simergy Postad 5 januari 2006 Postad 5 januari 2006 Hej hej. Har sett många frågor om vidvinkel/fisheye, och jag är även en av dom som vill ha endel frågor besvarade. Först och främst måste jag få ett utropstecken klargjort. Är det så att ju lägre vidvinkel man har, ju mera "böjning" blir det i kanterna? Och har man under 0.25 så blir det även "Vinjetering" (att det blir svart runtom vid kanterna.)?? För er som sett te.x Viva La Bam, så använder dom sej av vidvinkel/fisheye (te.x i deras bilar), och jag undrar om någon av er vet på ett ungefär vilken "styrka" på vidvinkeln dom har? 0,5 kanske? Evigt tacksam för alla svar jag får :) 0 Citera
wääuu Postad 5 januari 2006 Postad 5 januari 2006 ju lägre "faktor" detso mera vidvinkel, distortion (böjning) och ibland vinjettering (beroenden på filterdiameter ooch kamerans brännvidd från början) altså X0.25 är mer vidvinkel är X0.7 i viva la bam använder de säkert o.24 fisheye vilket jag har för mig är det mest vidvinkliga som går att använda innan bilden vänds upp och ner. (jag har inte sett viva la bam mer än 10 min kankse det är sååååå uppgjort!) 0 Citera
simergy Postad 5 januari 2006 Författare Postad 5 januari 2006 Okej okej tack för ditt svar :) Så om jag förstått det rätt så kostar linsen mera, ju mera vidvinklig den är.. eller hur man säger. =p Jag vill få effekten av att det blir ganska kraftiga böjningar vid kanterna oså. Vilken vidvinkel lins tycker du borde passa för det? 0 Citera
wääuu Postad 5 januari 2006 Postad 5 januari 2006 menar du att raka linjer liksom böjs? detta kallas distortion, du vill altså ha den klassiska fisheye effekten som i många gamla skatefilmer? jag kan inte riktigt rekomenderea något konkret men ett fisheye med liten vidvinkelfaktor i stil med x0.24. om du vill ha mycket vinjettering kan du köpa ett fisheye som är för litet för din kamera och använda en step-down ring 0 Citera
maxv Postad 5 januari 2006 Postad 5 januari 2006 Det att det blir svart i hörnen av bilden beror bara på insidan av linsen. Tänk dej själv linsen är rund och bilden är fyrkantig. Zoomar man in lite gran så försvinner dom svarta hörnerna. Så är det i alla fall med min ;) 0 Citera
simergy Postad 5 januari 2006 Författare Postad 5 januari 2006 AH. Låter intresant det där med att använda en sk. Step-down ring. Då köper jag alltså en fisheye, som kanske bara passar till 27mm (eftersom att jag har 37mm) Sen så köper jag en step-down ring som passar min kamera men samtidigt gör så att mindre linser passar den? I det här fallet blir det konvertering från 37 till 27mm. Har jag förstått det rätt? :) 0 Citera
maxv Postad 5 januari 2006 Postad 5 januari 2006 Jag tror in te att finns linser som är så små som 27. Men Min kamera är 27 och min lins är 37, alltså har jag en konverter ring som förstorar. Ändå så blir det att linsen är "för liten" för bilden så att dessa svarta hörnor. Men det löser sig somsagt snabbt bara man zoomar in lite. Men själv tycker jag att det ser lite coolt ut att ha svart i hörnen. Jag har sett exakt alla viva la bam avsnitt och jag vet inte riktigt hur mycket böjning dom använder men mycket är det... 0 Citera
simergy Postad 5 januari 2006 Författare Postad 5 januari 2006 Nej, det tror inte jag heller. Menjag tog det som ett exempel. (; Hur mycket kostar ungefär den billigaste fisheye linsen? Är lite snål. (då min budget inte är den bästa just nu) (: Finn det ingen sida där dom visar för varje steg hur mycket distorition det blir? Har sökt men inte hittat någon sådan sida. Skulle vara användbart! 0 Citera
