Disco Volante Postad 20 januari 2006 Postad 20 januari 2006 Jag vet att det står i instruktionerna rätt mycket men oljudet försvinner inte! Det är så att jag har ett ljudklipp inspelat i ljudinspelaren (tror jag?) och då vet ni att det brukar bli lite surr & brum ljud i bakgrunden pga mikrofonen. Jag undrar om det går att få bort de här oönska ljuden på något enkelt sätt i Premiere Pro? Jag har testat alla möjliga audio effects (mono) men ingen gör så att brum-ljudet försvinner :( Om någon har haft samma problem och fixat det, säg gärna exakt vilka inställningar ni gjorde! DeHummer / DeNoiser borde ju vara rätt men det fungerar inte. Tack på förhand. 0 Citera
Rogge Postad 20 januari 2006 Postad 20 januari 2006 Jag använder Noise Reduction i Adobe Audition för att ta bort brum. DeNoiser tar inte bort brum, däremot tar den bort brus. DeHummer kan däremot ta bort brum. Men det fungerar inte "automagically". Du måste in i tex Custom Setup för DeHummer som du hittar i Effect Controls Window och ställa in rätt frekvens och framförallt, hur mycket den skall ta bort. 0 Citera
arvid Postad 20 januari 2006 Postad 20 januari 2006 Brum tar man lämpligast bort med en equalizer genom att dämpa just den frekvens som brummet har. Detta på bekostnad av andra eventuella lågfrekventa ljud. 0 Citera
Disco Volante Postad 20 januari 2006 Författare Postad 20 januari 2006 Tack så mycket för svaren! Jag ska testa de där sakerna senare! :) 0 Citera
Disco Volante Postad 20 januari 2006 Författare Postad 20 januari 2006 Hmm, jag la till effekten "EQ" och ändra olika saker (testade) på low-partierna. Men ingen inställning på EQ gör ju någon skillnad :S Jobbigt. Jag har alltid varit emot audio effects i premiere då jag inte tycker dom gör nån skillnad alls. 0 Citera
Rogge Postad 20 januari 2006 Postad 20 januari 2006 [citat=Disco Volante]Jobbigt. Jag har alltid varit emot audio effects i premiere då jag inte tycker dom gör nån skillnad alls.[/citat] I all välmening, men det är förmodligen därför att du gör något fel eller använder fel effekt till rätt sak. :) När du lägger på EQ måste du kryssa i Low, Mid 1, Mid 2, Mid 3 eller High för att dom inställningar du gör på EQ'n överhuvudtaget skall ha någon effekt. Sedan måste du även ratta på Gain på respektive band du ändrar på. För att göra en dramatisk ändring av ljudet, gör så här: 1. Lägg på ljudeffekten EQ på valfritt ljudspår i PPro 2. Kryssa i Mid 1 3. Ändra värdet i rutan Freq. till 1000 4. Ändra värdet i rutan Gain till -20 5. Ändra värdet i rutan Q till 5.00 Spela upp ljudet nu och ta bort krysset i Mid 1 och sätt sedan tillbaks det medans du spelar. Hör du någon skillnad? Om du inte hör någon skillnad har du lagt på EQ'n på fel ljudspår eller så är det dags för en ominstallation av Premiere Pro. :) 0 Citera
Disco Volante Postad 20 januari 2006 Författare Postad 20 januari 2006 Tack, det var inget fel på mina audio effects :P Märktes en klar skillnad, men jag får fortfarande inte bort ljudet. Känns som jag får sitta och chansa med massa inställningar om jag ska få det att fungera. Blir nog att ha kvar surret! ;) 0 Citera
Lars A Postad 20 januari 2006 Postad 20 januari 2006 [citat=Disco Volante]Tack, det var inget fel på mina audio effects :P Märktes en klar skillnad, men jag får fortfarande inte bort ljudet. Känns som jag får sitta och chansa med massa inställningar om jag ska få det att fungera. Blir nog att ha kvar surret! ;)[/citat] Det finns ett program i Sound Forge, där du samplar in en bit rent brum, om du har, ca 1 sekund eller mindre räcker. Sedan räknar programmet ut vilket "fingerprint" som skall bort ur din ljudfil, och resultatet blir att allt som låter som ditt sample är borta ur ljudet. Brum är ju inte bara en frekvens, oftast massor av frekvenser med samma grundfrekvens (50Hz). En sådan programrutin omvandlar ljudet till ett tidsbaserat frekvensspektra och räknar ut hur mycket amplitud av alla frekvenser ditt sample bidrar med, så gör den subtraction av dessa med samma mängd. Som att redigera i en annan fysisk dimension. Resultatet blir magiskt. 0 Citera
Disco Volante Postad 20 januari 2006 Författare Postad 20 januari 2006 [citat=Lars A][citat=Disco Volante]Tack, det var inget fel på mina audio effects :P Märktes en klar skillnad, men jag får fortfarande inte bort ljudet. Känns som jag får sitta och chansa med massa inställningar om jag ska få det att fungera. Blir nog att ha kvar surret! ;)[/citat] Det finns ett program i Sound Forge, där du samplar in en bit rent brum, om du har, ca 1 sekund eller mindre räcker. Sedan räknar programmet ut vilket "fingerprint" som skall bort ur din ljudfil, och resultatet blir att allt som låter som ditt sample är borta ur ljudet. Brum är ju inte bara en frekvens, oftast massor av frekvenser med samma grundfrekvens (50Hz). En sådan programrutin omvandlar ljudet till ett tidsbaserat frekvensspektra och räknar ut hur mycket amplitud av alla frekvenser ditt sample bidrar med, så gör den subtraction av dessa med samma mängd. Som att redigera i en annan fysisk dimension. Resultatet blir magiskt.[/citat] Låter härligt! :D Jag har inte det programmet dock. Vet du om det finns något liknande program som kan ta bort brum & störningar från ljudklipp, som man kan ladda ner någonstans gratis? 0 Citera
Lars A Postad 20 januari 2006 Postad 20 januari 2006 [citat=Disco Volante]Låter härligt! :D Jag har inte det programmet dock. Vet du om det finns något liknande program som kan ta bort brum & störningar från ljudklipp, som man kan ladda ner någonstans gratis?[/citat] Har du tur så finns det med i nya versionens trial... http://www.sonymediasoftware.com/download/Step3.asp?URLID=2565&SerialNum= 0 Citera
simulacra Postad 21 januari 2006 Postad 21 januari 2006 Annars kan du använda den exakt lika funktionen i adobe audition... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.