Gå till innehåll

Ljudfråga


Monochromic

Recommended Posts

Hej! Sitter och skriver en anmälan till en filmfestival och dom frågar vad det är för ljud på dvd'n som jag skickar in. Det jag har att välja på är Optical,Mono,Dolby A och Dolby SR.

 

Har ingen aning om vad dom snackar om :) Dvd'n är gjord i Adobe Encore och jag drog in en vanlig stereo wav på tidslinjen och lät programmet koda dvd'n. Så vilken ruta ska jag kryssa i, någon?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, jag antar att Encore lagrar ljudet på DVD:n på det normala sättet, d.v.s. i PCM-format (Pulse Code Modulation), som då alla DVD-spelare kan läsa.

Så då bör det väl vara läge att markera "Optical", för dom andra varianterna är det ju inte frågan om.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=arvid]Tja, jag antar att Encore lagrar ljudet på DVD:n på det normala sättet, d.v.s. i PCM-format (Pulse Code Modulation), som då alla DVD-spelare kan läsa.

Så då bör det väl vara läge att markera "Optical", för dom andra varianterna är det ju inte frågan om.[/citat]

Nej, låter man Encore DVD sköta allt automatiskt så är det Dolby Digital som gäller på ljudet.

 

Så om Monochromic använder Stereo så bör svaret vara Dolby A. Använder du 5.1 så är det Dolby SR som gäller

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...