Jump to content

Recommended Posts

Posted

jag vill bränna en film men jag vet inte om jag ska ha dvd-rw eller dvd+rw.

kan man titta det någonstarns? ska man ska gå in på någon inställing eller nått?

svara snälla!

Posted

Du ska bränna (+) om du vet att den DVD-spelare som du ska spela upp på stödjer (+).

Brukar vanligtvis stå utanpå DVD-spelare, om inte så står det säkerligen i bruksanvisningen.

Sedan bör du även kolla att DVD-spelaren klarar DVD-RW skivor.

Posted

+ eller - spelar nog egentligen inte så stor roll. Dom allra flesta dvd-spelarna fixar båda sorterna. Men vill du vara helt säker på att det funkar hos vem som helst bör du nog köra med -, eftersom vissa äldre spelare inte klarar + varianten.

Posted

Jag menade att klarar DVD-spelaren (+) ska han bränna (+).

Detsamma gäller ju då för (-).

Lite statistik hämtad från nånstans säger att rent allmänt så klarar 95% av DVD-spelarna (-) skivor,

medan (+) skivorna bara fungerar i 85% av DVD-spelarna.

Själv så har jag haft mest problem med minusskivor, så man får väl tro lite hur man vill på det där.

MBH

/Simon

Posted

Visst, helt rätt! Har själv själv stött på minus-skivor som inte alls vill "bränna sig" i min dator, men går bra hos nån annan. Man får väl alltid testa sig fram.

Men om man bränner en skiva med +RW och sedan vill göra en kopia så går den bara att göra till en +R-skiva.