Jasa Inc Postad 2 februari 2006 Postad 2 februari 2006 Jag vill veta hur man jobbar när man skall lägga till korta AE-effekter till sitt Premiere projekt... alltså logistikflödet. Ngn? 0 Citera
Munthe Postad 2 februari 2006 Postad 2 februari 2006 Klipp -> exportera till AE -> fixa effekt -> exportera till Premiere Pro -> kör ut på tejp 0 Citera
Jasa Inc Postad 3 februari 2006 Författare Postad 3 februari 2006 dundrar man in hela filmen(flera gig stor) i AE? 0 Citera
Munthe Postad 4 februari 2006 Postad 4 februari 2006 Om du har AE 6.5 och Premiere Pro kan du öppna din PPro timeline i AE. Det skapar inga extra filer. 0 Citera
Exploited Postad 7 februari 2006 Postad 7 februari 2006 Undrar också över detta. Om man använder något annat program än AE då? Klipper man först, för att sedan ta in hela den färdiga filmen i effektprogrammet och lägga på effekterna? Eller ordnar man effekterna innan man klipper ihop den färdiga filmen? 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 7 februari 2006 Postad 7 februari 2006 det beror ju på vad de ska vara för sorts effekt(er) om du ska göra en effekt där du måste arbeta flera lager eller om du ska göra nån sorts övergång mellan två klipp så blir de ju ganska mycket onödigt jobb om du tar in en färdigredigerad film och måste göra om den i effektprogramet 0 Citera
McWolfe Postad 7 februari 2006 Postad 7 februari 2006 Just frågan kring arbetet mellan redigeringsprogram och effekt/compositing-program är nånting jag klurat på också. Antar att det finns lite olika lösningar beroende på vad man ska göra och program osv.. Finns det litteratur/ annat material som just lyfter sig från detaljnivå upp till lite mer "Logistik-nivå? Typ organisering av material, processen från grovt upplägg till färdigredigerad och efterbearbetad film osv. Om inte annat så känns det lite snällare mot de mer kunniga inom det området att först läsa in sig på grunderna och sen ställa massa kluriga frågor, än att ställa massa grundläggande frågot som redan är ställda. McWolfe 0 Citera
Rogge Postad 7 februari 2006 Postad 7 februari 2006 Nu när Adobe har det dom kallar Dynamic Link med i sin Production Studio så är det jätteenkelt och väldigt kraftfullt: Du skapar en Composition i AE och när den är klar så kan du stänga AE utan att exportera något alls. I Premiere Pro imoprterar du sedan den Composition du höll på med direkt via Dynamic Link och lägger den på Timelinen i Premiere Pro. Du behöver alltså inte rendera ut någonting alls från AE. Om du sedan gör en ändring i AE på den Composition du importerat så uppdateras det automatiskt i Premiere Pro. Man spar renderingstid och hårddiskplats och får ett smidigare arbetsflöde. Enligt Adobe följer Dynamic Link med enbart om man köper Production Studio och inte till fristående versioner av AE och PPro. Om det är så eller om Dynamic Link fungerar även i fristående versioner av AE och PPro vet jag inte. Det kan ju vara en marknadsföringsgrej från Adobe? Hursomhelst, Dynamic Link är ett mycket kraftfullt verktyg och du kan nu tom starta AE och skapa en ny Composition direkt innefrån PPro 2.0. 0 Citera
Munthe Postad 7 februari 2006 Postad 7 februari 2006 En del användare på det här forumet brukar tycka att jag svammlar om helt onödiga proffsgrejer när jag nämner AAF, XML, OMF eller andra sådana funktioner. Dom tycker att det verkar helt onödigt att ha såna funktioner i sina redigeringsprogram. Men vad dom här sakerna gör är att importera och exportera länkar och referenser mellan programmen så att man inte behöver rendera ut gigantiska filer. Vegas har ju numera en AAF exporter som gör att man bara exporterar sin timeleine och öppnar den i After Effects där man kan bearbeta varje klipp som ett separat lager på en timeline som är identisk med den man jobbade med i Vegas. Det sparar massor av manuellt arbete och tid och ökar lusten att jobba med effekter. Och så belastar det inte hårddiskarna i onödan. 0 Citera
Jasa Inc Postad 7 februari 2006 Författare Postad 7 februari 2006 exempel 1. Jag skall göra ett intro på en skidfilm, presentation på medverkande där man ser personen med lite info osv. och på detta lite "schyssta effekter". Jag har redan klippt allt i Premiere och nu vill jag ha lite "shine"(AE) på personen tex... hur går jag tillväga enklast??? exempel 2. Jag vill göra en transistion mitt i filmen med hjälp av AE... berätta precis hur Ni hade gjort. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.