mzreklam Postad 1 mars 2006 Postad 1 mars 2006 Jag filmar med en HVR Z1 och skulle vilja ha lite tips hur man ställer in manuella bilder såsom inställningen av bländare och slutare samt focus, samt hur funktionen shot transition fungerar, Väntar på tips 0 Citera
krockis Postad 1 mars 2006 Postad 1 mars 2006 ha Gain på noll. bländaren beror helt på hur ljuset ser ut. du ser ju hur bilden ser ut beroende hur öppen bländaren är. slutartider är oxå något som du får testa dig fram till. ju lägre slutartid deso mer släpade bild men ljusare....svårt o säga. testa dig fram, du har ju en riktigt grym kamera i din hand. den kan ge bra bilder. 0 Citera
mattsand Postad 2 mars 2006 Postad 2 mars 2006 lämna slutaren ifred. den använder du bara om du vill ha private ryan-effekten. bländaren är bara att skruva på tills det ser bra ut. slå på zebra (100%) så vet du om du överexponerar. allt som blir randigt är för ljust. ljuskällor i bild och kanske himlen kan du låta gå dit, men inget annat. bäst är att plugga i en monitor och titta. ett tips är att slå på nd-filtret istället för att blända ner hela vägen. gluggen är skarpast vid bländare 4 eller så plus att du slipper det oändliga skärpedjupet. fokus skruvar du på tills det som du vill ska vara i fokus blir i fokus. vet inte vad det är för tips du vill ha angående det. :-) /mattias 0 Citera
Norbert Postad 2 mars 2006 Postad 2 mars 2006 Kortare slutartid kan med fördel även användas till slow motion-sekvenser för att slippa onaturlig rörelseoskärpa. 1/100 eller högre rekommenderas i sådana fall. Öppna bländaren för kortare skärpedjup. Det blir därför mer kritiskt att fokusera när du öppnar bländaren och zoomar. Stängd bländare ger långt skärpedjup som sagt, där du får skärpa hela vägen i princip. I övrigt innebär öppen bländare ljus bild och stängd bländare innebär mörk bild, och som mattsand säger, vill du ha öppen bländare utan att bilden blir för ljus så är ND-filtret en fiffig finess. 0 Citera
mzreklam Postad 2 mars 2006 Författare Postad 2 mars 2006 [citat=Norbert]Kortare slutartid kan med fördel även användas till slow motion-sekvenser för att slippa onaturlig rörelseoskärpa. 1/100 eller högre rekommenderas i sådana fall. Öppna bländaren för kortare skärpedjup. Det blir därför mer kritiskt att fokusera när du öppnar bländaren och zoomar. Stängd bländare ger långt skärpedjup som sagt, där du får skärpa hela vägen i princip. I övrigt innebär öppen bländare ljus bild och stängd bländare innebär mörk bild, och som mattsand säger, vill du ha öppen bländare utan att bilden blir för ljus så är ND-filtret en fiffig finess.[/citat] 0 Citera
mzreklam Postad 2 mars 2006 Författare Postad 2 mars 2006 [citat=Norbert]Kortare slutartid kan med fördel även användas till slow motion-sekvenser för att slippa onaturlig rörelseoskärpa. 1/100 eller högre rekommenderas i sådana fall. Öppna bländaren för kortare skärpedjup. Det blir därför mer kritiskt att fokusera när du öppnar bländaren och zoomar. Stängd bländare ger långt skärpedjup som sagt, där du får skärpa hela vägen i princip. I övrigt innebär öppen bländare ljus bild och stängd bländare innebär mörk bild, och som mattsand säger, vill du ha öppen bländare utan att bilden blir för ljus så är ND-filtret en fiffig finess.[/citat] Okej. Men när jag kör i autoläge hur fungerar bländaren då, om jag filmar ex på ganska nära på ett ansikte och vill ha skärpan där men inte nån meter bakom dom. då använder väl jag focus och hur ställer jag bländaren då. Jag lär mig snart håller på att testa men alltid bra med tips från dom som redan kan. 0 Citera
