gorse Postad 16 januari 2006 Postad 16 januari 2006 Jahaja, nu är jag en lycklig ägare av en felformaterad sony miniDV-kamera (NTSC). Så nu skall det filmas, trodde jag. Julgranen blev väldokumenterad innan den hamnade i komposthögen och barnen vill inte längre vara med på bild och om sanningen skall fram blev familjefilmnandet inte direkt någon försäljningssucce för SVT. De var sannerligen inte intresserade pga svårbegriplig och osammanhängade handlig och usel kvalite i största allmänhet. Men min fru arkiverade bandet i alla fall, för framtida filmvisningar för svåravhysta släktningbesök. Så, jag behöver ett opretatiöst filmproject som kan filmas "on location", utan skådespelare, och helst utan manus. Jag tänkte så hjärnan knakade och klurade ut att mokumentärer borde vara tacksamma projekt att improvisera ihop. Idén är följande: Det mesta i Åtvidaberg där jag bor brakar ihop. Redan på medeltiden försökte man med gruvdrift som sedermera fullständigt brakade ihop sedan biskop Brask kastade sin biskopsring i mormorsgruvan med förbannelsen att här kommer ingen koppar att brytas förän ringen är återupphittad. Såsmångom återfinns ringen under 1700-talet och gruvdriften kan återupptas. Men, så gick det antagligen inte till, eller? En seglivad myt gör gällande att gruvdriften var hård mot arbetarna och en bild av några gruvarbetare visar gamla gubbar fastän ingen av dem egentligen är 40 år fyllda. Denna bild är vitt spridd och är ett mysterium. Under årens lopp har flera storskaliga industrier blommat upp och lika raskt fallit ihop. Exempel är Facit räknemaskiner, Facettens konstorsmöbler och fotbollen har inte varit sig lik sen sjuttiotalet. Vilar en förbannelse över åtvidaberg? Gamla kyrkan är försedd med många intressanta takmålningar. Finns någon ledtråd att finna i dessa rika illustrationer? Flertalet vapensköldar finns att beskåda och en av dem verkar sakna dokumentation om tillhörighet. Finns det ett hemligt sällskap eller brödraskap i Åtvidaberg, med tusenåriga anor? När man undersöker saken närmare visare det sig att någon eller några fösöker hindra denna denna undersökning. Vid ett tillfälle råkar något väldigt märkligt filmas och vi är något riktigt spännande på spåret. Men, vad skulle detta kunna vara? Jag har fortfarande illuminati i huvudet, men det är lite för uppenbart. En ide jag har är att i Åtvidaberg finns ingången till jorden inre. En organisation bevakar att öppningen hålls stängd. Andra försöker i hemlighet finna öppningen och ibland är man nära att lyckas men får verksamheten saboterad av den första organisationen. Båda måste naturligtvis verka i hemlighet och tex måste öppningsförsöker maskeras under andra verksamheter tex kopparbrytning. Jag skulle även kunna tänka mig en "falsk" gruvexpition in någon gruva, men själva klättringen görs i Trollegaters grottsystem i Rimforstatrakten, men att under denna expedition sätter den hemliga ordensällskapet defentivt punkt för projektet. Några fler och helst bättre ideer? Edit: Åtvidabergs egna officiella hemsidor är en källa till mycket inspiration... http://www.atvidaberg.se/brukskultur/forskning/artiklar/gruvarbetare/gruvarbetare.html http://www.atvidaberg.se/brukskultur/brukshistoria/skuggan/brask/brask.pdf 0 Citera
_nemo_ Postad 16 januari 2006 Postad 16 januari 2006 [citat=gorse] En ide jag har är att i Åtvidaberg finns ingången till jorden inre. En organisation bevakar att öppningen hålls stängd. Andra försöker i hemlighet finna öppningen och ibland är man nära att lyckas men får verksamheten saboterad av den första organisationen. Båda måste naturligtvis verka i hemlighet och tex måste öppningsförsöker maskeras under andra verksamheter tex kopparbrytning. [/citat] Ingången till helvetet finns i Åtvidaberg, låter skruvat och väldigt intressant. Kanske den här organisationen inte bara ser till att folk tar sig in, utan också hindrar åtskilliga vidunder att ta sig ut. Och det kanske har skett vissa små olyckor eller "katastrofer" i Åtvidaberg, kanske det då har slinkit förbi något som sedan har härjat i staden, som sedan organisationen har tagit hand om, sopat bort spår och även tagit hand om vittnen så kallade "spårlöst försvunna". Bara brainstormar :) Håller själv på att planera 2 st mokumentärer, den ena om filmfans som går för långt i sin freakighet. Den andra om vad som gick snett för en hundskådespelare som spåddes att bli den nya Lassie. 0 Citera
