Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

[citat=kalle112]Jag undrar vad man kan göra för olika effekter med "after effects"? Ni som använder det här programmet va lyckas ni åstadkomma med det...ge exempel helt enkelt![/citat]

Jag tror den här frågan gränsar på "vad kan man skriva för texter i word?" eller kanske ännu mer "vad kan man göra för bilder i Photoshop?". Nu har jag själv inte gjort så mycket i AE (efter ett antal försök har jag insett att jag föredrar andra program av den typen), men kan ändå säga att det inte finns ett visst antal effekter eller en lista på effekter. Styrkan i compositing program är möjligheten att arbeta i lager, kombinera olika effekter, färgkorrigera, lägga filmer över varandra, maska ut delar (t.ex via greenscreen) osv.

Det är just möjligheten att kombinera ihop olika komponenter som gör att möjligheterna i princip blir oändliga, samtidigt som det kanske inte alltid är helt självklart exakt vad man ska göra.

McWolfe

Postad

Okey...visste att det skulle vara lite svårt att svara på det där faktiskt (kände mig en aning korkad haha). Men ja har en annan fråga faktiskt...

Kan man lägga till mörk skugga i en löpande film? T.ex. så är det natt, det åskar, och så leker ljuset svart o vitt då åskan slår till...

Jag vill alltså skapa en mörk miljö...

Kan man göra det här med after effects eller premiere pro?

Postad

Sky Captain and the World of Tomorrow, "Droid Factory-sekvensen" i Star Wars EPII, Jeepers Creepers I och II, Samtliga förtextsekvenser av Imaginary Forces (Seven, Charlies Angels, osv), The Aviator, Day After Tomorrow, Hellboy, Spy Kids 3D är bara några exempel på saker producerade med After Effects som dyker upp i huvudet.

Så svaret på vad man kan göra med After Effects är; dom filmerna jag just räknade upp.

Självklart kan man göra mörka skuggor i AE. Men hur bra det ser ut beror extremt mycket på din bildkälla och hur du tänkt dig exakt att scenen ska se ut.

Det finns inget program i världen som kan ändra på din grundljussättning.

Postad

[citat=kalle112]ok...tack för svaret. Tror nog att jag ska hålla mig till enklare varianter av redigering innan jag ger mig in på after effects![/citat]

Med risk för att vara lite petig.. men det finns ändå en poäng att skilja på redigering och compositing. Redigering är klippningen och tempot av en film, compositing (och här kommer After Effects in) är bearbetningen av filmen så att den ser ut som man vill i varje enskilt klipp (grooovt uttryckt, jag vet att det säkerligen finns bättre förklaringar).

En parallell skulle vara att göra en tidning med mycket bilder. De enskilda bilderna arbetas med i photoshop, det kan jämföras med compositing (t.ex AE), layouten på själva sidan/tidningen görs i ett Desktop Publishing-program. Det kan liknas vid redigeringen.

Nånting sånt jallefall

McWolfe

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...