El Turboroberto Postad 14 januari 2006 Postad 14 januari 2006 Hej..jag har lite funderingar kring copyright när det gäller serietidningar. Som tidningen "Larsson" tex. Den tidningen är ju full med små jättekorta och roliga historier. Får man ta en sådan idé ifrån tidningen och göra en kortfilm av den? eller är själva idéen och historien också copyrightskyddad. Långa historier i serietidningar kan jag ju tänka mig är skyddade. Men jag undrar alltså hur det är med små historier som ofta utspelar sig på en enda ruta i serietidningen. Och är nästan mer som en situation än en historia. Någon som vet något om detta? 0 Citera
_nemo_ Postad 14 januari 2006 Postad 14 januari 2006 Kan inte tänka mig att det skulle vara copyright på dessa situations-komedier, jag menar om det skulle bli tjafs och någon skulle anklaga en annan för stöld så kan man ju bara säga att man själv varit i den situationen och aldrig läst serien i fråga, det skulle bli ord mot ord, och ingen åklagare skulle ödsla tid på sådana fall. Fritt fram alltså om man nu inte kan komma på egna roliga situationer ;) 0 Citera
Kimster Postad 15 januari 2006 Postad 15 januari 2006 Helt rätt, chansen finns mycket väl att 2 andra personer oberoende av varandra skulle kunna på en idé/tanke som speglas i t.ex en serietidning. Därav är det ingen risk att man bryter mot någon copyright. 0 Citera
El Turboroberto Postad 15 januari 2006 Författare Postad 15 januari 2006 allright!! tack för svaren!! 0 Citera
jmalmsten Postad 15 januari 2006 Postad 15 januari 2006 Lojlig foljdfraga: men om jag skulle vilja gora en film som hette the incredible popeman eller inneha samma story/situation... skulle det overhuvudtaget ga? 0 Citera
Christian van Caine Postad 15 januari 2006 Postad 15 januari 2006 Malmsten, var kommer Popeman ifrån då? En Larson!-karaktär?? *nyf* 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.