Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan !

Det är så att jag skall få lite bilder till en bröllopsfilm som jag håller på och redigerar.

Bilderna kommer att skickas via e-mail så nu undrar jag i vilket format skall de spara bilderna i och vilket är det minsta storlek och upplösning som de kan spara utan att det blir dålig kvalité?

Posted

Om du vill ha bäst kvalitet skall bilderna vara oförminskade och inte sparade som .jpg med låg kvalitet i tex Photoshop. Vill du göra snygga bildspel där du panorerar i korten har du bättre möjligheter att göra det i kort som har upplösningen 2240x1680 än 720x576.

Be att dom bränner ner bilderna på CD eller DVD och skickar dom oförstörda till dig om det är många bilder, vilket det förmodligen är. Att skicka med post går ganska fort och dom kommer att tacka dig om tio år för det, jag lovar. :)

Om dom förminskar bilderna och drar ner på kvaliteten för att få ner filstorleken bara för att det skall gå snabbt att mejla så blir slutresultatet därefter - sämre!

Posted

Allt i PAL är 720x576 - något annat finns inte. Bilderna bör vara i detta format annars kommer videoprogrammet att förvränga dom. Okomprimerad TIFF är lämpligt.

Posted

[citat=mjg]Allt i PAL är 720x576 - något annat finns inte. Bilderna bör vara i detta format annars kommer videoprogrammet att förvränga dom. Okomprimerad TIFF är lämpligt.[/citat]

Jo, men att använda större bilder för bildmontage när man skall panorera är ju ett måste. Att panorera i 720x576-bilder går ju inte.

Posted

Zooma på stillbilder i 720x576 är också rätt värdelöst. Jag har länge undrat hur man hanterar stillbilder på detta sätt i ett videoredigeringsprogram. Mina bilder blir alltid pixliga och fula när jag zoomar eller panorerar på dem i redigeringsprogrammet även om de har en väldig upplösning. Hur tar man tillvara på den stora upplösningen?

Posted

[citat=Norbert]Zooma på stillbilder i 720x576 är också rätt värdelöst. Jag har länge undrat hur man hanterar stillbilder på detta sätt i ett videoredigeringsprogram. Mina bilder blir alltid pixliga och fula när jag zoomar eller panorerar på dem i redigeringsprogrammet även om de har en väldig upplösning. Hur tar man tillvara på den stora upplösningen?[/citat]

Jag ser till att försöka undvika att zooma över 100% i bilden. En bild på tex 2240x1680 måste man ju zooma ut i om hela bilden öht skall få plats i 720x576 som TV-rutan är i. Då finns det ju utrymme att zooma i bilden utan att överstiga 100%. Så att zooma mer än 100% i en så stor bild är ofta inte nödvändigt.

Jag gör alla mina bildspel i Premiere Pro 1.5.