Simon Groth Postad 22 januari 2006 Postad 22 januari 2006 Hej jag ska föra över lite klipp från min dv till avid xpress (pro). Jag vet ungefär hur man gör, men vad jag undrar är: Finns det någonstans där man kan ändra kvalitetsinställningar, d.v.s. hur mkt som överförs till datorn. Eftersom jag vill ha så bra kvalitet som möjligt (okomprimerat) vill jag kolla innan. När jag kollade på klippen på TV (s-video) såg de mkt bättre ut än när jag försökte föra över, därav jag undrar. Tack för svar! =) 0 Citera
Ior Postad 22 januari 2006 Postad 22 januari 2006 DV är och förblir DV vid inläsning till dator. Bättre kvalité kan du inte få från kameran. Du för väl över via FireWire? 0 Citera
Mikael_hs Postad 23 januari 2006 Postad 23 januari 2006 Jag tror att vad han undrar över är huruvida några inställningar överhuvud taget påverkar t.ex. upplösningen av klippen. Kommer klipp som förs över med ntsc inställningar se annorlunda ut än klipp som förs över med pal inställningar, olika resolutionsinställningar m.m. (detta på "project" då). Själv kan jag inte ett jota på detta område, men i Vegas som jag prövade nyligen, fanns alternativet "determine clip reolution based on preview window". 0 Citera
Ior Postad 23 januari 2006 Postad 23 januari 2006 Jag vet egentligen inte heller riktigt vad han menar, så du för gärna elaborera, Simon Groth. :) 0 Citera
mjg Postad 23 januari 2006 Postad 23 januari 2006 Det är det gamla vanliga.... 1. Video (PAL) ser uselt ut på datorskärm - men det ser bra ut på PAL-TV/monitor. 2. DV är DV. Nollorna och ettorna - den binära informationen - hamnar på HDD precis som det ser ut på DV-bandet - varken bättre eller sämre. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.