Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

tjena

Om jag tillexempel målar halva min kropp grönt från navlen nivån och neråt sen springa ute medans någon filmar mig, i datorn så vet jag hur man tar bort det gröna så att det försvinner men kan man göra så att det som jag täcker med min gröna kropp syns efter att jag har tagit bort det gröna igenom premiere.

exempel vi sejer att vi målar en dörr grönt färg och ställer kameran framför dörren och sen är det någon som står bakom dörren då i datorn när man gör så att det gröna försvinner kan man se den som är bakom dörren eller hur gör man.

använder premiere 6.0

Postad

nej du tar bort det gröna helt och hållet, sen måste du lägga det gröna klippet på spår 2 och ett klipp du vill ha som bakgrund på spår 1.

du måsta altså lägga en bakgrund på spåret under prova så l'är du dig

Postad

Hej

Det fungerar inte riktigt så som du har beskrivit det. Det grönmålade blir inte "osynligt" så att du kan ta fram det som fanns bakom när du filmade (så förstår jag åtminstone din fråga).

Det du kan göra är att i ditt redigeringsprogram/ compisitingprogram arbeta med lager. Du placerar filmen med grönt i ett övre lager, och en annan film/bild i ett lager under. När du sen använder effekten som heter Chromakey (oftast heter den det) så blir det gröna "osynligt" och det i lagret under syns istället.

Som vanligt.. google är din vän... sök på chromakey och det program du använder, så kommer du säkerligen hitta många tips och tutorials.

McWolfe

[citat=Lucio Fulci]tjena

Om jag tillexempel målar halva min kropp grönt från navlen nivån och neråt sen springa ute medans någon filmar mig, i datorn så vet jag hur man tar bort det gröna så att det försvinner men kan man göra så att det som jag täcker med min gröna kropp syns efter att jag har tagit bort det gröna igenom premiere.

exempel vi sejer att vi målar en dörr grönt färg och ställer kameran framför dörren och sen är det någon som står bakom dörren då i datorn när man gör så att det gröna försvinner kan man se den som är bakom dörren eller hur gör man.

använder premiere 6.0[/citat]

Postad

Tack för eran svar men McWolfe har förstått frågan. Det jag glömde seja var att jag vet att det klippet som jag har filmat med grönt bakgrund ska vara i övre lager och bakgrunden som jag ska ha ska vara i undre lager. Men det jag menade var att jag ska måla min kropp med grönt eller blott färg och filma ute medans jag går eller springer sen efter att jag har använt chromakey för att få det som är grönt färg på min kropp bli onsynligt undrar jag nu om det går att få det som är bakom min gröna kropp synas.

Postad

Tack för eran svar men McWolfe har förstått frågan. Det jag glömde seja var att jag vet att det klippet som jag har filmat med grönt bakgrund ska vara i övre lager och bakgrunden som jag ska ha ska vara i undre lager. Men det jag menade var att jag ska måla min kropp med grönt eller blott färg och filma ute medans jag går eller springer sen efter att jag har använt chromakey för att få det som är grönt färg på min kropp bli onsynligt undrar jag nu om det går att få det som är bakom min gröna kropp synas. jag menar jag vill göra så i stället för att jag ska ha ett grönt bakgrund sen lägga till en annan bakgrund.

Postad

filma samma scen två gånger fast den ena gången utan dig framför kameran.

ex.

1. filma när du går omkring i ett rum

2. filma bara rummet

3. lägg in det på datorn

4. lägg klippet med dig i rummet över klippet med bara rummet på tidslinjen

5. ta bort det som ska försvinna från din kropp

se till att kameran står helt still när du filmar!

men att keya ut ett par gröna ben tycker jag låter lite omständigt (svårt att få jämnt ljus på kroppen)

jag skulle rekomendera att du tar bort en del av bilden med crop-funktionen istället (eller skaffar ett program som det går att maska i)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...