mooksha Postad 12 september 2003 Postad 12 september 2003 Hej, tycker alltid att slutet är svårast i ett manus. Mina idéer till filmslut är alltid på formen av en slutpoäng, en klämmig knorr som ska vara uppseendeväckande och oväntad. Men det blir så fattigt, det känns som hela filmen då bara är till för att få till en poäng på slutet. Det blir liksom en sketch istället för en intressant historia, oavsett om det är en romantisk komedi eller en actionrulle från början. Så... hur gör man ett bra filmslut? Hur tänker man för att få till ett slut som knyter ihop säcken utan att hemfalla åt en billig poäng? 0 Citera
big_evert Postad 16 september 2003 Postad 16 september 2003 har väll inga direkta tips, men... jag tror nog att det är viktigt att man vet slutet innan man börjar skriva...det blir nog lättare...dessutom slipper man nog att skriva om så mycket när du märker att historien tar slut fortare än vad du väntat 0 Citera
big_evert Postad 4 oktober 2003 Postad 4 oktober 2003 det tycker jag va smart det där med att riva ut sista sidan och fråga andra vad dem vill se för slut 0 Citera
vetgirig Postad 18 oktober 2003 Postad 18 oktober 2003 Hitchcooks mest kända skräckfilm Psycho tar egentligen slut över 5 min innan filmen tar slut - därefter så får man en förklaring av en läkare av varför han gjorde som han gjorde och lite annat slutprat. Slutet skall inträffa en lite tag efter att hjälten löst sitt problem - oavsett va det månde vara. Ofta brukar man använda en gimmick något återkommande som får en liten tvist i slutet. T.ex. i filmen Tredje vågen så ser man Falk i uniform i slutscenen. Han är tillbaka där han började - som en polis och indikerar att han återfått tron på sitt yrke igen. 0 Citera
farbror_fallos Postad 8 november 2003 Postad 8 november 2003 avsluta det som i en porrfilm, med en riktig orgasm.. eller är det eftertext?! 0 Citera
Mickels Postad 10 november 2003 Postad 10 november 2003 Nåt i stil med planteringar. Slutet ska ha nåt i början att göra. Samma sak med hela filmens struktur, ser man en pistol i bild som kanske hänger på en vägg, kommer den att användas senare i filmen (lite enkelt förklarat). Allt som sker i en film sker då inte av slumpen. Men de gäller att göra dom så oförutsägbara som möjligt. Jag kan hålla me dej om att slutet är svårt. Har själv stora problem med de. 0 Citera
vetgirig Postad 10 november 2003 Postad 10 november 2003 Skriv slutet först. Skrev sedan början och sist de 'små' bitarna mitt emellan. På så sätt så vet du slutet och kan därmed även skriva resten av manuset med slutet i tankarna för att se till att allting logiskt leder upp till slutet av filmen. 0 Citera
jns Postad 12 november 2003 Postad 12 november 2003 hmm, arbeta alltid med synopsis.. då kan du alltid gå tillbaka och se hur du tänkt dig historiens utveckling. Gör tio punkter, som visar filmen i stora drag. Skriv först hur det ska börja och sedan hur det ska sluta. Fyll sedan på med de övriga punkterna (2-9). Det tycker jag är enkelt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.