Jump to content

Bra kamera utan flimmer?

r0lfi
 Share

Recommended Posts

Hejsan, jag är ganska ny här på forumet. I sommar ska jag troligtvis sommarjobba, har jag tur kanske jag får ihop en 10-15.000 kr.

Kan man få en bra kamera för dom pengarna? En kamera som ger en skarp bild, utan flimmer i mörker. Har nu en samsung mini-dv, den suger ganska hårt.

Jag håller på ganska mycket med After effects och gillar att hålla på med effekter osv. Men det ser bara crap ut med min mini-dv kamera. som sagt jag vill satsa lite mer seriösare, göra kortfilmer osv.

http://dragonfire.dagisdata.se/~linus/rolfsw.avi

Jag vill uppnå nått i den här stilen: http://download.theforce.net/theater/shortfilms/versus/versus_tfn.mov

Ditt klipp var väl inte så tokigt dåligt. Ska du göra spelfilm, som Star Wars fanfilms till exempel, så gäller det väl bara att ljussätta rätt antar jag. I riktigt riktiga filmer filmar de inte i mörker, utan de ljussätter istället så att det ska se ut som mörker. Riktiga filmkameror är egentligen mindre känsliga för ljus än vad videokameror är.

Så, om det är spelfilm du är ute efter att göra så föreslår jag inte en ny kamera, utan istället att du kikar på lite ljussättningstekniker.

Hade du varit ute efter att göra dokumentärfilm eller liknande krävs det mer av kameran, eftersom den då ibland måste fungera i mörka miljöer utan någon planerad konstgjord ljussättning.

I prisklassen 10-15 000 kr hade jag föreslagit en Panasonic NV-GS400. Jag var själv nära på att köpa en sån. Bättre kamera får man inte i den prisklassen om man inte hittar något riktigt fynd på begagnatmarknaden. Vad jag har förståt är den en riktigt skön 3ccd-kamera med många inställningsmöjligheter.

Jag tankar Versus just nu så att jag får se vad du menar. Kommenterar senare.

Det är en fråga om vad man prioriterar helt enkelt.

Har kollat på Versus nu, och jag måste säga att det är den bästa Star Wars fanfilm jag har sett. Har sett miljontals med lasersvärdsfajter men den här hade en ordentlig story, och den var mycket skickligt filmad.

Det ser ut som att de har använt två olika kameror eller att det har blivit något knas i efterarbetet. Några få klipp ser ut att hålla lägre kvalitet än de övriga.

Googla lite på Nicolas Santini och Versus så kanske du hittar information om vilken kamera som användes. Personligen tycker jag dock inte att detta är så viktigt. Det som var imponerande i denna var snarare skådespelarna, rekvisitan, kameraarbetet och ljudsättningen.

Jag har inga egna verk som jag direkt kan skryta med eftersom jag just har fått min nya kamera, en Panasonic AG-DVX100AE (bild på min avatar till vänster). Det finns dock ett forum där folk med samma kamera skryter med sina verk. Du borde kika lite där --> http://www.dvxuser.com/V6/forumdisplay.php?f=12

Den kameran är dock lite väl dyr för privatpersoner. Men ligger man i och sparar veckopengen så ska det inte ta så många år. :)

Du kan spana in lite klipp och filmer från en GS400 på http://www.pana3ccduser.com. Lägg bara in en sökning på GS400 och leta. Du kommer att märka att även den kameran har potential.

[citat=Norbert]

Du kan spana in lite klipp och filmer från en GS400 på http://www.pana3ccduser.com. Lägg bara in en sökning på GS400 och leta. Du kommer att märka att även den kameran har potential.[/citat]

Kikade lite på dem, det var absolut bättre kvalite än vad det är på min samsung. Hittade lite filmer där dom filmat vid gryning, inte alls nå brus. Med min samsung skulle det bara varit mörkt och brusigt.

