Gå till innehåll

Decemberbarn


superzelda

Recommended Posts

Hej, det här är mitt allra första manus jag skrivit, så om någon skulle orka

läsa sig igenom så skulle jag uppskatta kommentarer, hjälp och kritik och sånt :)

 

Den ligger nu på ungefär 82 sidor, så jag vet inte om det hör till långfilm eller kortfilm, men jag riktar in på långfilm.

 

Kan väll säga att manuset riktar in sig mot en yngre åldersgrupp,

och är baserad på ett verkliga öde, och verkliga händelser. ( vilket nog är rätt vanligt för ens första manus, har jag hört :P )

Titeln är osäker, och början (prologen)och slutet är fattigt och dåligt gjort eftersom jag inte gjort någon reserch om detta, och inte vet hur sådant

sköts.

 

 

Kortfattad handling;

Om vänskap, om vad man offrar för att sluta en gemenskap. Om att finna, förlora, älska, om att sluta känna, om att släppa taget.

Och `alla älskar dig när du är död`

 

( Edit: okej, tydligen gick det inte att bifoga någon fil eftersom den var

alldeles för stor, men hur gör alla här då för att bifoga filer, som är längre

än mina cirka 80 sidor?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror de delar upp dukumentet i olika delar va?

och laddar upp en i taget typ. fast jag vet inte. bara en idé...

 

Ang. Titeln. Om den är "Decemberbarn"?

Finns det inte redan en bok eller film som heter så?

 

Ska bli roligt att kolla manus.

 

 

EDIT: Kanske det går att ändra formatet till RTF eller vad det heter? då blir det la mindre?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Ang. Titeln. Om den är "Decemberbarn"?

Finns det inte redan en bok eller film som heter så?

 

[/citat]

 

Ingen aning faktiskt, men kollade upp det på altavista, och då fanns det

någon hemsida för föräldrar som hette något med decemberbarn, och typ en titel på en skiva med Richard Wolf :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Grattis till ditt första manus! Snabbkika bara på det och formatet verkade vara helt okej, så ska plöja manuset imorrn eller dagen efter. Kritik kommer snart!

 

Förresten, känner också igen titeln lite, men kanske bara för att den låter allmän? Aja, vet inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

EDIT.

Ok, såg nu att allt här blev vänstercentrerat, glömde det. Bifogar det mesta ur det här mejlet i en seperat Wordfil, så när du ska titta på hur man skriver enligt rätt format, titta där, den strukturen är som den ska.

 

SLUT EDIT

 

Okej, har läst igenom det mesta nu. Läste väldigt nära första halvan och skummade andra halvan. Här har du en del kritik främst om struktur och sättet att skriva på, vilket är det första du bör fixa. Dock så vill jag börja med att säga att det viktigaste, vilket är själva berättelsen, är intressant och du bör definitivt fixa till resten runt för att på bästa sätt presentera ditt manus.

 

Struktur

 

 

För det första när man skriver ett manus skriver man endast det som SES och HÖRS. Skriv aldrig ut tankar eller förklara vad som händer, utan skriv istället direkt vad vi ser. Till exempel, precis i början skriver du

 

EN DAG I SLUTET AV MAJ:

Vi är utomhus och ser en kyrka. Inom snart befinner vi oss

där inne och ser att det är en minnesgudstjänst som pågår.

En präst talar om en ung flicka som slitits ifrån livet

alldeles för tidigt, men vi får aldrig reda på vem som avlidit,

eller vilka som är där, för vi får bara se deras bakhuvuden.

 

BERÄTTARRÖST: JENNIFER:

Var det här slutet? Slutet för oss alla?

En saga utan lyckligt slut?

 

 

Förtexterna kommer.”

 

Hur vet vi att det är maj när vi ser det? En präst talar om en ... men vi hör inte vad han säger? Skriv direkt dialog. Definiera prästen och karatärerna, omgivning och dialog, samt att platsförflyttningar är scenbyten. Få det att se ut mera så här:

 

EXT. UTANFÖR KYRKA(ev. också i by, eller i stan) – DAG

Det är en vacker sommardag och solen skiner på den stora kyrkan.

 

INT. KYRKAN – DAG

Det är en stor, halvfylld kyrka. Längst in i kyrkan står en präst och håller en minnesgudsskänst, hans röst ekande.

 

PRÄST

Hennes liv...(mera dialog ifall vi hör den)

 

JENNIFER(V.O.)

Var det här slutet? Slutet för oss alla?

En saga utan lyckligt slut?

 

FÖRTEXTER FÖLJER.

 

V.O. står för voice over, alltså berättarröst. Ifall du vill att vi ska veta att barnet dött men att vi inte sett det skriv helt i prästens dialog att ett spädbarn dött. Ifall du vill att vi ska se honom tala men inte höra skriv helt enkelt att en präst håller en gudstjänst som vi inte tar del av, följt av Jennifers V.O.