Norbert Postad 2 mars 2006 Postad 2 mars 2006 I autoläge ställer bländaren in sig så att bilden varken blir för mörk eller för ljus helt enkelt. Närbilder på ansikten blir alltid lite snyggare med kort skärpedjup, dvs om bakgrunden är suddig och ansiktet är skarpt. För att uppnå detta öppnar du alltså bländaren så mycket som möjligt. Blir bilden för ljus kan du knäppa på ND-filtret som sagt. 0 Citera
mattsand Postad 2 mars 2006 Postad 2 mars 2006 [citat=Norbert]I autoläge ställer bländaren in sig så att bilden varken blir för mörk eller för ljus helt enkelt.[/citat] nja, jag skulle säga att den alltid ställer in sig så att bilden blir för mörk eller för ljus. det är ju därför man kör manuellt. :-) /matt 0 Citera
mzreklam Postad 2 mars 2006 Författare Postad 2 mars 2006 Hur använder jag bäst gaininställningen, ge tips. eller skall den oftast stå på defaultvärden (0) eller? Kund nån förklara hur Shot Transition användes 0 Citera
Norbert Postad 2 mars 2006 Postad 2 mars 2006 [citat=mattsand][citat=Norbert]I autoläge ställer bländaren in sig så att bilden varken blir för mörk eller för ljus helt enkelt.[/citat] nja, jag skulle säga att den alltid ställer in sig så att bilden blir för mörk eller för ljus. det är ju därför man kör manuellt. :-) /matt[/citat]Om jag säger såhär då. I autoläge blir vissa delar av bilden välexponerade och andra inte. :P DÄRFÖR föredrar jag att ratta manuellt. [citat=mzreklam]Hur använder jag bäst gaininställningen, ge tips.[/citat]Jag rör aldrig gain. Tumregeln är att bilden blir brusigare ju mer gain du har. Då lämnar jag den helst på 0 och försöker skaffa fram mer ljus istället. Shot Transition kan jag tyvärr inte ge mig in på eftersom jag aldrig har provat en Z1 själv. 0 Citera
mzreklam Postad 4 mars 2006 Författare Postad 4 mars 2006 [citat=mattsand][citat=Norbert]I autoläge ställer bländaren in sig så att bilden varken blir för mörk eller för ljus helt enkelt.[/citat] nja, jag skulle säga att den alltid ställer in sig så att bilden blir för mörk eller för ljus. det är ju därför man kör manuellt. :-) /matt[/citat] Hur används peaking inställningen? 0 Citera
mzreklam Postad 4 mars 2006 Författare Postad 4 mars 2006 [citat=Norbert][citat=mattsand][citat=Norbert]I autoläge ställer bländaren in sig så att bilden varken blir för mörk eller för ljus helt enkelt.[/citat] nja, jag skulle säga att den alltid ställer in sig så att bilden blir för mörk eller för ljus. det är ju därför man kör manuellt. :-) /matt[/citat]Om jag säger såhär då. I autoläge blir vissa delar av bilden välexponerade och andra inte. :P DÄRFÖR föredrar jag att ratta manuellt. [citat=mzreklam]Hur använder jag bäst gaininställningen, ge tips.[/citat]Jag rör aldrig gain. Tumregeln är att bilden blir brusigare ju mer gain du har. Då lämnar jag den helst på 0 och försöker skaffa fram mer ljus istället. Shot Transition kan jag tyvärr inte ge mig in på eftersom jag aldrig har provat en Z1 själv.[/citat] Hur används peaking? 0 Citera
mattsand Postad 5 mars 2006 Postad 5 mars 2006 peaking... kan inte den termen. du menar zebra? den visar vad som är överexponerat = utfrätt. vid 100 ser du de ytor och linjer som precis håller på att bli överexponerade och vid 100+ ser du allt som är överexponerat. på många kameror finns 70 också, vilket visar när ansikten är överexponerade, fast det finns inte på fx1:an och därför kanske inte på z1:an heller? /mattias 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.