Vi får väll se om GS400 finns kvar i sommar, annars så verkar det väll inte vara nå fel på GS500. Mindre manuella funktioner men det gör väll inte så mycket? Dom har juh kvar ringen man ställer in focus på, vad jag har förstått så är väll det den enda man använder manuellt när man filmar?

Jag vet inte hurvida GS500 har färre manuella inställningar eller inte, men de är i alla fall inte placerade som knappar på utsidan. Det blir till att böka med menyer. Personligen skulle jag ledsna ganska snabbt.

Fokus hör naturligtvis till de viktigaste inställningarna, men jag vill även ha kontroll över t. ex slutare och bländare. Visst har GS500 den fördelen att den har widescreen-display, men jag rekomenderar ändå GS400. Den gör det lättare att utvecklas som filmare tror jag.

Men som j3n5 säger, du får nog skynda dig om du ska hinna få dig en GS400. Den blir snart helt ersatt av GS500. När jag letade efter en kamera så fann jag att den är rätt svår att hitta på begagnatmarknaden dessutom. Den finns kvar på netonnet fortfarande ser jag.

[citat=Norbert]Jag vet inte hurvida GS500 har färre manuella inställningar eller inte, men de är i alla fall inte placerade som knappar på utsidan. Det blir till att böka med menyer. Personligen skulle jag ledsna ganska snabbt.

Fokus hör naturligtvis till de viktigaste inställningarna, men jag vill även ha kontroll över t. ex slutare och bländare. Visst har GS500 den fördelen att den har widescreen-display, men jag rekomenderar ändå GS400. Den gör det lättare att utvecklas som filmare tror jag.

Men som j3n5 säger, du får nog skynda dig om du ska hinna få dig en GS400. Den blir snart helt ersatt av GS500. När jag letade efter en kamera så fann jag att den är rätt svår att hitta på begagnatmarknaden dessutom. Den finns kvar på netonnet fortfarande ser jag.[/citat]

Skulle inte lita på netonnets lager.. Själv beställde jag min dcr-hc1000 från dem, det tog två månader att skaka fram kameran trots att de sa de hade den. Sedan påstod de att jag haft tur som fått ett av de sista ex:en..

[citat=Eric]Till sommaren kan du säkert få en NV-GS400 för dryga 10.000:-

Jag tror nog att det är det absolut säkraste kortet - Jag ångrar mig som fan att jag inte valde den istället för min Canon mvx20i som visserligen var något billigare.[/citat]

Vadå? Begagnad eller?? Den har redan slutat tillverkas. Tror inte den finns kvar i många lager för tillfället..

/jens..,

Netonnet har den på lager..

Och till sommaren lär den börja dyka upp på begagnadmarknaden för kanske 8-9000:-

Avvakta och se.. det är som sagt ett tag kvar till du har stålarna i handen. Vem vet, kanske finns det nya modeller som kan vara lika intressanta då..

EDIT: Såg att ni hade tagit upp Netonnets lager redan.. :) ..så med andra ord, lita inte på vad jag skriver ;)

[citat=Norbert]Fokus hör naturligtvis till de viktigaste inställningarna, men jag vill även ha kontroll över t. ex slutare och bländare.[/citat]

Slutare och bländaren, har inte riktigt förstått mig på vad det är, men äre så att att man ställer in hur mycket ljus kameran ska släppa in? Som då kan vara bra att ställa in manuellt, om vi säger att man går från ett mörkt rum som ger lite ljus och man vill att kameran ska fånga så mycket ljus som möjligt. Sedan går man in i ett rum med ett stort fönster som släpper in mycket ljus så ser det kattskit ut på bilden eftersom kameran är inställd på att ta in mycket ljus?

