gorse Postad 23 januari 2006 Postad 23 januari 2006 Jag har en fundering och ni som grejar med trix hela dagarna: Jag undrar om det går att göra om en nuvarande kyrka till en ruin, dvs riva av taket i något sorts efterarbete? Se bilden till vänster (svart vit), denna pdf. http://www.atvidaberg.info/files/upl_besok_pdf/Infoblad%2012%20-%20Åtvids%20Gamla%20kyrka.pdf Vad är sannolikheten att få hjälp med en sådan effekt? Att filma lite med kameran runt kyrkan, och sen trolla bort taket? Eventuellt trolla så det ser ut som svart-vita arkivbilder? Jag funderar på att göra en mokumentär om att öppningen till underjorden finns i Åtvidaberg, och att någon gruvdrift aldrig ägt rum. Man har sökt öppningen till underjorden under täckmantel av gruvdrift. I ett av påhittade stor-ljugen funderade jag på att man avsikligt förstört en del av takmålningarna i avsikt att dölja ledtrådarna till öppningen, som skulle vara målade i taket. 0 Citera
Mr.Man Postad 23 januari 2006 Postad 23 januari 2006 om kameran ska vara statisk så är det inte så komplicerat att få ett "trovärdigt" resultat. Ska kameran röra på sig är det mer tricky. då är det smartast att göra ruinen helt i 3d och sammanfoga den i miljön med hjälp av tracking punkter. 0 Citera
gorse Postad 23 januari 2006 Författare Postad 23 januari 2006 Jag anpassar mig till vad som är realistiskt genomförbart. Jag har inte tänkt klart, utan funderar över vad som kan vara med i mokumntären. Det vore kul om man kunde ha en scen med taket borta. Men jag kommer inte att klara av det själv utan kommer behöva hjälp med det. Är det troligt att någon på forumet kan göra det? På tal om det, så upptäckte jag nyss att i altartavlan i "nya kyrkan" så har flera kända åtvidabergare stått modell för figurerna i målerierna. Det är ju som gjutet för att hitta på dessa personer givetvis är medlemmar i den hemliga sekt som skyddar underjordens öppning. Kan ju bli hur tokigt som helst. 0 Citera
Mannemoviemaker Postad 23 januari 2006 Postad 23 januari 2006 ledsen att säga det men det där ser ut som en typisk paint bild. Himmlen är helt vit, och jag tror att dem bara har suddat där taket ska bort. Du kan ju först filma en gång framför kyrkan, och en gång bakom och sen gör du klippet bakom mycket mindre så det sitter på ungefär samma ställe som innan. Lr så gör du bara nån animation av kyrkan.... Good luck gorse! :P 0 Citera
virvelvinden Postad 23 januari 2006 Postad 23 januari 2006 [citat=Mannemoviemaker]ledsen att säga det men det där ser ut som en typisk paint bild. Himmlen är helt vit, och jag tror att dem bara har suddat där taket ska bort. [/citat] haha, knappast mannen... borde inte så svårt att klona in himmlen på kyrktaket, görs väl enklast med photoshop kan jag tänka mig... rörelse är egentligen heller inget problem, så länge avståndet till kyrkan är stort och perspektivet mot kyrkan ändras väldigt lite, går lätt att tracka i t.ex AE 0 Citera
gorse Postad 23 januari 2006 Författare Postad 23 januari 2006 Kyrkan jag pekat på är autentisk och det är troligt att bilden jag pekat på också är det. Så, vad ni säger är man har någon sorts statiskt foto och skådespelar framför? För ni menar väl inte att man skall sitta och sudda ruta för ruta? (dumma frågor det här). 0 Citera
jmalmsten Postad 24 januari 2006 Postad 24 januari 2006 later som klassiskt sk 'matte shot'. eller matte painting... hall kameran stilla om du inte villtracka bilden, gor for enkelhetens skull upp med dig sjalv vart du kommer mala nytt sa att du inte later skadisarna vandra omkring framfor (det gar enda men det blir till att rotoscopa och annat tjafs). Ta sedan en frame till photoshop och gor dina andringar, du kan nog spara en bild med transparant bakgrund och sedan importera den till Premiere for en statisk matte shot. (lite gryn pa den syntetiska bilden kanske ocksa kan gora gott) en annan sak som du kan testa ar att ta in en frame till Photoshop och gora den saattsaga for stor for en vanlig DVruta, da kan du gora en comp i AEsom ocksa ar for stor och ta in den i en vanlig DV comp. da kan du 2d panna i bilden samtidigt som skadespelarna ror sig och bilden inte blir zoompixlig. skitbra bok i detta amne: 'The invisible art The legends of movie matte painting' av Mark Cotta Vaz och Craig Barron. en bok som jag ofta laser och forundras over vilka bilder som jag hittils bara trott varit akta... manga av teknikerna som beskrivs ar visserligen analoga, men AE kan utan vidare ersatta flera av de mer avancerade processerna. 0 Citera
gorse Postad 24 januari 2006 Författare Postad 24 januari 2006 Tusen tack för alla goda råd. Det låter som det går med andra ord. Jag hade nog inte tänkt fördjupa mig sååå mycket i just denna bit. Jag får återkomma när jag kommer lite närmare aktuell dag. Det kan ju vara så att jag hittar en originalbild som upphovsrätten är utgången, men roligast vore det med en filmad scen som förfalskas till "originalfilmer". Ni som sett konspiration58 har säkert sett hur man i gamla filmer hittat "detaljer" som inte "stämmer". Sådana vill jag också göra. 0 Citera
