Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

[citat=kalle112]den va inte på svenska...[/citat]

Null Layer används för det mesta när man vill länka en funtion till Null layerts egenskaper. T.ex. Länka Write-On till ett null layers position. Fördelen är att ditt Null layer inte syns utan bara påverkar hur Write-On brushen ritar. Det är samma sak som en solid som är helt genomskinlig.

En solid, är precis vad det låter som en solid färg som kan maskas, flyttas runt osv. Kan användas som bakgrund m.m. Vissa effekter kräver att du lägger dem på ett lager som då förbrukas, t.ex. Trapcode Particular. Då har du ett lager som enbart är t.ex. snö. Du kan använda solids för att göra t.ex. en svart bakgrund med ett rutsystem på med t.ex. Grid, eller Göra en gradient på den osv osv.

Postad

Vad synd. Manual är ju ett måste, försök köpa en på internet.

Khaain missade att tala om vad ett Adjusment-layer var så då bjuder jag på den. På ett adjustmentlayer lägger man på effekter som man vill ska hamna på samtliga lager under adjustmentlayern. Säg till exempel att jag vill göra hela min film lite rödare, då lägger jag på en Hue/saturation-effekt på ett adjustmentlayer och läger lagret över alla andra lager i timelinen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...