Bryngel Postad 15 januari 2006 Postad 15 januari 2006 Hej jag undra vad menas när en film är Unrated Edition. Är det oklippt version? jag undrar också om det är någon skillnad på oklippt version och director's cut? 0 Citera
vilcans Postad 15 januari 2006 Postad 15 januari 2006 Det betyder att den inte har klassificerats av någon klassificeringsorganisation, d.v.s. att den inte har fått någon åldersgräns. Oftast har jag sett detta på lågbudgetfilmer där de inte har haft möjlighet (tid, råd, ork etc.) att få filmen klassificerad. Det betyder antagligen att filmen är ocensurerad, men det behöver ju inte betyda att den är speciellt våldsam eller något för det. Det har ingenting med director's cut att göra. Director's cut betydde från början en klippning av filmen som är precis som regissören vill ha den. Det är nämligen vanligt att regissören inte har sista ordet om hur filmen ska klippas, utan andra krafter inom filmbolaget bestämmer det. Blade Runner är ett klassiskt exempel på en film där det finns en originalversion och en director's cut. Numera verkar director's cut betyda en ny version av filmen där man lagt till bortklippta scener för att kunna sälja filmen igen, d.v.s. enbart en marknadsföringsploj. Ett exempel är "director's cut" av Aliens, som innehåller extra scener som gör filmen som helhet sämre (jag tänker då framför allt på scenen på kolonin i början, innan Ripley och gänget kommer dit). 0 Citera
Bryngel Postad 15 januari 2006 Författare Postad 15 januari 2006 [citat=vilcans]Det betyder att den inte har klassificerats av någon klassificeringsorganisation, d.v.s. att den inte har fått någon åldersgräns. Oftast har jag sett detta på lågbudgetfilmer där de inte har haft möjlighet (tid, råd, ork etc.) att få filmen klassificerad. Det betyder antagligen att filmen är ocensurerad, men det behöver ju inte betyda att den är speciellt våldsam eller något för det. Det har ingenting med director's cut att göra. Director's cut betydde från början en klippning av filmen som är precis som regissören vill ha den. Det är nämligen vanligt att regissören inte har sista ordet om hur filmen ska klippas, utan andra krafter inom filmbolaget bestämmer det. Blade Runner är ett klassiskt exempel på en film där det finns en originalversion och en director's cut. Numera verkar director's cut betyda en ny version av filmen där man lagt till bortklippta scener för att kunna sälja filmen igen, d.v.s. enbart en marknadsföringsploj. Ett exempel är "director's cut" av Aliens, som innehåller extra scener som gör filmen som helhet sämre (jag tänker då framför allt på scenen på kolonin i början, innan Ripley och gänget kommer dit).[/citat] Tack så mycket men jag såg att det stod Unrated Directors cut på en film en gång menar dom att det är både unrated och directors cut då eller menas det något annat då?(det var på Land of the dead jag såg det på) 0 Citera
jmalmsten Postad 15 januari 2006 Postad 15 januari 2006 det betyder alltsa att den filmen du pratar om ar regissorens klippning som inte fatt en aldersbegransning... Det jag daremot hatar ar nar dom tar gamla filmer och lagger in splitternya effekter, kom o tanka pa detta da jag kopte filmen THX 1138, som innehaller flera spektakulara scener som jag senare insag var inklippta under restaureringsprocessen 2004... Nagra av de mest sallsynta filmerna maste nog vara just orginalversionerna av George Lucas's gamla filmer... varfor han ar sa radd att vi ska fa se hans alster sa som dom sag ut innan ar for mig en gata... 0 Citera
Usarpe89 Postad 15 januari 2006 Postad 15 januari 2006 Almost famous är väl också en typisk directors cut film? Den veriation som gick på bio och på TV är ju mycket kortare änn "Untitled" som kom med på dubbel DVD'n...Skönt att dom inte släppte "Untitled typ tio år senare för då skulle det varit så självklart att de bara var ute efter pengar. 0 Citera
Christian van Caine Postad 15 januari 2006 Postad 15 januari 2006 Sen är Unrated inte helt sällan att det finns två versioner varav den ena är äckligt saxxad för att gå igenom önskad åldersgräns & den andra så som den var tänkt. Inte ovanligt alls även med väldigt höga budgetar har jag märkt. Direktor´s Cut kan i sin tur ofta betyda att regissören varit tvungen att dra ner på scener han/hon ville ha med av tids-skäl eller att nån executiv gnällt, men nu kan släppa filmen i originalklippning. Vill minnas exempelvis natural Born Killers blev snöpt för att den var för våldsam. Director´s Cut versionen av den filmen är MYCKET bättre (även om oroginalet var en höjdare den mä) :-) 0 Citera