Man skulle ha valt media i gymnasiet, kanske man hadde lärt sig nått där. Synd att man kommer på det när man går 3e sista året på El-data :(

[citat=r0lfi][citat=Norbert]Fokus hör naturligtvis till de viktigaste inställningarna, men jag vill även ha kontroll över t. ex slutare och bländare.[/citat]

Slutare och bländaren, har inte riktigt förstått mig på vad det är, men äre så att att man ställer in hur mycket ljus kameran ska släppa in?[/citat]

Slutartiden är den tid som bestämmer hur länge slutaren ska vara öppen för att fånga varje enskild frame (bildruta) Ju längre den är öppen desto mer ljus hinner den fånga upp. Med lång slutartid kan dock bilden bli "suddig" om kameran och/eller motivet (det man filmar) rör mycket på sig pga att varje pixel på CCDn då hinner få info om olika, men närliggande platser på motivet. Men med en slutartid på 1/50sek (vilket är minimum på de flesta kameror) brukar bilden sällan bli synligt suddig (eller utsmetad).

På DV-kameror finns egentligen ingen mekanisk slutare utan den fungerar helt elektroniskt. Dvs det finns ingen slutare - men den tid som CCDn tar för att fånga upp varje frame kallas för slutartid.

Bländaren är själva öppningen som ljus kan passera genom. Ju större öppning - desto mer ljus kan passera in i kameran. Denna är så vitt jag vet mekaniskt även på DV-kameror. :)

Dessa två funktioner och fokus + vitbalans anser jag att man bör kunna sköta manuellt på sin kamera. Det blir så mycket roligare då! :P

[citat=r0lfi]ah! okej :) finns det nå mer bra kameror än GS400, med desssa manuella funktioner? annars är jag starkt sugen på GS400, om den kommer finnas kvar så att säga.[/citat]

Ja, det finns en hel uppsjö av modeller av olika märken som har dessa funktioner. Men om de ska ha 3st CCD så minskar antalet ganska drastiskt.. och om de dessutom ska ha 3st CCD som är så att säga bra och jämförbara med de som sitter i GS400, ja då återstår bara en handfull modeller i samma prisklass som NV-GS400

Sen finns det en del kameror med en ensam, stor CCD som håller relativt hög klass, t.ex min modell. En Canon mvx20i. Den brister dock i förmåga att filma i svagt ljus (ett rum med en taklampa a 40-60W räcker knappt). Bilden blir grynig med urusla färger.

[citat=Eric]Sen finns det en del kameror med en ensam, stor CCD som håller relativt hög klass, t.ex min modell. En Canon mvx20i. Den brister dock i förmåga att filma i svagt ljus (ett rum med en taklampa a 40-60W räcker knappt). Bilden blir grynig med urusla färger.[/citat]

Låter som min Samsung mini-DV då, den går enbart att filma med utomhus i sommarväder. Om det är ljust ute och en man i svart tröjja kommer i bild, då blir hela hans tröjja brusig och grumlig, spelar ingen roll hur mycket ljus man sätter på tröjjan :( Ska bli skönt med en bättre kamera sen, som man kan sätta focus manuellt och få mer djup i bilden. Kul som fan att hålla på med film :D

Ni vet inte nå bra högskolor, som inte är yrkes specifecerade?

[citat=r0lfi][citat=Eric]Sen finns det en del kameror med en ensam, stor CCD som håller relativt hög klass, t.ex min modell. En Canon mvx20i. Den brister dock i förmåga att filma i svagt ljus (ett rum med en taklampa a 40-60W räcker knappt). Bilden blir grynig med urusla färger.[/citat]

Låter som min Samsung mini-DV då, den går enbart att filma med utomhus i sommarväder. Om det är ljust ute och en man i svart tröjja kommer i bild, då blir hela hans tröjja brusig och grumlig, spelar ingen roll hur mycket ljus man sätter på tröjjan :( [/citat]

Men riktigt så illa är det inte med min kamera. I ett test som Digital Video hade gjort av min modell så skrev dom som slutkomentar att det kändes som en 3CCD-kamera. Den ger en grymt bra bild vid normala ljusförhållanden. :)