger sådär. Jag vill söka filmskolor för att lära mig sånt jag inte är så bra på. Jag har försökt skriva manus men jag kan helt enkelt inte. De åker alltid i papperskorgen. Är jag dömd att få avslag från alla filmskolor?

nu är ansökningen inskickad iaf...

tack för svaren!

när de testar ens berättarteknik, kan det vara så att man muntligt framför sin historia/ide framför en "intervjugrupp"?

jag har tex aldrig skrivit ihop ett riktigt manus, något man borde ha ett hum om?

jag såg att du skrev "kom med ett öppet sinne" men jag tycker om att vara lite förberedd, se. annars förirrar hjärnan ihop sej.

jag har varit på några av sånna intagningar på diverse skolor och har vänner som har gått på skurup och fridhem. de som gått skurup anser det vara lite sekt över att bo ute i ingenstans och andra har tyckt det var skönt. själv är jag mycket skeptiskt till folkhögskolor och tycker hög flumnivån och prettoanalyser brurkar sammanfatta dessa rätt bra men det e bara jag. alla skolor säger ju att ett "öppet sinne" är att föredra osv osv... detta är ju självklart skitsnack, mottot är nog snarare "tyck vad du vill, så längde du tycker som oss".

grejen är väl att man ska koncentrera sej på det man ska göra. därför det ligger lite avsides. jag ska nog klara mej efter att ha växt upp på en ö med en hel timme in till stan....sen tycker jag att det i allmänhet att det verkar vara så jäkla mycket skitsnackande om skolor på det här forumet, helst ska man ha läst sej till sin utbildning hemma i sovrummet. det är ju inte fel heller kanske , men jag vill hellre gå på en skola där jag kan träffa likasinnade (som det så fint heter) och lära mej från grunden. alla skolor det frågas om här verkar de flesta ha en negativ åsikt om (utom DI där ju josef fares kom in direkt efter gymnasiet). men det är kul att vara kritisk.

fridhem då?

[citat=nanou]jag har tex aldrig skrivit ihop ett riktigt manus, något man borde ha ett hum om?[/citat]Det är det jag undrar med. Är man dömd om man aldrig har lyckats skriva ett manus? Det finns så många aspekter av filmskapande som man kan fördjupa sig inom så det vore ju dumt om man inte kommer in för att man är dålig på EN av dessa. Hur går det till?

[citat=krockis]de som gått skurup anser det vara lite sekt över att bo ute i ingenstans och andra har tyckt det var skönt.[/citat]Jag har inga problem att bo ute i ingenstans då jag kommer från ingenstans till att börja med. :) Jag tycker definitivt att det är skönt att slippa bo i en stor stad. I'm a country boy.

Tja, (Kan bara tala för mig själv och utbildningen=Filmlinjen i Skurup).

Har lyssnat på folk från alla filmskolor (inte folkhögskolor) i hela norden! Och det verkar va bra utbildningar allihop! men sen kan jag också ta ställning och tycka till en hel del om vissa skolors atityd m.m. Det blir lixom en klass fråga när avgiften är så stor på vissa utbildningar och lägre på andra. Men Krockis du ha stor insikt (negativ) utan ens gått på någon utbildning vad jag har förstått. Men du har sökt på ett "par sådanna". Jag kom in som reserv på skurup. Dom har ingen plats lista dom plockar in folk efter att folk hoppat av eller kommit in på annat. Jag är väll bitter över det men jag är ju inget annat än glad att fått spenndera två år med en liten klass med människor som vill och kommer arbeta med film! Det väger in om man vill få in foten och inte är född med silver sked i mun! Sen så kan man inte skolas in som filmfotograf eller något annat! men man kan lära sig saker som annars skulle ta tid och man får möjligheter som inte skulle funnits annars! och då talar jag om alla filmskolor. Du kan inte lära dig rida häst utan en häst, bara nästan =) och du kan inte lära dig spela in kortfilm & dokumentärfilm utan ett team som är kompetenta och villiga, utrustning och viss budget om man inte har dom pengarna själv och utrustning och handledning m.m. liggande på hyllan där hemma. Film kan man göra men ska man försöka komma in i arbetslivet är det redan väldigt svårt som det är. därför är det skönt & kul att man har gjort så mycket på skolan som liknar poffs branchen. Nog om detta! Att bo i Skurup kan jag bara gissa mig till. Det är inte så roligt i längden tror jag! men dom flesta trivs bra i början! det går många elever på skolan Jazz linje, skrivar linje m.m. Så ensamt är det nog inte i den bemärkelsen. Men en del har flyttat in i Malmö av dom som bodde där från början. Själv bor jag och bodde jag i Malmö från början! hälften av klassen pendlar ut nu! fungerar bra men det kostar en del. Till skrivandet. Jag var inte förbered mer än att jag hadde tänkt ut vad jag tänkte säga på intervjun... Varför jag ville satsa på film och vad jag gilla för film bla bla bla... Sen resten kan man inte förbereda sig på! det kom som små överaskningar! Skrivandet har inte legat som någon natur för mig! jag har inte skrivigt något specielt innan skurup. Ett kortfilms manus inte mycket mer. Men jag vet inte hur mycket dom går på det! men intagningen bygger på det! Man ska nog ha lite berättande i sig... Tror jag? Vet inte alls hur det fungerar på andra skolor. Men någon dokumenterad erfarenhet av filmproduktion lämnar man alldrig in. Eller arbets prover. Alltså man får inte visa att man kan göra film. Nanou, du frågade om hur man framför framför sin berättelse? Det sker i text och i bilder. Du behöver inte skriva manus! det får du hjälp med om du kommer in! =) Jag hoppas att kunna sitta i intervju gruppen! men är nog på inspelning! men men... Lycka till! och ursäkta för mitt långa slaskiga inlägg! hehehe

