Cajsa Postad 1 mars 2006 Postad 1 mars 2006 Hejsan! Vi ska ha projektarbete i skolan, först tänkte jag göra dockor o sälja dockteaterföreställningar till förskolor. Men jag har gjort dockor o sålt de förut, så jag tänkte prova något nytt....jag vill göra ett 2-meters monster, eller ett som är lite längre. Tänkte bygga mitt monster av hönsnät, gips och pappiermache, och kanske göra kroppsdelar som ansikte och händer av latex. Är det någon som har gjort något liknande förut som har några tips på vad jag ska bygga monstret av eller vad jag ska tänka på? Jag blir hemskt glad för alla svar! /Cajsa. 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 1 mars 2006 Postad 1 mars 2006 [citat=Cajsa]Vad är det? /Cajsa[/citat] Lightwave är ett 3d-program, men jag tror inte att du bör ge dig på att göra något i 3d om du inte redan kan det. Fast det beror ju lite på hur lång tid du har på dig att lära dig också. Förresten, är det meningen att det ska bli en film? 0 Citera
Cajsa Postad 1 mars 2006 Författare Postad 1 mars 2006 Nej, först och främst ska det bli en skulptur som ska se så verklig ut som möjligt...sen kan det hända att jag o mina kompisar använder mitt monster till en film. Om det nu skulle bli bra... Jag vet ingenting alls om3d. Men tack för tipset ändå 0 Citera
Lasse_laser Postad 2 mars 2006 Postad 2 mars 2006 Skit i 3dn och kör på det du föreslog. Har för mig det finns några liknande trådar här på forumet om hemgjorda huvuden och sånt, men hinner inte leta upp dom just nu. Kolla runt lite så kanske du hinnar nåt matnyttigt. 0 Citera
BadSeed Postad 4 mars 2006 Postad 4 mars 2006 [citat=Cajsa]jag vill göra ett 2-meters monster, eller ett som är lite längre. Tänkte bygga mitt monster av hönsnät, gips och pappiermache, och kanske göra kroppsdelar som ansikte och händer av latex. Är det någon som har gjort något liknande förut som har några tips på vad jag ska bygga monstret av eller vad jag ska tänka på? Jag blir hemskt glad för alla svar! /Cajsa.[/citat] Jag gjorde en docka en gång till en display i en affär. Då byggde jag en stomme av träskenor till kroppen som jag fyllde ut med bitar av liggunderlägg och tyg och tejpade ihop tills det hade formen av en kropp. Sen satte jag på honom kläder. Till händer så gjöt jag av mina egna i alginat och fyllde formen med vax. Innan det stelnat höll jag ner en träregel en bit ner i fomen så att vaxen stelnade runt den. Sen tog jag den färdiga handen, skruvade fast på dockans arm och målade med oljefärger. Huvudet skulpterade jag i lera och gjöt av i gips. Gipsformen täckte jag med flytande latex i minst 3 lager så att det blev ett relativt tjockt skinn. Sen sprutade jag ner fogskum i formen (det expanderar mycket) Reultatet blev ett lätt latexhuvud med en insida av härdat skum som man lätt kunde trycka fast på kroppen. Huvudet målade jag med acrylfärger med pensel och airbrush. Det var ganska många olika moment och tog lite tid och många misslyckade försök, men resultatet blev bra. 0 Citera
Cajsa Postad 4 mars 2006 Författare Postad 4 mars 2006 Tack så mycket! Då vet jag lite mer hur jag kan göra. Det låter jättekul! /Cajsa 0 Citera
BadSeed Postad 5 mars 2006 Postad 5 mars 2006 som sagt så är det ju bara fantasin som sätter gränser. Det gäller ju att vara finurlig och komma på lösningar som fungerar ekonomiskt och visuellt. Ja visst är det kul :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.