maxv Postad 5 januari 2006 Postad 5 januari 2006 Jag köpte min för 800:- plus 80 för konverterringen. Men på nätet har jag inte sett några som är biligare då det ofta är snuskigt dyrt med frakt kostnad. 0 Citera
simergy Postad 5 januari 2006 Författare Postad 5 januari 2006 Hur bra blir dina "svägningar" i hörnen oså? Du skulle inte kunna länka till den produkten? 0 Citera
maxv Postad 5 januari 2006 Postad 5 januari 2006 vad menar du med svängningar? Ja bilden blir ju förståss mycket större i mitten och sedan mindre och mindre, om du menar det. Sorry ja kan inte länka, jag köpte den i butik. 0 Citera
simergy Postad 5 januari 2006 Författare Postad 5 januari 2006 Aha, jo jag menar typ så, alltså att alla raka linjer blir som tillrundade oså. Du vet inte vad din lins heter? Jättesnällt att du svara på frågorna! :) Tack! 0 Citera
maxv Postad 5 januari 2006 Postad 5 januari 2006 Jo allting blir ju rundare ju längre ut i kanten objektet är och mitten är dom helt raka. En av dem saker som fisheye är bra till är att om man filmar tillexempel skate och står och filmar nära så ser ett rail mycket längre ut eftersom bilden "dras ut" i kanterna och på höjden. En bra hemsida som du kan kolla in är http://www.scandinavianphoto.se 0 Citera
simergy Postad 5 januari 2006 Författare Postad 5 januari 2006 Okej, tack så mycket. Är skate jag kommer filma också :) 0 Citera
maxv Postad 5 januari 2006 Postad 5 januari 2006 Du föresten. Det finns en bra affär i stcokholm som heter DOX/kameradoktorn. Jag vet att dom har mycket grejjer där och det var där jag köpte min lins. Det är bara att du tar med din kamera dit så hjälper dom dej. Adress: Davis bagares gata ( 3 eller 4 eller nåt sånt ? ) 0 Citera
simergy Postad 5 januari 2006 Författare Postad 5 januari 2006 Oh! Skitschyst grabben! :) Bor ju rätt nära sthlm. Så blir till att kika in där då! Tack för tipset! 0 Citera
wääuu Postad 6 januari 2006 Postad 6 januari 2006 jag har ett halvtakit "fisheye" (nästan x0.3 och min kamera har ganska stor brännvidd från börgan) men det är ett raynox snap-on kostade 345 eller nåt sånt när jag köpte det EDIT: fast det är lite jobbigt när man filmar skate med det, ibland får man en bräda eller arm på det och då trillar det av... 0 Citera
simergy Postad 6 januari 2006 Författare Postad 6 januari 2006 Okej.Men vart köpte du det ,halvaktiga, fisheyet? Kollade på deras hemsida, men hittade inte det nånstans. Hur lätt ramlar det av? Kan man tex. inte springa/småskaka på kameran utan att den ramlar av? 0 Citera
janson Postad 7 januari 2006 Postad 7 januari 2006 Snap on-linsen (qc303?) lossnar inte jättelätt. den sitter fast hyfsat, så att skaka kameran funkar utan problem.. Det är två fjäderladdade armar som håller fast den i filtergängan på kameran, så får man en bräda eller smäll så ena trycks in så trillar linsen av. Jag använde en sådan lins ett år eller så, sen hade en kompis sönder ena fjädern i den. I samband med detta och att jag ville ha en lins som gav lite mindre distortion och bättre bildkvalitet, köpte jag en raynox hd3030. Ger effektivt ungefär 0.45x, så ingen "riktig" fisheyeeffekt på denna.. Köpte båda linserna på cyberphoto.se förresten. Snap on-linsen är väl helt OK, bildkvaliteten är inte den bästa, och det går inte att zooma igenom den. Funkar om man vill lattja fisheye. Jag misstänker att Bam Margera mfl. använder Century Optics linser.. Sjukt coola och dyra, precis i hans stil alltså... 0 Citera
maxv Postad 7 januari 2006 Postad 7 januari 2006 Det beror väl kanske på vilken kamera man har också... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.