 

Kom ihåg att det är viktigt att ha rubriker för varje scen. Du skriver för film, det vill säga vad vi ser. Visualisera dig scenerna och skriv ner dem på papper, skriv aldrig t.ex. ”han tänker på henne”, hur vet vi det? I så fall skriv ”Han väntar, med en tänkande mig” , och då fråga dig själv ifall det räcker för att få fram budskapet.

 

Ifall du inte har en bra struktur kommer för det första väldigt få vilja läsa ditt manus, men framför allt så är det en stor möjlighet att manuset inte håller, då det är för litterärt skrivet.

 

Även 4 månader tidigare, hur vet vi det? Skriv:

 

INSERT: ”Fyra månader tidigare” på svart eller:

 

FÖRTEXTER FÖLJER, AVSLUTANDES MED ”Fyra månader senare”.

 

Samma sak gäller för dagar, vi vet inte visuellt vilken dag det är, så antingen måste det komma via text, eller skit i det. Kom ihåg att desto mer text desto svagare manus då du hela tiden förklarar vad som händer. Ett bra exempel på text i film är Seven, för där spelar dagarna en väldigt specifik roll. Däremot dåliga exempel är när man hela tiden skriver vilken plats man befinner sig på via text. Går det inte istället att visa en vägskylt, få in det via dialog eller på annat sätt att visa det?

 

Bra första beskrivning av karaktärer, dock lägg till ålder och skippa sånt som vi igen inte ser, typ att hon i vanliga fall klär som som... det går inte att visa, därav skriv ”på sig har hon mjukisbyxor”. Men helt rätt beskrivet angående sminket.

 

Dialogstruktur:

Centrera helst inte dialogen utan börja alltid från samma plats, blir enklare att skriva. Med andra ord inte:

 

JULIA (överdrivet hysterisk för att visa sitt missnöje)

Ingenting! Absolut ingenting.

Jag Satt typ och spelade snake på mobilen hela kvällen.

Kul va?

 

Utan istället:

 

JULIA(överdrivet hysterisk)

Ingenting! Absolut ingenting. Jag Satt typ och spelade snake på mobilen hela kvällen. Kul va?

 

Visst ser det bättre ut? Desto enklare att läsa, desto smidigare kommer man in i den visuella historien. Undvik så ofta som möjligt också att skriver saker inom parantes vid namnen, det stör läsningen och är upp till regissören, så vida det inte är avgörande för historien. Har du det i varje dialog får man spader direkt.

 

Bra att du inte avbryter flytande dialog med instick! Det har ja alltid problem med för ja vill berätta så mycket, då blir dialogen hackig. Dock så som sagt akta dig för att hela tiden ha paranteser med känslor och direktiv vid karaktärsnamnen, det är väldigt jobbigt och som sagt inte upp till dig vilket som.

Du kommer märka att för varje version som du skriver att beskrivningar försvinner när du själv vet vad du vill ha. Än så länger har du en version för dig, för att du ska kunna förstå dina karaktärer. När dessa för dig senare är tydliga och talar direkt till dig kommer du stegvis att ta bort sådana detaljer och få in dem via dialog och kroppsspråk. Till exempel istället för att ”han tänker på sin försvunna kärlek” kommer du istället kunna ha ”han stannar till” bara. För när du väl fått in rätt karaktär i manuset är det naturligt vid den punkten för karaktären att göra så och du har lyckats förmedla det genom handlingar tidigare.

 

Mera om struktur, skriv inte:

 

MÅNDAG: DAG : SKOLMATSALEN

Det vimlar av elever och ljud. Alla har förmodligen rast samtidigt och pratet surrar i öronen.

Vi ser en hiphopkille och tjej som smågrälar med varandra, och han är uppenbart sur för någonting som vi inte får veta

 

KILLE

Men jävla hora! va fan?

 

TJEJ (knuffar till honom på bröstet lätt)

Skärp dig för helvete

 

Utan enklare, snyggare och bättre beskrivet:

 

INT. SKOLMATSAL – DAG

Skolmatsalen vimlar av elever som PRATAT HÖGT till varandra, springandes till hungriga till maten som delas ut och snabbt till sina platser.

 

Vid ingången står en hiphopkille och smågrälar surt med en tjej.

HIPHOPKILLE

Men jävla hora! va fan?

 

TJEJ

Skärp dig för helvete!

 

Tjejen knuffar killen i bröstet.

 

När du beskriver Rakel, gör det direkt också och skippa sedan beskrivningen när killarna kommenterar på henne. Är mycket smidigare och får berättelsen att röra sig snabbare att göra så i början när karaktären presenteras.

 

Skriv heller aldrig, ALDRIG, ”filmade”. Ta bara bort ordet ur meningen där Jennifer går och skriv att Rakel tittar efter Jennifer, då får du precis samma effekt utan att säga hur regissören ska ta hand om materialet.