jmalmsten Postad 24 januari 2006 Postad 24 januari 2006 Ta med CSIzoomen ocksa, den har alltid fascinerat mig... ;) 0 Citera
jmalmsten Postad 24 januari 2006 Postad 24 januari 2006 hehe... var mer som ett joke, vi har val alla sett nar CSI-ganget hittar ett videoklipp fran en overvakningskamera och de zoooooomar upp en liten spegelbild de hittar pa mannen i bakgrundens glasogon och hittar ett emblem pa en tredje person som bara syns dar i spegelbilden... den resulterande emblembilden ar som vantat ganska suddig, men no worries, vi trycker pa skarpe-knappen sa blir den skarp... tankte bara att om du ville ha med okanda 'nya och oupptackta' detaljer i det fotografiska materialet sa kanske det skulle kunna vara en ide'. En annan rolig incident var nar de i TV skulle kolla om det gick att se registreringsskylten efter att de sprayat den med specialfarg. 'Inte ens med avancerade datorprogram far man nagot anvandbart' och for att visa att de verkligen forsokt med allt sa far vi se att de oppnar bilden i Photoshop och leker lite med intensitet/kontrast... punkt. 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 25 januari 2006 Postad 25 januari 2006 [citat=jmalmsten]En annan rolig incident var nar de i TV skulle kolla om det gick att se registreringsskylten efter att de sprayat den med specialfarg. 'Inte ens med avancerade datorprogram far man nagot anvandbart' och for att visa att de verkligen forsokt med allt sa far vi se att de oppnar bilden i Photoshop och leker lite med intensitet/kontrast... punkt.[/citat] haha.. på vilket program va de? de där med "CSI-zommen" som finns med i alla moderna deckare har jag också funderat lite över... undrar vad dom har för kameror egetligen :OO 0 Citera
gorse Postad 25 januari 2006 Författare Postad 25 januari 2006 [citat=jmalmsten]hehe... var mer som ett joke.[/citat] Aha. Jag misstänkte det, men jag var tvungen att fråga. Man vet ju aldrig. Jag tror den mest klassiska är väl i Blade Runner, eller hur? Bra ide, faktiskt. Jag skriver upp det. Jag arbetar ju på ett universitet så det är mycket möjligt att "instutionen för för bildbehandling" skulle kunna hjälpa mig med sånna saker :-) Appråpå teknik som inte finns, det var ju bara härom året som Teknikmagasinet hade en kul "falsk vara" i sin katalog (de brukar ha nån tävling varje år, om att gissa vilken av prylarna det är som är påhittad). Det var en mobiltelefon som man kunde se teve på displayen, vilket var helt otänkbart då. Nu har jag en ny Sony-Ericsson där jag kan se SVTs nyheter över GPRS. Tänk, det var inte länge sen min mobil inte ens hade display, och körde analogt. Djungelsmurfen -> På tal om CSI, kör lite på sökmotorn här på forumet om högupplösta bilder. Jag tipsade för länge sen om en websida där det finns en bild som man kan zooma i nästan evighet på just det sättet. Förstörde en hel arbetsdag för mig när jag kollade vad folk hade i fönstren... 0 Citera
jmalmsten Postad 25 januari 2006 Postad 25 januari 2006 jo, den i blade runner ar val mer klassisk. jag tror att forsta gangen jag sag den var i ett avsnitt av nagon star trek serie. Men nar dessa helt klart kommer fran framtiden och jag vill ju som sagt inte spekulera i hur framtidens teknik inte kommer vara sa gor ju CSI m.fl. faktiskt ansprak pa att vara fran nuet, och till raga pa allt sa arbetar dom med allt ifran misshandlade vhs-longplay kassetter till lagupplosta webbkameror, det ar darfor jag retar mig pa just dom. lycka till med projektet... 0 Citera
Mr.Man Postad 25 januari 2006 Postad 25 januari 2006 [citat=jmalmsten]hehe... var mer som ett joke, vi har val alla sett nar CSI-ganget hittar ett videoklipp fran en overvakningskamera och de zoooooomar upp en liten spegelbild de hittar pa mannen i bakgrundens glasogon och hittar ett emblem pa en tredje person som bara syns dar i spegelbilden... den resulterande emblembilden ar som vantat ganska suddig, men no worries, vi trycker pa skarpe-knappen sa blir den skarp... tankte bara att om du ville ha med okanda 'nya och oupptackta' detaljer i det fotografiska materialet sa kanske det skulle kunna vara en ide'. En annan rolig incident var nar de i TV skulle kolla om det gick att se registreringsskylten efter att de sprayat den med specialfarg. 'Inte ens med avancerade datorprogram far man nagot anvandbart' och for att visa att de verkligen forsokt med allt sa far vi se att de oppnar bilden i Photoshop och leker lite med intensitet/kontrast... punkt.[/citat] "CSI zoomen" förknippar jag med den när dom går ner på molekylnivå in i människokroppen efter att filmat personen i helfigur. 0 Citera
jmalmsten Postad 25 januari 2006 Postad 25 januari 2006 nja... det du menar ar val mer bara ett satt att fa standard exposition att verka fullstandigt vettigt och intressant och ar totalt artistiska for tittaren, det jag menar ar de arbetsmetoder som karaktarerna uttnyttjar. just mitt exempel tror jag kom ifran CSI:Miami. Fast det har ar ju ratt langt ifran den egentliga amnet, nagon som forresten har lite lankar och sant som tutorials inom amnet Matte Paintins? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.