Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Vill bara fråga om någon har erfarenheter av att handla från Tyskland?

Jag funderar på Sonys HC94 och den ligger på c:a 7000:- i Sverige, men kan få den för 600€ i Tyskland, som är c:a 5500 SKR.

Jag kollade in http://www.idealo.de som är tysklands motsvariget till Pricerunner.

Förresten är det sant att man kan hämta de skanidinaviska manualerna på Sonys hemsida?

Några kommentarer?

Tack för all hjälp!

/Fredde

Postad

Handla från Tyskland är inga problem. Jag köper en del från Tyska eBay och det har alltid funkat.

Är Du momsregistrerad och handlar av en butik får Du dessutom köpa momsfritt.

Det enda problemet är väl garantier. Nu har de flesta varor världsgaranti vilket gör att den svenske agenten skall laga varan åt Dig men eftersom de inte sålt varan så hamnar den längst bak på reparationshyllan.

Vidare kan det vara problem om det är småfel då Du måste vända Dig till inköpsstället.

Ett annat "problem" för många är att manualer och annat oftast bara är på Tyska vilket kan vara ett oöverstigligt problem för en del.

-Per

Postad

Tja!

Fick just svar från http://www.directshopper.de

"Due the new tax regulation laws, we cannot send any more package to foreign, private customers in the EU.The only possibility is to send it to companies with a valid UID number within the EU."

Men man kanske ska testa en annan butik.

/Fredde

Postad

Det där låter skumt .....

Handeln är ju fri och privatpersoner betalar moms i det land man handlar så jag tror de försöker dra sig ur något.

Sök på tyska eBay om Du får napp. Där säljs mycket nytt av butiker.

Köpte själv ett Canopus 300-kort för 380€.

-Per

Postad

Deras pris var i alla fall lockande!

"Due the new tax regulation laws, we cannot send any more package to foreign, private customers in the EU.The only possibility is to send it to companies with a valid UID number within the EU . The invoice- and the delivering adress must be a company with a valid vat number.The invoice is mentioned without the german vat then. The total amount on the invoice is then 549,14 Euro"

Är det FÖR billigt, men och andra sidan, om man handlar genom ett företag så kan man vill bli avdragen för momsen, är det inte det som de menar med VAT?

/Fredde

Postad

Jag såg att tyska eBay sålde HC94:an för c:a 700€, som är samma pris som tbh.se så jag vet inte om ebay är så billiga, eller är det något som jag har missat?

/Fredde

Postad

[citat=FreddeM]Jag såg att tyska eBay sålde HC94:an för c:a 700€, som är samma pris som tbh.se så jag vet inte om ebay är så billiga, eller är det något som jag har missat?

/Fredde[/citat]

Nja, billiga och billiga.

På eBay finns tre varianter:

* Dels auktioner där säljaren avgör startpris och köparna slutpris. Kan bli väldigt billigt men man måste veta vad varan är värd och sluta bjuda i tid, eller vänta till sista minuten och där ange det högstya pris man kan betala. Har köpt mycket modelljärnvägsmaterial från Tyskland och USA den vägen. Men som sagt, kolla priset hemma eller på andra ställen, sätt slutpris och stanna där.

* Den andra varianten är handlare som säljer till fast pris och då är det lättare att jämföra.

* Den tredje varianten är handlare som ordnar auktion, oftast med hemliga budgivare. Förmodligen lägger handlarna egna bud för att få upp det till rätt nivå.

Oavsett var man köper är det viktigt att veta priset hemma och överväga om det billigare priset är värt ev. krångel vid fel. Är det auktion gäller det att inte följa med i stridens hetta och bjuda för att vinna till varje pris, då kan det svenska hemma-priset vara riktigt billigt.

-Per

Postad

Så här har jag läst att det är. Om ett tyskt företag säljer för mer än 30 000kr/år till ett utlänskt land (läs Sverige) så måste det tyska företaget betala moms och skatter som i Sverige. Det var något åt det hållet.

