Tor nilsson Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Hej. Jag skulle vilja spela in en fest-scen som jag vill ska vara nåt i stil med dem otaliga scener från dansgolv och discon som man ser i olika musikvideos, oftast från "musiker" som Chingy, 50 cent, Nelly, Mariah Carrey, Britney Spears m.fl. Det ska vara discoljuseffekter som skiner till och det ska se glamouröst ut. Om jag hade vatt polare me Jonas Åkerlund så hade jag bett om att få låna hans kit, men det är jag inte så nu ber jag om en alternativ lösning. Hur ska jag ljussätta för att komma så nära den effekten som möjligt? Eller ska jag bara ha fett me ljus när ja spelar in och sen fixa allt i After Effects? Discokulan kanske inte lyser upp tillräckligt, hur ska man ändå få maxeffekt av den samtidigt som man ser det andra hyfsat bra? Jag har en Canon XM-2 eller XM-1 att låna. mvh Tor 0 Quote
j3n5 Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Ska du spela in i riktig discomiljö med befintligt ljus, eller ska du bygga discomiljön? 0 Quote
Tor nilsson Posted February 2, 2006 Author Posted February 2, 2006 Bygga tänkte jag, ska ha de i mitt vardagsrum. 0 Quote
j3n5 Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Hmmm.. I princip omöjligt. Möljigen skulle resultatet bli hyffsat om du fjäskade in dig på en krog med bra ljusutrustning, skaffade några OK spotar att lysa upp personer och dessutom går över allt ganska hårt i After effects. Canons XM-2 har ju faktiskt riktigt bra mörkeregenskaper.. Misstänker att Hype Williams utrustning ligger en och annan prisklass över din.. /jens... 0 Quote
wääuu Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 japp, snacka med nån snubbe på nån club så kanske du får vara där en eftermiddag och spela in med deras lju och sånt... 0 Quote
Tor nilsson Posted February 2, 2006 Author Posted February 2, 2006 Oj, blir svårt att fixa in sig på en riktig club. Men vad är tricket då för att få stjärnliknande ljus, som glänser efter formen på den bilden jag bifogat? 0 Quote
wääuu Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 jahaaaa, det kan ett stjärnfilter på kameran fixa, dom brukar ju använda sånt i typ kulprogram på TV där ljusen blir såna :) men det finns säkert nån plug till nåt program typ... 0 Quote
Tor nilsson Posted February 2, 2006 Author Posted February 2, 2006 Åh tack, får väl satsa på ett sånt då. Sen får vi se hur de blir med resten av discot. Men ja frågar ändå lite till. Vad är det för skillnad på ett billigt och ett dyrt stjärnfilter? Duger det här tror ni: http://www.tradera.com/auction/aid_23759624 0 Quote
wääuu Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 det duger säkert! dessutom är det koolt med ett stjärnfilter känns jevvligt -80's :D 0 Quote
j3n5 Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Klart filtret duger. Frågan är om det går att ljussätta ett vardagsrumm tillräckligt.. 0 Quote
00Bengtsson Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 [citat=Tor nilsson]Oj, blir svårt att fixa in sig på en riktig club.[citat] Annars är det bara att höra med vilken ungdomsgård som helst, bara dem har discoutrustning. 0 Quote
j3n5 Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Tror inte heller att det är så jättesvårt att tjata in sig på en krog. Man kan ju alltid påstå att det kommer att fungera som reklam för deras dansgolv.. 0 Quote
damtralla Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 ja, vafan... Ska nog inte vara så svårt.. Scoutstuga? Dom ska ju vara alltid redo och sånt tjafs. Vilken stor yta somhelst.. Ett maskinstall kanske, kör ut alla maskiner och bygg lite så... Antingen så vill de jättegärna låna ut lokalen, eller så lägger de på luren direkt så fort du säger "film" 0 Quote
mattsand Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 hyr en rökmaskin och fyll med tunn rök plus en projicerande ljusorgel som du riktar mot kameran. väldigt mycket ljusfladder för väldigt lite pengar. har jag gjort många gånger. en redhead som motljus ger separation av de som dansar och den kan du dessutom studsa tillbaka med en discoboll. /mattias 0 Quote
Tor nilsson Posted March 18, 2006 Author Posted March 18, 2006 Tack så mycket Mattsand. Ska spela in på påsklovet och ska se vad de har för discoljus på vår firitdsgård här. Sen tror jag att jag nöjer mig med en liten röksprayburk då mitt vardagsrumm är litet. Jag vet ingenting om ljussättning men ska testa det med ljus bakifrån som du sa. Men är det några inställningar på XM-2an som man kan ändra för ändamålet? Är det någon skillnad på en "projicerande ljusorgel" och en vanlig "ljusorgel" från tex kjell och company? 0 Quote
mattsand Posted March 25, 2006 Posted March 25, 2006 [citat=Tor nilsson]Är det någon skillnad på en "projicerande ljusorgel" och en vanlig "ljusorgel" från tex kjell och company?[/citat] kan inte discotermerna men vad jag menar med projicerande är en sån med lins och speglar som ritar färgmönster på väggar och tak. en vanlig ljusorgel är ju bara som ett trafikljus och är alldeles för svagt för att ge någon motljuseffekt. kan vara snyggt i bild dock. /mattias 0 Quote
Tor nilsson Posted April 5, 2006 Author Posted April 5, 2006 Har nu lyckats låna, vad jag tror är, en projicerande ljusorgel från en fritidsgård. Sen kör jag med stjärnfilter, rökspray samt en bygglampa som bakljus som du sa mattsand. Sen får vi se hur de blir. Lägger självklart upp filmen här sen när den blir färdig. 0 Quote
Recommended Posts