Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Need to write in English as I do not have the Swedish characters on my Taiwanese keyboard and correcting the message would take to long ;).

After many years of hard work abroad I am now planning to spend 4 month walking/canoeing in the north of Sweden. I would very much like to document my travels with a “good” camera, price between 15000 and 25000sek. I am currently in Taiwan and I will be buying my equipment here.

My plan is to document the travels as a video diary and mix-in some (hopefully nice) scenery shots. I would like the results to look authentic and more professional than amateurish.

Now to the questions;

Which camera would suit me best, Panasonic NV-GS400 or Sony HDR-HC1? Maybe I should go for the Sony HVR-A1E (not sure what the difference is between this one and HDR-HC1) or Sony DCR-VX2100? What about Canon or JVC?

Also, do you think it’s essential that I get an external microphone, any suggestions on this?

I would really appreciate your comments on this and if you have had a similar travel experience I would appreciate any suggestions on how to avoid pitfalls with the equipment.

Tack,

Christer

Postad

Hej Christer!

Jag vet inte om jag kan hjälpa dig med information om HD kamerorna, använder själv en XL2 som är i mitt tycke en underbar kamera.

Men för ditt ändamål kanske man skulle rekommendera lillebror till min kamera XM2 har själv ingen erfarenhet om den men den har fått väldigt bra kritik. Den ligger väl i prisklass mellan 22-25000 sek.

Vill du prova på HD så finns det väl mindre kameror även där som ligger runt 20000sek om jag inte är helt fel ute. I ditt fall kanske det är fråga om tyngd på kameran.

XL2an är ganska tung och är väl framförallt tänkt för den som vill filma djurliv/natur, den är också rel dyr beroende på vad man jämför med Ca 43000sek.

Jag vet inte om du blev så mycket klokare på det här, men det finns säkert folk på det här forumet som kan ge dig ytterligare uppslag.

Mvh KDA

Postad

Hej KDA,

Tack for ditt snabba svar.

Har spanat pa XM2:an ett tag och den verkar ju ha alla de finneser som man onskar sig. Problemet ar ju att om jag koper den sa ar jag helsaker pa att Canon slapper en XM3 med HD och akta WS 3 manader senare;) och det skulle nog kannas lite taskigt med tanke pa att den funnits sedan 2002. Din kamera verkar helt ok, lite pricy for mig som begginer men nog ngt jag skall kolla pa framover.

Nar jag kollade i butiken pa NV-GS400 or Sony HDR-HC1 sa verkar de lite klena och lite val in-door anpassade....ngn som get dessa en rejal omgang ute i verkilgheten?

Mvh, Christer

Postad

HDV ger väl mer detaljrik bild. Jag skulle inte satsat på HDV dock, jag väntar tills riktig HD är standard. Jag anser mig inte behöva HD så länge jag inte ska visa det på någon STOR tv eller STOR duk. SD fungerar ju fortfarande ypperligt på "vanliga" tv-apparater.

Postad

[citat=Von Bromsen]Hej KDA,

Tack for ditt snabba svar.

Har spanat pa XM2:an ett tag och den verkar ju ha alla de finneser som man onskar sig. Problemet ar ju att om jag koper den sa ar jag helsaker pa att Canon slapper en XM3 med HD och akta WS 3 manader senare;) och det skulle nog kannas lite taskigt med tanke pa att den funnits sedan 2002. Din kamera verkar helt ok, lite pricy for mig som begginer men nog ngt jag skall kolla pa framover.

Nar jag kollade i butiken pa NV-GS400 or Sony HDR-HC1 sa verkar de lite klena och lite val in-door anpassade....ngn som get dessa en rejal omgang ute i verkilgheten?

Mvh, Christer[/citat]

Jag håller med, XM-2:an är gammal nu. Iof. en jättebra kamera, men inte ny. Sen vet jag inte hur mycket oväder en XM-2 klarar. Jag var som mest ute i duggregn med min. Kyla var aldrig några problem, men vädertätad som Canons proffsfotokameror är den inte..

Jag är också MYCKET nyfiken på vad Canon kommer med för uppföljare till denna kamera. Jag älskade min XM-2 på nästan alla sätt. Men till ex widescreen duger den inte.

Kommer Canon med en XM H1 HDV eller vad den nu kan heta, med uppdaterade specar, liknande optik, till under 30000:- kommer jag hänga på låset...

/jens...

Postad

Min lilla Sony DCR HC-1000 har varit mycket ute i naturen. Eftersom den är så liten är den alltid med. Den har hållit oväntat bra. Faktiskt.. Finishen på den är inte sämre än på min gamla XM-2.. Tror att Sonys HDR HC1E håller samma finish...

/jens...

Postad

Vad ligger en pd170 på i taiwan?den hade varit mitt själklara val,den har ochså en mycket bra ljuddel vilket jag anser vara mycket viktigt.ta alltid ljud när du filmar de är alldrig fel.sen kan du hyra en bra kondingmic för småpengar typ sennheiser MKH 416.(kameran har phantommatning 48v)

Postad

Hej igen Christer!

Vad det gäller HDV så är det ju som sagts här tidigare, en bättre upplösning, men dock ska man veta att det kommer till extrakostnader om man väljer HDV.

Då bör man väl ha en storbildsskärm, samt en riktigt bra dator, så det svider nog till i plånboken! Naturligtvis så tror jag att HDV blir framtiden, men väntar man ett tag så sjunker nog priserna en hel del.

Mvh KDA

Postad

Jag använder Sony DCR HC 1000, en riktig liten tungviktare, filmar du med stativ så får du ett riktigt proffessionellt utseende, dessutom är den liten o smidig och man kan filma scener som man annars inte skulle gjort med en större kamera eftersom man alltid har denna med sig. Det är ett bra val.

Vet om en sån om du är intreesserad!

Postad

[citat=j3n5]Min lilla Sony DCR HC-1000 har varit mycket ute i naturen. Eftersom den är så liten är den alltid med. Den har hållit oväntat bra. Faktiskt.. Finishen på den är inte sämre än på min gamla XM-2.. Tror att Sonys HDR HC1E håller samma finish...

/jens...[/citat]

Kör samma kamera, men är ännu ej så duktig på inställningar som m.m. Kan man ställa in nåt med slutartidm.m. Kanske du kan ge lite tips eftersom du kör samma kamera som oss.

Postad

[citat=kingen]Vad ligger en pd170 på i taiwan?den hade varit mitt själklara val,den har ochså en mycket bra ljuddel vilket jag anser vara mycket viktigt.ta alltid ljud när du filmar de är alldrig fel.sen kan du hyra en bra kondingmic för småpengar typ sennheiser MKH 416.(kameran har phantommatning 48v)[/citat]

Har inte lyckats hitta den i ngn butik, men generelt sa ligger all elekronik ca 20% lagre an i Sverige. Kopte en Canon 350D (kamerahuset) for 5500Sek. Det som ar pissigt med Taiwan ar att din garanti inte galler i ngt annat land och endast i den butiken du handlar......

Postad

Hej KDA,

Arligt talat sa ar jag jatte sugen pa XM2:an. Men....att den ar fran 2002 far det hela att kannas lite fel om man vill kopa en ny produkt. Tanken var att man filmar i HD men konverterar to DV och behaller orginalet i HD. Nu sa lutar det at en HDR-HC1 men jag ar just nu latt paverkad sa om det fins flera tipps sa lyssnar jag ;) What about JVC eller Panasonic?

Christer

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...