Detta gäller dock inte bara Tyskland, utan hela EU. Rätt konstigt tycker jag dock.

Postad

kan är helt ute o cyklar men man behöver inte betala tull avgifter om du beställer inom eu va?? för ja va rpå väg o beställa fx1an från usa o då skulle tullen bli svajjna dyr så balla ur men har för mig dom sa att om ja beställer in sverige så slippe rman tull aavgiften kan det stämma??

så om ja beställer denna http://www.redcoon.de/redcoon/urwfilter/product/do/action/getProductDetail/product/22669/index.html vd skulle det kosta mig då??

Postad

lika mkt som den kostar + frakt. finns inga tullavgifter inom eu, det har du helt rätt i. detta med moms är väl inte så konstigt, om priserna e exklusive moms så måste man ha ett företag för att kunna dra denna. i sverige gör man detta i och med att man gör bokslut i slutet av året. rätta mig om jag har fel....

Postad

[citat=krockis]lika mkt som den kostar + frakt. finns inga tullavgifter inom eu, det har du helt rätt i. detta med moms är väl inte så konstigt, om priserna e exklusive moms så måste man ha ett företag för att kunna dra denna. i sverige gör man detta i och med att man gör bokslut i slutet av året. rätta mig om jag har fel....[/citat]

Jag har hittat Sonys HC94 till priset 607 €, och de skrev att om man drar av VAT som är 16% i Tyskland så skulle kameran kosta 510€, men hur funkar det nu.

Det tyska företaget säljer alltså kameran med VAT och jag måste dra av den i samband med deklarationen, eller? Är det annorlunda om det företaget som jag jobbar på skulle köpa in kameran, skulle jag då inte kunna betala mitt företag direkt 510€ och att de sedan drar av det i deras deklaration, eller hur fungerar det. Måste man inte ha ett "giltligt skäl" för att få det avdraget i bokslutet, är det över huvudtaget möjligt som privatperson att dra av det på deklarationen?

Tack för all hjälp, från en trög nybörjare på allt det här *ler*

/Fredde

Postad

[citat=FreddeM]

Jag har hittat Sonys HC94 till priset 607 €, och de skrev att om man drar av VAT som är 16% i Tyskland så skulle kameran kosta 510€, men hur funkar det nu.

Det tyska företaget säljer alltså kameran med VAT och jag måste dra av den i samband med deklarationen, eller? Är det annorlunda om det företaget som jag jobbar på skulle köpa in kameran, skulle jag då inte kunna betala mitt företag direkt 510€ och att de sedan drar av det i deras deklaration, eller hur fungerar det. Måste man inte ha ett "giltligt skäl" för att få det avdraget i bokslutet, är det över huvudtaget möjligt som privatperson att dra av det på deklarationen?

Tack för all hjälp, från en trög nybörjare på allt det här *ler*

/Fredde[/citat]

exakt så. ge ditt företag 510 så köper de in kameran åt dig. annars är priset 607 för dig som privatperson. privatpersoner kan inte dra av moms på något, företag gör det för de köper in kameran till företaget och skriver att den behövs i verksamheten. sen om handläggaren godkänner det på skattemyndigheterna vet jag inte. det beror på vad ni har för företag registrerade och inom vilka områden. jag är med i ett inom film och kulturverksamhet och då är det natrulig att kunna dra av för en kamera.

Postad

[citat=krockis]

exakt så. ge ditt företag 510 så köper de in kameran åt dig. annars är priset 607 för dig som privatperson. privatpersoner kan inte dra av moms på något, företag gör det för de köper in kameran till företaget och skriver att den behövs i verksamheten. sen om handläggaren godkänner det på skattemyndigheterna vet jag inte. det beror på vad ni har för företag registrerade och inom vilka områden. jag är med i ett inom film och kulturverksamhet och då är det natrulig att kunna dra av för en kamera.[/citat]

Jag har skickat ett privat meddelande till dig krockis !

