Von Bromsen Postad 29 januari 2006 Postad 29 januari 2006 Har letat ny kamera i veckor nu och inte lyckats bli ngt klokare. Enligt min uppfattning sa verkar HDV inte ha ngn vettig implementations standard/strategi bade som kamera eller som LCD losning..... En annan sak som jag funderar over ar, om man spealar in med DV pa en HDV kamera vilket format blir det da? Sjalv sa lutar det at att jag koper en XM2:a men jag vill garna filma i 16:9 och enligt den informationen jag last pa natet och detta forum sa ar den inte "akta" 16:9. Kan man lura xm2:an med en vidvinkelkonverter/Anamorphic eller sa att det blir akta 16:9, om detta nu ar fallet vilken skall man kopa? Eller har jag missuppfattat det hela? Sedan kollade jag runte lite har nar det galler 35mm adapter till DV (det jmy lagt up ser riktigt bar ut). Jag har Canon EOS linser till min gammla EOS50E och nya 350D kan man anvanda dessa till en XM2:a om man vill filma i 35mm, vilken adapter maste jag skaffa och vad hander om man satter pa en 70-300mm nar den redan har 20 X Zoom? Sista fragan, ngn som kan rekomendera ngt bra las material for inspelning av natur? 0 Citera
wadath Postad 4 februari 2006 Postad 4 februari 2006 Använder själv Canon XM2, och är mycket nöjd med den, även om högre upplösning inte skulla skada ;) Rätta mig om jag har fel. Om du använder vidvinkelkonverter så blir det äkta widescreen (eftersomm vidvinkelkonverten presar ihop widescreen bilden till vanlig 4:9 bild) men eftersom du förvränger bilden innan den har nåt ccd-erna så kommer du få problem med autofocusen. Dock vet jag inte hur mycket. Om du spelar in DV på en HDV-kamera blir formatet så klart DV. 0 Citera
Von Bromsen Postad 4 februari 2006 Författare Postad 4 februari 2006 Hej Wadath, Ar gansk ny pa det dar med Kamera men det jag hittade ang widescreen och vad man behover for att filma i detta fromatet samt som gett mig en vettig forklaring var; http://www.adamwilt.com/DV-FAQ-etc.html#widescreenar Ang fragan om HDV vs DV format sa verkar det som om man filmar i HDV mode so blir formatet mpeg2 med dagens prosumer kameror och undrade da om man filmar is DV mode, blir det oxsa mpeg2 eller? 0 Citera
wadath Postad 4 februari 2006 Postad 4 februari 2006 [citat=Von Bromsen] Ang fragan om HDV vs DV format sa verkar det som om man filmar i HDV mode so blir formatet mpeg2 med dagens prosumer kameror och undrade da om man filmar is DV mode, blir det oxsa mpeg2 eller?[/citat] Nej, detta kan du importera till AVI som du gör med vilken dv kamera som helst. 0 Citera
j3n5 Postad 5 februari 2006 Postad 5 februari 2006 Eos-objektiv blir svårt att använda då du inte kan ställa bländare manuellt på dessa.. 0 Citera
Norbert Postad 21 februari 2006 Postad 21 februari 2006 [citat=wadath]Rätta mig om jag har fel. Om du använder vidvinkelkonverter så blir det äkta widescreen (eftersomm vidvinkelkonverten presar ihop widescreen bilden till vanlig 4:9 bild) men eftersom du förvränger bilden innan den har nåt ccd-erna så kommer du få problem med autofocusen. Dock vet jag inte hur mycket.[/citat]Okey, jag ska rätta dig. En vidvinkelkonverter har inget med widescreen att göra, den tar bara in bilden i en större vinkel (tänk på ett mänskligt öga som har en ganska stor vinkel). Bilden blir ofta förvrängd som du säger. Prova att filma ett rakt streck med en vidvinkelkonverter på kameran. Ju längre ut åt kanterna av bilden strecket kommer, desto mer kommer strecket att böja sig. Vad som ger widescreen däremot är en anamorfisk lins som trycker ihop bilden 2x i det horisontella ledet så att hela bilden får plats på en yta med 4:3-aspektet. Du har dock rätt i att man får lite problem med fokusen då brännvidden blir längre (eller kortare?) i det horisontella ledet än i det vertikala. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.