Java ex Machina Postad 17 januari 2006 Postad 17 januari 2006 [citat=vilcans]Numera verkar director's cut betyda en ny version av filmen där man lagt till bortklippta scener för att kunna sälja filmen igen, d.v.s. enbart en marknadsföringsploj. Ett exempel är "director's cut" av Aliens, som innehåller extra scener som gör filmen som helhet sämre (jag tänker då framför allt på scenen på kolonin i början, innan Ripley och gänget kommer dit).[/citat] filmgeeken i mig vill genast börja dra i att Aliens är en sk Special Edition och inte en director's cut. sen kom den långt, långt innan director's cuttar blev marknadsföringsploj (redan i '92 fanns den att få tag i, tillsammans med Close Encounters, en av de första special editions som kom), ett bättre exempel vore Donnie Darko director's cut som kom på begäran av filmbolaget och Richard Kelly sa ja bara för att det var hans första film och det är så ovanligt att någon som bara gjort en film får göra en director's cut. (Ridley Scott's Alien director's cut är ett liknande exempel på det sättet att han gjorde den på bolagets begäran till det senaste dvdsläppet) men eftersom det bara är filmgeeken i mig och det där bara egentligen är detaljpjosk så sa jag det inte. ;) vad gäller just Land of the Dead är det enbart marknadsföringsploj att det skyltas som det gör. sen brukar det ju vara så också att man vill släppa en "snällare" version på bio så man kan ha lägre åldersgräns så fler kan gå och se filmen innan de köper den (se även Alien vs Predator). vill du ha tag i en version av Land of the Dead som INTE är Unrated Director's Cut så finns det att få tag på. i en billig 4:3 utgåva som bara är släppt region 1. det säger en del va? 0 Citera
jmalmsten Postad 17 januari 2006 Postad 17 januari 2006 rolig detalj ar att flera ganger i extramaterialet till Terminator 2 special edition sager James Cameron att det inte ar en directors cut, directors cut ar den som visades pa bio. Special edition var bara en utgava for filmintresserade som ville se vad som blev bortklippt... Han ar ju iallafall arlig... alien DC ar ju ocksa kortare an orginalet, det om nagot ar val kanske unikt i filmens... (nar kommer Blade Runner i ordentlig DVD-utgava(jo jag har last diverse historier om att det ar problems med rattigheter och sa)??? och blade runner hade en liknande historia fast tvartom da orginalet fick ett lyckligt slut och en voiceover klistrades pa pa ljudsparet) Men George Lucas... honom forstar jag fortfarande inte... 0 Citera
Java ex Machina Postad 18 januari 2006 Postad 18 januari 2006 [citat=jmalmsten]nar kommer Blade Runner i ordentlig DVD-utgava(jo jag har last diverse historier om att det ar problems med rattigheter och sa)???[/citat] rättigheter kan vara asjobbiga, vet inte vad som är problemet i just det här fallet, men philip k dick är ju död och varje gång ett dödsbo är inblandat innebär det problem. jag fick en gång sitta och köpa rättigheter till ett klipp där fyra av sex skådespelare (gästskådespelare dessutom) var döda, och en av de närmast anhöriga gick inte att kontakta och en annans närmast anhöriga var också död så det ledde till en advokatfirma som inte kände till dem men erbjöd sig sina tjänster att lista ut vad det hela handlade om (för en summa då förståss). sen är ju filmen så gammal och det kan vara så helt enkelt att rättigheterna gått ut. i så fall kanske någon måste sätta sig och jaga rätt på alla inblandade i filmen eller närmast anhöriga. vet inte vad som är problemet i det här fallet, men det måste vara en rejäl mardröm eftersom inget händer. 0 Citera
jmalmsten Postad 18 januari 2006 Postad 18 januari 2006 enligt diverse historier sa ar det en producent, som fick fick aganderatten nar budgeten gick overstyr, som har satt sig pa tvaren. las mer pa: http://www.brmovie.com/BR_Special_Edition.htm och det ar det nyaste jag har hittat om den filmen... forresten sa ar det val 70 ar efter upphovsmakarens dod som galler... angaende ditt fall. 0 Citera
Java ex Machina Postad 19 januari 2006 Postad 19 januari 2006 [citat=jmalmsten]enligt diverse historier sa ar det en producent, som fick fick aganderatten nar budgeten gick overstyr, som har satt sig pa tvaren. las mer pa: http://www.brmovie.com/BR_Special_Edition.htm och det ar det nyaste jag har hittat om den filmen... [/citat] [citat=www.brmovie.com]We still hope for the possibility that the BR:SE DVD set will be finished and released in our lifetimes. I expect that writing to Mr Perenchio will do no good and of course is not something this website supports... ~ An address associated with him is: Jerry Perenchio Univision Communications Inc 1999 Avenue of the Stars, Suite 3050 Los Angeles, CA 90067 phone: (310) 556-7676 fax: (310) 556-3568 http://www.univision.com[/citat] :D 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.