Hör av dig när du kan :)

/Fredde

Postad

Nja, så enkelt är det inte.

Har Du ett eget företag kan Du ange Ditt svenska momsregistreringsnummret till försäljaren som då drar av den tyska momsen.

Du betalar bara nettot till tyskland.

Den tyska handlaren måste meddela det tyska skatteverket att Du köpt varan och de i sin tur meddelar det svenska skatteverket varifrån Du får en betalningsanmaning på momsen.

Sedan drar Du av den till svenska skatteverket inbetalade momsen.

Om Du är anställd på ett företag kan de visserligen köpa in kameran åt Dig, betala momsen och dra av den.

Men vad händer sedan? En kamera är så pass dyr så ett sådant inköp måste tas upp i inventarieförteckningen och kameran bör kunna användas i företaget, annars verkar det lite skumt. (Mjölkaffären på hörnet köper en digitalkamera för 30.000,-. Vad skall de med den till?)

Nästa problem. Köper Du ut kameran måste Du betala svensk 25%-ig moms på försäljningspriset.

Detta gör att det blir billigare att betala den lägre tyska momsen.

-Per

Postad

Hej!

Någon som vet om utrustningen är densamma om man köper kameran i Tyskland än i Sverige? På bilar kan det ju skilja en del om man importerar från Tyskland, men det borde väl inte vara samma med videokameror, jag tänkte att kanske inte alla kablar eller liknande följer med.

/fredde

Postad

Fick just svar från Maxx-Store och de skrev samma utrustning som i Sverige, så det blir nog en affär där, de kunde dock bara ta emot betalning via "banktransfer", med IBAN och Swift koder, men det borde väl vara säkert, jag är bara rädd att man betalar och sen inte får något, men jag hittade på Pricerunner en som hade beställt därifrån och var grymt nöjd.

/Fredde

Postad

[citat=FreddeM]..."banktransfer", med IBAN och Swift koder...[/citat] Iban och swift är enbart "addresser" för konton i bankvärlden så de "hittar" ens konto om utlandet skall tex skicka pengar till mig.

Om man tex köper nått i tradera så brukar säljaren ange sitt konto som FSB 1234-5678901011 och så sätter köparen in pengar på det kontot.

Om det är en utlänning så måste man ange swift och iban för att pengarna skall komma fram. Inget konstigt, utan riktigt smart och enkelt. Funkar klockrent i hela europa medan tex latinamerika envisas med att leta postaddresser fast det inte behövs.

För föreningssparbanken gäller tex SWEDSESS som swift och eban kan man räkna ut på http://www.fsb.se/sst/kontor/ram_kontor/0,1991,54346,00.html

(har nyss riktigt grundforskat i detta sen svärmor gick bort och pengar skulle skickas till oss. Så nu åker vi nästan ny Opel Meriva till minne av svärmor)

Postad

Tja!

Jag vill bara meddela att jag precis har beställt en HC94 för 581€ från Maxx-Store och jag har gjort betalningen, nu får man vänta 1-2 veckor innan kameran förhoppningsvis kommer, så man inte råkat handla från någon oseriöst företag, men de verkar bra och jag såg på pricerunner.se att en annan hade handlat därifrån så nu tror jag att det ska gå bra.

• 2 veckor senare...
Postad

Jag vill bara meddela att min HC94 kom igår 16/3 från Tyskland, allt har gått bra. Jag betalade till Maxx-Store på tisdagen 7/3 och 10/3 skickades kameran från Tyskland och den 16/3 hade jag den i min hand. Supporten på Maxx-Store är att rekommendera, Tom är kanon och man får svar inom de närmaste timmarna.

Jag rekommenderar alltså http://www.maxx-store.de

Men kolla gärna på: http://www.idealo.de/ & http://www.billiger.de/

för att se var som är billigast, jag kan ju inte säga att alla i tyskland är lika bra, men jag rekommenderar maxx-store i alla fall.

/Fredde

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...