Lucio Fulci Postad 6 februari 2006 Postad 6 februari 2006 Hej jag hade frågat efter någonting men hade inte fått bra svar för att det kan vara att min fråga inte var tydlig så jag frågar igen. nu om man ska filma en scen där 4 personer ska ha en dikussion med varandra och den ska vara någonting vid 4 till 5 minuter och jag vet att när man ska filma en scen så vet man aldrig hur lång den kan bli eller hur kort. men vi säger att den är nu runt 4 till 5 minuter. så jag ska skriva de punkterna som jag vill ha svar till tack. 1. när regissören ger manuset till skådisarna så vet jag att dom måste kunna manuset till denna prat scen utantill. men är det regissörens uppgift att tala om åt skådisarna hur dom ska säga denna mening att om dom ska vara arga eller han eller hon ska seja denna mening med ett leende osv. 2. och det viktigaste jag vill veta att är det regissörens uppgift att visa skådisarna exakt hur dom ska röra sig i denna scen som tillexempel när någon ska säga en lång mening säger regissören till skådisen hur han ska röra sej vid denna mening. ni vet vad jag menar elller är det skådisens uppgift att hitta kropps och ansikts rörelser till manuset. 3. vid långa pratscener kör man från en vinkel där man ser allihoppa rakt i genom eller delar man filmningen. alltså under filmningen då när man filmar från en vinkel där man ser allihoppa på samma gång kör man filmningen från början av scenen till slutet eller som sagt delar man filmningen. 4. gör man bildmanus till pratscener och om man gör det så är det användbart under filmningen eller vid klippningen. 0 Citera
jbergman Postad 6 februari 2006 Postad 6 februari 2006 1 & 2: Om du som regissör vill att en replik sägs på ett visst sätt så måste du naturligtvis förmedla detta till skådisen, och detsamma gäller förstås rörelser. Men samtidigt går det inte att som regissör sitta och detaljstyra varenda replik i en fem minuter lång dialog, så börja istället med att övergripande förklara situationen för skådisarna, för att sedan efter ett rep peka ut vad du vill ha annorlunda. 3 & 4: Gör ett bildmanus så att du vet var kameran skall befinna sig på varje replik. Fördelen är då att du inte behöver sitta och filma hela scenen från början till slut, om och om och om igen. Spela bara in det du behöver samt lite marginal så att skådisarna hittar rytmen och så att du har lite svängrum vid klippningen. /Jakob 0 Citera
Dawey Postad 6 februari 2006 Postad 6 februari 2006 Mastershot kan vara värdefullt, samt att filma från olika distans. Är scenen viktig för filmen så vill du gärna komma nära skådisarna med kameran, men inte på en gång. Låt kameran "smyga" mot skådisarna med åkning eller genom klippning. Det finns nästan bara en regel vid regi av samtalsscener - låt skådisarna säga replikerna så naturligt som möjligt. Falskt spel och illa valda tonfall märks allra mest vid vanliga samtalsscener. Du kan säga vart skådisarna skall gå och titta. Men låt de improvisera fram sina egna rörelser till texten. Naturlighet är nyckelordet. Styr du de för mycket blir scenen teatral. Har du bra skådisar, så måste du också lita på dom att de vet nåt om skådespeleri. De vet förmodligen mer om detta än vad du gör. Låt dom först improvisera scenen helt och hållet. Gör det flera gånger PÅ DERAS SÄTT så att de gör detta naturligt. Om du vill kan du ge dom något stickod, men inte mer. Först sedan kan du försöka styra dom i rätt riktning. Men då har de en grund att bygga på. En sak till som är basic = klipp inte exakt mellan replikskiften. Du vill dölja klippen och få ett naturligt flöde i scenen. Om de bara sitter ner så behöver du knappast ett komplett bildmanus, bara göra bilder utifrån de vinklar och avstånd du önskar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.