okej, jag håller helt med dig i dina resonemang sound_front. jag tycker att du har rätt med att man träffar likasinnande osv men det finns även en baksida eftersom att på de flesta utbildningarna så jobbar man i grupp. tar en utbildning in mestadels en viss typ av männsikor eller allt för blandat är det mycket svårt att få gehör för sina ideer i denna gruppen, vilket resluterar i att man ger upp eller viker sig för andra för att demokratin ska råda. jag har läst en del film, workshops och seminarium samt en del kurser på universitetet och högksolan. film är inget jag lärt mig där utan det är där man fått låna utrustning och allt de praktiska fördelarna som faktiskt finns med handledning av olika typer o så.

Krockis:Jo det finns en baksida! men det som är bra med den baksidan är att man lär sig/ tvingar sig att kunna arbeta i grupp! Det är ett måste anser jag om man vill arbeta i den här branchen! Alltså det är ju grymt kul att göra film med vänner och folk man fungerar bra med men ska man komma nån vart måste man ju kunna arbeta och göra bra ifrån sig i sammarbete med rena as! Men ren demokrati är det ju alldrig och behöver det inte va tycker jag! beror väll på vad man gör iförsig. Men normalt så är det ju Regisören som har sista ordet och överblicken! I min klass så har jag lärt mig mycket om detta och det är kul att se hur det förändras! när man väl är på praktikplats och står där under inspelning, så måste man ju va van vid det hela! Göra sina egna filmer kan man göra hema! men det är skönt att kunna göra sina egna projekt OCH ha skolans projekt samtidigt! så arbetar dom flesta på Skurup iallafall!

Nober: Jo det väger ju in att man har gått en utbildning för då vet arbetsgivaren att man kan det man kan. Vi får inga betyg överhuvudtaget men intyg på frånskolan och en hel del saker man kan visa upp...

Tack & hej!

soundfront, en fråga bara: har alla som går i din klass gjort massa filmer hemma innan de började på utbildningen?

för sanningen att säga har jag aldrig ens hållt i en filmkamera. jag har bara en stark vilja att börja göra dokumentärfilm. för mej själv tycker jag inte att det är ett problem, man ska ju lära sej, det är därför jag kommer dit. vad tror du?

[citat=nanou]soundfront, en fråga bara: har alla som går i din klass gjort massa filmer hemma innan de började på utbildningen?

för sanningen att säga har jag aldrig ens hållt i en filmkamera. jag har bara en stark vilja att börja göra dokumentärfilm. för mej själv tycker jag inte att det är ett problem, man ska ju lära sej, det är därför jag kommer dit. vad tror du?[/citat]

Skolan skriver själv: Citat "Konkurrensen är hård om de 16 platserna. För att söka bör du ha fyllt 20 år och gärna ha grundläggande erfarenhet av arbete med video, t ex att du gått någon form av allmän medieutbildning eller arbetat praktiskt med video på någon medieverkstad. Du kan även ha dokumenterat ditt intresse genom teoretiska studier inom film- och medieområdet. Hänsyn tas inte i första hand till betyg och formella meriter. Du blir kallad till intervju och test. Då får vi en uppfattning om ditt bildsinne och kreativitet. Vi bedömer också din förmåga att organisera och genomföra idéer." slut citat

Men det är inget större problem! det är din kreativitet som räknas! Dom flesta har sysslat/pysslat med film/video innan. Men kunskapens skilnaden hos folket är "stor".

