Gå till innehåll

Frågor om effekter i olika filmer!


kalle112

Recommended Posts

Tja!

Har lite frågor om hur man gör dessa olika effekter i följande filmer:

 

1) I matrix 1 så får vi se hur agent smith väjer undan för alla kulor jätte snabbt, då neo försöker skjuta honom uppe på taket. Vad har dom lagt till för typ av effekt så att det ser ut som om det finns flera "smith agenter".

 

2) I filmen "The one" med jet li. Där får man se hur han sparkar olika snubbar och dom flyger iväg med slow-mo medan han rör sig i vanlig hastighet.

 

Sen fanns det några filmer till men jag kommer inte ihåg dom för tillfället...Kommer återkomma med dom senare...

Länk till kommentar
Share on other sites

1) Jag vet inte riktigt, men prova lagra flera klipp ovanpå varandra och ställ ner opacity som du önskar. Annars, om du har tur, så kan du få till den här effekten genom att spela in ett klipp där du vickar fram och tillbaks med överkroppen, dra sedan upp farten på klippet i redigeringen och lägg på en enkel Echo-effekt (finns till hands i Premiere under "Time").

 

2) Det finns ett knep som heter image matte. Det gör så att du kan "klippa hål" i bilden så att det underliggande lagret syns i "hålet". Lägg alltså upp två klipp ovanpå varandra, klipp hål i det övre klippet där du vill att det undre klippet ska synas. Jag orkar inte förklara hela proceduren i detalj, men om du googlar på "image matte+ premiere" eller nåt så kan jag nästan garantera dig att du hittar info. Prova även att söka på image matte på forumet. Det är en simpel metod när du väl har lärt dig den. Tar bara några minuter att fixa.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för din hjälp men det där med image matte...tror inte att det är så det går till.

 

Om jag klipper hål i bilden så kommer det se fult ut...

 

Snubben som rör sig med vanlig hastighet måste smälta in med videon där dom "långsamma snubbarna" är med...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=kalle112]Snubben som rör sig med vanlig hastighet måste smälta in med videon där dom "långsamma snubbarna" är med...[/citat]Det är det som är grejen. Du slipper maska och hålla på. Du filmar två klipp på samma plats, helst direkt efter varandra och i samma tagning. Du gör sedan detta klipp till två olika klipp i redigeringen. Du lägger klipp 1 över klipp 2 och klipper av bilden på klipp 1 på mitten så att klipp 2 står för den andra halvan av bilden. Eftersom kameran inte har rört sig (förhoppningsvis) mellan tagningarna så sker alltihop mot samma bakgrund. Om du vill göra samma sak och samtidigt röra kameran så måste du nog investera i en MoCo (Motion Control) eller vad de heter, och en programmerare som kan med maskinen. :)

 

Angående echo och greenscreen, jag tror att du gör saker och ting i fel ordning. Allt som är grönt keyas ju bort. I och med echo så får du lite genomsklinliga grejer. Äsh, jag orkar inte gå in på det, men jag vet att det där är lite knasigt. Någon annan som kan förklara?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja har en snabb fråga det här med green screen. Om ja har en green screen o lägger till sen green screen key...kommer då allt som e gröntvara genomskilnigt.

Sen en till fråga green screen kan d vara en vanlig tyg bit eller e d något speciellt?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ivan]Ja har en snabb fråga det här med green screen. Om ja har en green screen o lägger till sen green screen key...kommer då allt som e gröntvara genomskilnigt.

Sen en till fråga green screen kan d vara en vanlig tyg bit eller e d något speciellt?[/citat]

grattis! du lyckades precis fråga en av de vanligaste frågorna på forumet.

 

1. allt som är grönt blir genomskinligt ja. det är själva grejen med greenscreen

 

2. nej det måste inte vara nåt speciellt. men det ska ju vara en starkt grön färg. sen får du belysa den bra också

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert][citat=kalle112]Snubben som rör sig med vanlig hastighet måste smälta in med videon där dom "långsamma snubbarna" är med...[/citat]Det är det som är grejen. Du slipper maska och hålla på. Du filmar två klipp på samma plats, helst direkt efter varandra och i samma tagning. Du gör sedan detta klipp till två olika klipp i redigeringen. Du lägger klipp 1 över klipp 2 och klipper av bilden på klipp 1 på mitten så att klipp 2 står för den andra halvan av bilden. Eftersom kameran inte har rört sig (förhoppningsvis) mellan tagningarna så sker alltihop mot samma bakgrund.[/citat]

 

Tror nog att jag behöver lite mer hjälp om jag ska klara av det här. Nån som har lust o förklara lite mer. Skulle verkligen uppskatta det här!

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Lägg upp klipp 1 ovanpå klipp 2 i Premiere

2. Exportera en frame från klippet där du anser att skådespelarna är så nära varandra som de kommer att vara (notera att de inte kan vara framför varandra eller bakom varandra från kameran sett med den här metoden)

3. Ta in den framen i ett bildbehandlingsprogram

4. Dela upp bilden på två halvor, rita den ena halvan svart och den andra vit

5. Spara det som en tiff-bild, bmp-bild, png-bild eller något annat där du inte förlorar så mycket kvalitet.

6. Tillbaks till Premiere

7. På det övre klippet (klipp 1) går du in under effect controls och klickar på "Transparency"

8. Ur listan i fönstret som poppar upp, välj "Image Matte"

9. Under "Matte" klickar du på knappen "Choose" och letar upp din svartvita bild

9. Klicka på OK.

10. Håll in alt och dra markören fram och tillbaka över klippet för att kolla så att det blev rätt

11. Blev det inte riktigt rätt så kan du gå tillbaka till "Transparancy" och klicka i rutan "Reverse Key"

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för din beskrivning. Var verkligen till stor hjälp! Men jag vet inte om du missförstod mig när det gällde vad jag ville göra eller om jag helt enkelt gjort fel.

 

Jag lyckades klippa en frame i mitten så att den blev i två delar. Det översta klippet (och den ena halvan) visar nu en stillastående person (en frame) medan det nedre klippet (den andra halvan) visar den rörliga snubben. Ska det verkligen vara så här?

 

I början av filmen "the one" då poliserna ska flytta en fånge så får man se hur en annan snubbe (båda snubbarna är jet li) kommer ut från ventilerna. I EXAKT den fightingscenen får man se att Jet li rör sig med sin egen hastighet medan poliserna faller i slow motion...Det är alltså den effekten jag vill skapa!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu verkar du ha importerat framen du exporterade. Poängen med att exportera framen är att du ska veta var du ska måla svart och vitt i bildbehandlingsprogrammet. Den svartvita bilden ska sedan användas som en Image Matte för att ge instruktioner till det övre klippet om var det ska vara genomskinligt och inte.

 

När du har gjort rätt så ska du alltså ha två rörliga sekvenser (klipp 1 och klipp 2), där den övre sekvensen är genomskinlig på ena halvan av bilden så att den undre sekvensen syns där istället. Då är det bara att dra ner hastigheten på det ena klippet, så får du ett i slow motion och ett i normal fart.

 

Det är ett användbart knep. När du bemästrar det så är det ju en barnlek att t. ex göra kloner av sig själv och dylikt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...