Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej mitt namn är fredda och jag sitter för närvarande i pinnalce studio 9.0 och funderar på att uppgradera till 10 plus.. men samtidigt så tittar jag på premiere elements.. vilken av programen är bäst? är det lika bra fast på olika sätt eller är de olika att jobba i skulle vara glad om man fick svar och synpunkter om pragrammen dfrån andra så att man kan bilda sig en uppfattning om pragrammen

Postad

Jag använder Premiere Elements och tycker det är suveränt. I Premiere kan du göra greenscreen/bluescreen, lägga in blixtrar (sithblixtrar i starwars), göra snygga övergångar, bra för samt eftertexter och mycket mer! Jag rekommenderar det. Tyvärr vet jag inget om Pinnacle Studio.

Postad

PreEle 2.0 kan du ju göra dvd menyer, de som redan finns är väl okej, men om man behärskar photoshop och illustrator så kan man göra riktigt fräsiga grejer.

Och man säger att det är ett bra program att börja med om man tänker utveckla sig och använda pro i framtiden.

Postad

pinnacle är ett grymt nybörjarprogram, men jag skulle föreslå att du sakta går över till premiere/premiere pro för att få en käsla av en mer äkta redigering. men visst, sitter man hemma och knåpar med småfilmer så är pinnacle perfekt.

Postad

En sak som är synd med Pinnacle (iallafall pinnacle studio versionerna ) är att du måste köpa effekter så jag skulle nog köpa premiere pro istället om du tycker om att hålla på med film.

/Jesper

Postad

[citat=Munthe][citat=Per Lind]Ett annat alternativ är MAGIX VDL som vunnit tester som bästa redigeringsprogram runt om i Europa.

Tyska versionen är bäst då de ligger 1 version bättre än den engelska.

Allt med från början, inga tillköp behövs.

http://site.magix.net/index.php?id=26657&no_cache=1&version=deluxe

-Per[/citat]

Varför utvecklar dom på tyska? Kan dom inte engelska?[/citat]

Jodå, den engelska versionen kommer 6 månader efter men eftersom dom är tyskar så släpps programmet först i Tyskland.

Precis som Du, antar jag, släpper Dina alster i Sverige innan det ev. blirexport.

-Per

Postad

[citat=pld]En sak som är synd med Pinnacle (iallafall pinnacle studio versionerna ) är att du måste köpa effekter så jag skulle nog köpa premiere pro istället om du tycker om att hålla på med film.

/Jesper[/citat]

Här pratar Du i helt olika kostnadsnivåer.

Premiere Pro kostar mångdubbelt mer.

Pratar Du i Pinnacle-nivå får Du ett betydligt mer komplett, duktigare och stabilare program med Magix.

-Per

Postad

det jag gör i pinnacle är spelar in fulfilmer och musikvideos på skoj så det behövs ju inga effekter om man säger så då lär ju det funka bra som fan... men det jag inte fattar är varför har de inte två videospår... saknar det fan

• 2 veckor senare...
Postad

okej jag börjar få en fot om detta nu med program vara.. är det någon som kan säga en pris uppgift på samlingspaketet från premerie elements sidan . dä rmna kan köpa photoshop och adobe preimere elements ihop i samma paket skulle vara glad om man fick en pris uppgift...

Postad

tack så mycket.. som jag fattat eefter att ha läst en massa här på forumet så verkar det som detta är det bästa för hobby pularen o´m jag inte har helt fel. jag laddade hem en trial version av Avid free DV och premiere elements 2.0 .. som vill lägga in lite referenser om detta...

Postad

hallo jag undrar om det finns en så kallad picture in picture effekt i elements. så att man kan lägga in en bild effekt i några frames så att det ser ut som en eld låga när man skjutar med pistol?

Postad

Pinnacle Studio plus är enklare att arbeta med än premiere elements vid första försöket. På sikt vinner Pemiere elements då det finns fler verktyg för planerad redigering och beydligt fler effekter. I Pinnacle studio får Du köpa till effekter utöver de som följer med i progrtammet.

Pinnacle studio plus 10 innehåller så mycket fel och brister att det först efter 3 uppdateringar blev nästan användbart. Väntar fortfarande på en riktigt fungerande version. Pinnacle Studio pus 10 är en hopslagning av Pinnacle Studio och Avid liquid edition efter det att Avid köpte Pinnacle video-mjukvaror. Yamaha köpte musik-delen. Avid har erfarenheter från broadcasting-redigering så jag tror att det blir bra när de får fason på Studio 10.

KÖP INTE Pinnacle Studio idag! Du får bara problem och ingen färdig film eller en film med diverse störningar (hack i ljud, frusna bildsekvenser, brus i bild och ljud, "ljudeffekter" i övergångar. Datorn hänger sig, åtminstone vid redigering av filmer över 15 minuter, men Dú har kvar det Du har gjort dittills vid omstart.

Pinnacle Stio plus 9 är ett helt annat program, då det är baserat enbart på vidreutveckling av tidigare Studio-versioner. Saknar många av de funktioner som finns i plus 10, men stabilare och mindre störningar.

Vill Du lägga ner tid på att redigera video och göra det "ordentligt" så välj Premiere Elements då Du får betydligt bättre möjligheter att göra "din egen film", men initialt mera jobb att bli bekant med programmet. Sedan kan Du gå över till Premiere Pro. Det är ett dyrt program, men köp den begagnad på auktion och uppdatera, om den inte är avdragsgill för Dig. Premire Pro skall köras På Windows XP Professional (inte Home edition, som de flesta hempc har). Lägg all film på en hårddisk nr 2 och ha mycket minne i datorn (detta om hårddisk och minne gäller all videoredigering, oavsett program). Har Du en Mac så är Final Cut i en av de enklare versionerna, ett mycket kompetent och prisvärt (och stabilt) program. Skall Du huvudsakligen redigera film på datorn så är en Mac ett bättre alternativ en PC med Windows idag. Själv använder jag PC då vänner i min närmaste omvärld också har PC, inte pga vad jag gör på den.

Postad

[citat=heikki]Premire Pro skall köras På Windows XP Professional (inte Home edition, som de flesta hempc har). [/citat]

Från http://www.adobe.se / premiere Pro, finner jag kravlistan ang operativsystem:

Microsoft® Windows® XP Professional eller Home Edition med Service Pack 2.

Dvs det går bra med endera versionen av XP-utgåvorna.

För Premiere Elements skall det framföras att den ingalunda är buggfri, utan innehåller massor av eländen den med som "plötsligt och oförutsett" kastar ut dig från programmet, låser datorn eller resulterar i egenskaper som ingalunda är acceptabla. Jag har både version 1.0 och 2.0 av PE, och 2:an var/är ett lyft jämfört med 1:an. 2:an har mycket gemensamt egenskapsmässigt och hanteringsmässigt med Premiere Pro 2.0 som jag också använder idag. Skillnaden i driftstabilitet är dock omfattande till PP:s fördel.

Dock har jag funnit felaktigheter även i PP 2.0, bl.a. för hantering av stillbilder som flyttas till tidslinjen med specificerad tidslängd som aldrig blir det som specificeras. Anger du t.ex. 6 sekunders stillbildsvisning innan växling till nästa bild så är resultatet 4 sekunder visning. Anger du 7 sekunder får du 4. Osv...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...