Läs mer här: http://www.fhsk.skurup.se eller på http://www.filmlinjen.nu

filmlinjens sida är gammal och bilderna är från 1800-talet! men men =)

jag har bara sjukt svårt att samarbeta med människor som inte vill göra liknande filmer som en själv. så länge man har fasta positioner och anvarsområde är det inga problem, det är ju så det fungerar på riktig inspelning. en fotograf kan inte komma o bestämma vilken tagning gäller eller en scripta för den delen. dela upp positioner är det enda som fungerar enligt mig.

Det håller jag med om. Hur lottar man vem som blir regissör? Låter man slumpen avgöra eller röstar man fram den bästa idén?

Jag kan föreställa mig att det är jättesvårt att jobba om alla vill vara regissör eller om ingen vill göra något alls. Hur ser det här systemet ut på de populära skolorna?

Vem har sagt att det inte är uppdelade arbets roller? I början av filmlinjens utbildning så arbetar man i minde grupper och gör mycket korta övningar! det är kul men okså krävande för man känner inte människorna så bra. sen utveklas detta under 2 års tid tills nu när vi ska börja spela in våra slutfilmer. Då är det ingen större skillnad på en inspelning i skolan och en "vanlig" skulle jag vilja säga!

nej det förstår jag med, men i en grupp drar man sig ofta för att säga att jag vill vara regissör och fotograf exempelvis då alla vill vara det. det slutar oftast med att alla gör lite regi, lite foto osv... resulterar ofta i mycket blandat material då både kunskapen och det man vill se genom kameran avviker från människa och människa. visst, finns storyboards så kan man ta diskussionen på det stadiet men det finns ofta inte tid att rita det på det kortare kurser. vi ska inte ens börja gå in på kriget vid klippbordet men som sagt det finns mkt positivt med. man hör saker från medlemmerna som man inte tänkt på själv och man lär sig mkt från varandra.

norbert: ja, klart det är sjukt meriterande att ha gjort en del film och skrivit manus innan man söker. det är ju i stort sätt omöjligt att komma in på de flesta utbildningarna utan dokumenterad erfarenhet och/eller en bra film där du kan påvisa att du är regissör/manusförfattare.

Jag förstår vad du menar och det ligger saker i det men jag upplever inte det så dramatiskt som du skriver! man funkar inte så bra med vissa! men folk sköter sina roller väldigt proffsigt oftast. Då det är mest kemin som strular. att alla vill regisera eller liknande, så kan det väll va lite i början men det är inget dagis! så det brukar ju lösa sig utan att folk ska gnälla över det när man sen arbetar. men men

[citat=krockis]nej det förstår jag med, men i en grupp drar man sig ofta för att säga att jag vill vara regissör och fotograf exempelvis då alla vill vara det. det slutar oftast med att alla gör lite regi, lite foto osv... resulterar ofta i mycket blandat material då både kunskapen och det man vill se genom kameran avviker från människa och människa. visst, finns storyboards så kan man ta diskussionen på det stadiet men det finns ofta inte tid att rita det på det kortare kurser. vi ska inte ens börja gå in på kriget vid klippbordet men som sagt det finns mkt positivt med. man hör saker från medlemmerna som man inte tänkt på själv och man lär sig mkt från varandra.

norbert: ja, klart det är sjukt meriterande att ha gjort en del film och skrivit manus innan man söker. det är ju i stort sätt omöjligt att komma in på de flesta utbildningarna utan dokumenterad erfarenhet och/eller en bra film där du kan påvisa att du är regissör/manusförfattare.[/citat]

jag har aldrig förberett mig inför intervjuerna speciellt mkt utan varit mig själv och det har alltid funkat (förutom DI då jag hade en kass film med så inte ens en ängel som jag klarade mer än en intervju). du får de vanliga frågorna: vad tycker du om för film? hur har dessa drivit dig? vad har du kännt när du har sett dessa? vad har du för personer som du ser upp till? vilka är de viktigaste positionerna i en film? osv. osv. de frågor har ja märkt återkomma på alla intervjuer. sen så kommer en del vanliga frågor, berätta om dig själv. varför söker du till just den utbildningen? varför tror du att du skulle passa in i skolan? osv.