gorse Postad 16 januari 2006 Författare Postad 16 januari 2006 Lysande nemo. Naturligtvis finns det gott om olyckor och skandaler i Åtvidaberg. Gruvras, storbränder och explosioner blandas med intriger, skandaler och ekonomiska katatrofer. Så är det än i dag... Nu vet jag. Gruvdriften i Åtvidaberg har aldrig ägt rum. Allt är scensatt för att dölja de verkliga syftena. http://www.atvidaberg.se/brukskultur/brukshistoria/baronen/expansion/brytning/katrinebergsgruvan.jpg Edit; Nu upptäckte jag också att den meste östgötske fotografen är Johan E Thorin, död 1930. Alltså mer än 70 år sen... hehe, en skatt för mokumetärfilmare. Dina mokumtärer låter också spännande. Den om filmfreaks låter ju hur bra som helst. 0 Citera
roswall Postad 16 januari 2006 Postad 16 januari 2006 [citat=_nemo_][citat=gorse] Håller själv på att planera 2 st mokumentärer, den ena om filmfans som går för långt i sin freakighet. Den andra om vad som gick snett för en hundskådespelare som spåddes att bli den nya Lassie.[/citat] Haha :), den där hundmockenmentären låter skit grym! :) kör hårt med den! 0 Citera
gorse Postad 12 februari 2006 Författare Postad 12 februari 2006 Mycket sidåspår har det blivit och återigen verkar det svårt att överhuvudtaget komma igång med kameran då jag hittat så mycket intressant att latja med i denna mokumentär. Ibland är sanningen bättre än dikten och man häpnar när man rotar i historian. Vad sägs om denna grej som finns på KB? http://www.kb.se/HS/Medeltida/djavuswe.htm Hur som helst: Är det mycket barnsligt att i ett mycket gammalt fotografi, göra ett CSI-förstoring (eller vad det nu kallas när man superzoomar en bild, mer än vad som tekniskt möjligt, men som är popis i SF) och i ett fönster eller nått kan man upptäcka en gestalt med glimrande ögon. Lite senare, råkar man av en händelse filma (i nutid) en gestalt (gärna med nightvisionfunktionen i min miniDV) som har glimmrande ögon, och denne gestalt försvinner blistsnabbt innan man hinner lista ut vad som är på gång. Jag har en kompis som åker Harley Davidsson i en sån där motorcykelklubb som har ryggvästar. Han kan säkert hjälpa till. Han muskelbygger som värsta Arnold Schwarzenegger. Jag överväger att låta en Arnold Schwarzenegger "fixa" repotageteamet och vid något ögonblick lyfter våldsverkaren på sina solglasögon och man skymtar en glimmrande öga. Alla dessa är figurer tillhör förståss de som skyddar öppningen till underjorden och stoppar de som kommer för nära sanningen. Eller är detta mycket barnsligt som dödar mokumentären? 0 Citera
_nemo_ Postad 14 februari 2006 Postad 14 februari 2006 Boken är ju klockren, använd dig av den iaf. De glimmande ögonen....tja, jag förstår inte riktigt vad du menar med att en arnold ska "fixa" reportageteamet osv, men jag gillar den klassiska inzoomingen-hitta-något-i-bakgrunden-saken. Men för att försöka ge ett svar på din fråga, ja, det kan nog bli lite barnsligt och förstöra den dokumentära känslan om du ska ha massa karaktärer och att man ser glimmande ögon här och där hos muskelbyggare och på andra ställen, det blir mer som en spelfilm om ett gäng som spelar in en dokumentär, istället för just en dokumentär.... Har du förresten någon struktur på din film just nu? Skulle vara kul att höra hur den är tänkt att bli i stora drag. 0 Citera
gorse Postad 14 februari 2006 Författare Postad 14 februari 2006 I stora drag, Åtvidaberg är mest känd för sin kopparbrytning sedan medeltiden till nära nog dags dato. Stadsloggan består av kopparsymbolen och supporterklubben för fotbollslaget heter Kopparslagarna. Med andra ord, det mesta kretsar runt kopparbrytningen runt Åtvidaberg, Bersbo, Mormorsgruvan mfl. Dock finns en gemensam nämnare runt koppardriften: Kopparn verkar ha sinat mest nu och då. Redan under förhistorisk tid kände man till att det var något märkligt med åtvidaberg. Det fanns ingen befolkning. Det finns inga lämnar, inga boplatser, inga gravar. Faktisk, praktisk taget inga fornfynd finns att finna. Åtvidaberg är en vit plats på fornkartan. Vid