frehåk Postad 24 januari 2006 Postad 24 januari 2006 Tjenare! I vilket format och medium bör man spara en film som man avser att bevara och arkivera? På ett DV-band i avi-format eller? /F. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 24 januari 2006 Postad 24 januari 2006 Jag rösta för 2 separata inspelningar på DVD skivor av hög kvalitet. Typ Verbatim eller liknande. Båda exemplaren ska brännas med verifiering (programmet läser igenom hela skivan efter bränning och kontrollerar att allt stämmer). Förvara sedan dessa kopior på olika adresser, ett i bankfack eller hos en bekant. Ungefär 3000 hus brinner i sverige varje månad, genom att ha kopiorna på olika adresser så riskerar du inte att båda kopiorna brinner upp samtidigt. Och om ingen av skivorna brinner upp så har du en extra kopia OM ena skivan skulle balla ur. Gör nya kopior med 10 - 20 års intervaller (eller när det nu kommer nya medium som rymer mer och är mer arkiveringsbeständigt. Tänk ochså på att om 50 år så är det kanske svårt att hitta en fungerande DVD spelare... Då är det bra att ha följt med i utvecklingen och gjort nya kopior allteftersom tekniken ändras). Behåll de gamla kopiorna även när de nya görs. Jag menar ett par skivor tar inte upp stor plats och är jäkligt bra att ha OM dn nya tekniken skulle balla ur. Det gäller att sprida sina ägg till X antal korgar. MiniDV band... Jag litar inte på magnetband för långtidsförvaring. 0 Citera
frehåk Postad 24 januari 2006 Författare Postad 24 januari 2006 Tack för svaret! I vilket filformat ska jag bränna ner filmerna på DVD-skivorna? AVI eller? /F. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 24 januari 2006 Postad 24 januari 2006 AVI om du vill ha den bästa kvaliteten. DV-AVI (dv komprimerade filer). Okomprimerat tar alldeles för stor plats. DV komprimeringen är bra. 0 Citera
Alex.V Postad 25 januari 2006 Postad 25 januari 2006 DV-band är inte en bra idé har jag hört.. Dom sluter tydligen fungera efter ett tag. 0 Citera
Mickels Postad 15 februari 2006 Postad 15 februari 2006 Det stämmer, gäller att hålla sig uppdaterad. Jag skulle nog inte lita allt för mycket på en DVDskiva, men kan vara ett altenativ i bankfack då inte informationen raderas om intilligande bankfack har magnetiska föremål. Det som är allra säkrast i videovärlden är DigiBeta, tyvärr alldels för dyrt för oss konsumenter, det är nog inte att tänka på. Magnetoptiska skivor ska tydligen hålla länge som blueray, också dyrt. Hårdiskar håller väldigt länge såvida inte hårdvaran går sönder. Men det störta problemet är egentligen att systemen byts ut allt för ofta att mediet överlever maskinens livslängd. Det allra dyraste och bästa är att printa hela sin videosamling på 16 eller 35 mm film. Då vinner man att slippa alla överföringar och konverteringsförluster. Då vet man att man har sina filmer på ett system som kommer finnas hela ens livslängd och långt därefter. P.S. Det sistnämnda är nog inget rimligt altenativ att sikta på. =) 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 15 februari 2006 Postad 15 februari 2006 Mickels, vad var egentligen ditt tips då? Digibeta = Kostar asmycket och kan inte användas utan digibetabandare. Och är ju magnetband... Blueray = Vad är det? Var finns spelare, kommer det att bli något? Ruskigt osäkert. Hårddisk = Osäkert, och om den krashar så är mycket data borta... Rörliga delar på disken betyder mindre tryggt än något som "bara" behöver läsas. 35mm film = Skojar du? Om man är miljonär kanske.Och hur ska man ha nytta av sin backup? Betala för scanning av filmerna igen? Om man är dubbel miljonär då... Jag säger: DVD skivor. Varför? Jo för att man kan göra flera kopior och förvara de på skilda håll. Om en blir förstörd så har man en backup av backupen. Kostar nästan inget idag. Alla datorer kan läsa DVD skivor (nästan då) och det blir således busenkelt att göra nya kopior till Blueray skivor eller whatever framtidsformat när det kommer. Om man nu inte väntar tills alla DVD spelare är borta då, men då får man nästan skylla sig själv. 0 Citera
DanyaelX Postad 16 februari 2006 Postad 16 februari 2006 Eller så skaffar man en sån här http://www.amazon.com/gp/product/B000BL5NE6/ref=cm_aya_asin.title/002-8355427-4591259?%5Fencoding=UTF8&v=glance&n=172282 med RAID oxså sattsar man på att lagra i DVD i bankfack i två tre olika banker och skickar sin acetat/cellulosa film till CORBIS gigantiska frys i Pittsburg =) Då har du verklgen garderat dig =) 0 Citera
Mickels Postad 16 februari 2006 Postad 16 februari 2006 Är medveten om att jag hade dyra förslag. hade egentligen inget bra råd, då det inte finns något framtidssäkert medium. Vad man än väljer idag så går alla åt samma håll. Uppgradering och omkopiering inom 10 år. I den takt utvecklingen går, går allt snabbare. Men mitt råd är nog DV. Det flesta företag och större filmproduktioner mastrar allt på ett magnetband. De som har mindre pengar mastrar på DV eller DVCAM om det filmats i det formatet, de som har mer lägger över det på DigiBeta. Därför väljer jag nog DV som en Master, sen kan man ju ha backup på DVDskivor. BlueRay har bara Sony än så länge till fomatet XDCam. Dessa skivor kan man spela in i fomaten både DVCAM och IMX, nu blev det mycket. Finns dock inga konsumentprodukter i det formatet. Men blir det Blueray som tar över marknaden på konsumentsidan kan jag nämna att dagens DVDskivor inte är kompatibla med dessa spelare om jag fattat det rätt. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 16 februari 2006 Postad 16 februari 2006 [citat=Mickels]...blir det Blueray som tar över marknaden på konsumentsidan kan jag nämna att dagens DVDskivor inte är kompatibla med dessa spelare om jag fattat det rätt.[/citat] Men man har ju fortfarande DVD spelare paralellt med Bluray i början. Och då är det ju bara att kopiera över sin data från det ena mediet till det andra. Men det är synd att det inte är kompatibelt, det blir nog en stor bromskloss för Bluerayutvecklingen. 0 Citera
TomStac Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 [citat=Mickels]Men blir det Blueray som tar över marknaden på konsumentsidan kan jag nämna att dagens DVDskivor inte är kompatibla med dessa spelare om jag fattat det rätt.[/citat] Detta stämmer inte. Både Blu-Ray och HD-DVD spelare är bakåtkompatibla med dagens DVD-format. Man kan dock inte spela en Blu-Ray skiva på en vandlig DVD-spelare, men det var det väl ingen som trodde... 0 Citera
DanyaelX Postad 19 februari 2006 Postad 19 februari 2006 Kan man spela en HD-DVD på en gammal DVD spelare då? Är mediumet som sådant bakåtkompatibelt? C. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.