 

Sedan när du skriver V.O. för karaktärer, detta är endast ifall de berättar ÖVER historien, inte ifall de inte syns i bild. Dvs. Du ska skriva O.S. (off screen) då dess dialog faktiskt händer i verkligheten, men inte syns i bild(eftersom jennifer lyssnar)

 

Dialog:

Du skrver bra dialog och det finns tydlig skillnad mellan karaktärer. Försök dock att förtydliga lite på äldre personer (mamman, läraren) att de är vuxna för att ge kontrast. Men ungdomarna är alla bra. Dock, var försiktig med att skriva för mycket som det låter, typ ”e” och ”o” och ”guuuuud”. Det är okej att skriva så, men ta inte i för mycket utan gör det bara när det är nödvändigt. Till exempel och det är ord som egentligen kanske inte finns, som ”ey”. Skriv isf inte ”hey” eller ”ej” utan skriv ”ey”. Gå bara ifrån reglerna när det är rent nödvändigt för karaktär och berättelse. Samma sak gäller användning av flera utropstecken och likande, men än så länge skriver du endast för dig själv, när berättelsen är helt perfekt för DIG, då kommer du märka hur onödigt det mesta av det här är och därför ta bort och fixa. Än så länge är det dock okej, så länge du vet att detta är för dig.

 

Okej.. ”come to daddy”...haha, där skratta jag friskt, fast tyvärr av fel anledning så att säga. Håll det töntigt, men inte så töntigt.

 

Skummade igenom resten och historien är engegerande nog. Det som du dock behöver fixa är att lära dig att skriva på rätt sätt, för det är viktigt. Som sagt, energin tog slut mot hälften mycket på grund av formatet och det kommer att vara väldigt jobbigt att gå igenom praktiskt taget allt för att få rätt format, men det är så du lär dig. Mitt första manus skrev jag om tror jag 3 gånger innan jag ens hade en någorlunda rätt formaterad struktur. Sen efter det var det ytterliggare runt 10 omskrivningar som rörde själva berättelsen.

 

Det jag rekommenderar är att kika på voodoofilms manusskola(jag änvände den, väldigt enkel och bra) och samtidigt läsa ett långfilmsmanus som är rätt formaterat. Läs gärna det senaste jag lagt upp så får även jag kritik, och titta parallellt på reglerna som voodoofilm presenterar. Vissa saker är inte skrivna i cement ifall du läser tio olika manus ser du att de alla skiljer sig lite, men att grunden är precis den samma. Du måste hitta din egen stil i ditt skrivande, men framför allt i detta läge läsa på lite på format och därefter anpassa ditt manus efter det.

 

Min senaste långfilm hittar du här:

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=6546

 

Dock så vill jag säga att ditt manus rör sig väldigt fint i form av berättarstruktur och det är något som är bland det viktigaste, att kunna berätta en historia med scener, vilket du gör. Du måste dock formulera det annorlunda.

 

Lycka till i fortsättningen, och läser en ny version så fort den är uppe.

 

/ha re bra, pandy.

hjälp.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar allra ödmjukast för din hjälp och för att du tog dig tid att kommentera, det betyder jättemycket.

Och jag tar åt mig av allt och ska försöka bättra på det så bra som möjligt.

:)

 

Det jag har undrat länge över är vad EXT. och INT. betyder?

och INSERT: "Fyra månader tidigare” på svart"

på svart?

( Det är nog bara jag som är lite trög :p )

 

Och början har jag stort problem med, med hela minnesgudstjänsten och prästen osv. Det är därför det är rätt kort där, och jag inte har någon dialog.

Jag kommer inte ihåg hur minnesgudstjänster går till, och vad präster har för

"punkter" i deras prat. Dom brukar ju få personlig information från närastående att prata om, men dom borde ju ändå har några röda trådar

att följa antar jag.

Går det att lämna sådant här öppet, och tex ta hand om det senare

i samband med regissör?

Länk till kommentar
Share on other sites

INT = Interiör, alltså inomhus.

EXT = exteriör, alltså utomhus

 

Läs filmskolan om du inte gjort det. där står allt sådant.

 

INSERT = Att något liksom"klipps in" mitt i pågående scen. (någon får gärna förklara bättre.)

 

Varför inte ta kontakt med en präst? förklara hur läget är och vad du behöver hjälp med. tror säkert att han/hon ställer upp med lite hjälp och tips på hur de gör och så.

 

det bästa är ju att du har det klart redan på manusnivå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var inga problem, ser fram emot en ny version! Oroa dig inte om att du har "problem" med borjan, for du vet ju vad du vill ha dar, det enda du har kvar ar att gora riktig research om just det omradet. Ga pa en minnesgudssjanst, eller kolla pa en rulle som har en liknande scen for inspiration.

 

Som sagt, angende struktur sa se det dokumentet som jag bifogade, dar ar det ratt stil, inte som nar det blev nar det blev inklistrat. Men framfor allt rekommenderar jag att lasa ett par manus som har ratt struktur, da kommer du snabbt in i din egen skrivarstil.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=Adam88]

Ang. Titeln. Om den är "Decemberbarn"?

Finns det inte redan en bok eller film som heter så?[/citat]

Vet bara att det finns en nyligen inspelad australiensisk film som heter "December Boys". Handlar om fyra föräldralösa barn varav ett spelas av Daniel Radcliffe (Harry Potter).

 

Ha det bra!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...