närmare undersökningar finner man att det existerar inga hållbara bevis för att det funnits någon gruvbrytning. I Mormorsgruvan, I Bersbo, Gärserum finns gruvhål, men inga spår efter någon koppar. (Här kan man svänga ut ordentligt med trix-bevisen) Nej, det är inte koppar man letat efter. En hemlig organisation, Sökarna, letar efter öppningen till underjorden med täckmanteln koppardrift. Den som finner öppningen kan räkna med oinskränkt makt/rikedom av icke anat slag. Problemet är att det finns ytterligare en hemlig organisation som även skyddar öppningen till helvetet. För det mesta är denna organisation inaktiv, men i bland kommer man för nära öppningen och tvingas agera. Då sinar kopparn och man tvingas av olika skäl stänga gruvan. http://www.atvidaberg.se/brukskultur/brukshistoria/baronen/expansion/brytning/katrinebergsgruvan.jpg I åtvids gamla kyrka, grundad under medeltid, finns ledtrådar var öppningen skall finnas. Matz Målare som var aktiv i hela Östergötland målade hela taket med angivelse och ledtrådar. Detta var ju illa. Inte nog med att Matz Målares verk raderas i samtliga kyrkor hela östergötland. Åtvids gamla kyrka raserades till en kyrkoruin. http://www.kulturarvostergotland.se/ostgotafilm/movie_view.asp?CategoryID=5364&ArticleID=200290 http://www.atvidaberg.info/files/upl_besok_pdf/Infoblad%2012%20-%20Åtvids%20Gamla%20kyrka.pdf Ruinen finns avbildad i denna pdf från åtvids turistsidor. Redan på medeltiden letade man efter öppningen under diverse äventyrliga former. Biskob Brask (han med braskklappen) kastade år 1527 sin ring från från sitt finger och utropade – tills denna ring har återfunnits skall denna gruva icke ge någon koppar. Därpå befallde han gruvfogden att vräka ner jord och sten i gruvan, varefter han försvann för att aldrig mer återvända. Ringen återfanns på 1700talet finns att beskåda i Facits gamla arkiv. Biskob Brask var medlem i den andra hemliga organsiationen, Beskyddarna, och såg sig nödgad att stänga letandet. Denna organisation är högst levande än idag, och i Nya Kyrkan som uppförders av mitten av 1800-talet, finns på altartavlands måleri ett persongalleri bestående av kända Åtvidsprofiler för sin samtid. Dessa personer skulle man kunna misstänka för delaktighet i bekyddandet av öppningen (Här måste jag erkänna att jag inte tänkt färdigt. De efterlevande kan antagligen stämma skiten ur mig). Hur som helst, under inspelningen av dokumentären finner denna organsiation intresse av underteckands aktiviteter (vilket inte är helt osant). Är denna organsiation verkligen fortfarande aktiva? Vilka är de? Så, nu håller jag på med lite ideer och uppslag av små detaljer, tex superförstoring av gamla bilder. Tyvärr, pga ideela upphovsrätten kan jag inte manupulera autenstiska bilder (thorinska fotosamlingen saknar i dag upphovsrätt eftersom han är död sen 1930. Jag har tillgång till en ansenlig mängd på lokala biblioteket) så jag funderar hur jag kan tillverka "gamla bilder" som låter sig manupuleras. Jag behöver en veteranbil för att kunna nyinspela "gamla" svartvita stumfilmssekvenser. Jag kohandlar för att få tillgång till diverse matriel i diverse arkiv. Jag överväger att använda den dramturgiska modellen i berättartekniken för att ge dramatik. Därför jag ställde frågan om "glödande ögon" helt enkelt för att "bekyddarna" är övernaturliga? Jag har sett en videosekvens som cirklat på internet som filmat ett "väsen" med glödande ögon och det såg spännande ut. Detta skall förstådd vara inklipp med amatörvideokvalite. Men den detaljen har jag heller funderat klart på. Så, detta är den övergripande storyn, och jag kommer nog mest spendera min tid på att tillverka diverse sekvenser som jag hoppas går att klippa ihop till en berättelse. Jag höll på att glömma, en del gruvor är öppna för besök vilket jag naturligtvis tänker nyttja, dvs fejkad illegal nerstigning. Och eventuellt kan jag använda grottsystemen i Kisatrakten som interiörer för gruvscenerna. Det mesta av min berättelse är faktiskt taget ur verkligheten, från Åtvids turistguider, från websidorna etc och sen har jag fabulerat om hela rasket. Den som känner historien skapligt kommer svälja betet helt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.