Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag undrar om någon känner igen följande problem och kan svara på var felet ligger. Jag har oftast problem med att spela upp brända DVD-skivor i min stationära DVD-spelare (Pioneer DV-350), dock går det bra att spela upp dem i datorns DVD-spelare. Nu senast brände jag en DVD med privata filmer som jag redigerat mha Pinnacle Studio 9. Felet yttrar sig så att dels så har DVD-spelaren svårt att hitta/ladda skivan. När den väl hittar den går det bra att spela upp innehållet fram tills man närmar sig slutet på skivan. Då börjar det hacka och bilden fryser korta stunder. Ju längre filmen går desto värre blir problemen och tillslut hänger det sig helt innan man nått slutet på filmen. Brännaren jag använde är en Pioneer 107D som är en intern brännare i datorn. Tror det är DVD-R jag använt som media. Det står att spelaren ska klara både DVD-R och DVD+R...

Posted

TROR du att du har använt dvd-r? Hur står det till egentligen?

JAG tror faktiskt att du använder dvd+r. Vissa äldre dvd-spelare fixar nämligen inte plus-varianten så bra. Dom brukar hacka och ha sig.

Så det är många gånger jag har fått bränna om dom plus-skivor jag har gjort åt folk som har äldre eller enklare dvd-spelare.

Posted

Ja, ursäkta om jag inte besitter de expertkunskaper som du verkar ha. Jag skrev "tror" för att jag då i skrivande stund inte kom ihåg vilket det var eftersom det inte står på skivorna. Jag kontrollerade det nu via DVD Identifier och det var faktiskt DVD-R. Skivorna är väl av det billigare slaget och det kanske är det som är felet. Jag har dock för mig att det har blivit samma fel med andra brända skivor som jag testat.

Posted

Nja, nån expert är jag inte. Men du gör säkert klokt i att testa andra dvd-skivor. Själv brukar jag alltid först bränna mina filmer på en rw-skiva. För ofta brukar jag se saker som jag kanske skulle ha gjort lite annorlunda och då är det ju synd att slösa på r-skivorna särskilt om dom är av det lite dyrare slaget.

• 2 weeks later...
Posted

Det är ofta så att det inte fungerar med +r eller -r. Min dvd-spelare fungerade inte på +R fastän det stod att det skuööe göra det. Så prova både exemplarna och om ingen fungerar är mitt bästa tips att ringa supporten för dvd:n.

Posted

Säkert har du nån kompis som är begåvad med en dvd-spelare. Testa om hans spelare fixar dina skivor. Om det är så är det kanske läge att köpa nån annan modell.

Posted

Kul att tråden fortfarande är aktiv för problemet kvarstår.

Har använt VBR. Läste nånstans att komprimeringsgraden kan resultera i de problem jag har. Enligt brännarprogrammet (bränner med Pinnacle Studio) så verkar den just nu ligga på 60%. Man kanske skulle testa att dela upp innehållet på två skivor...

Posted

Icke sa Nicke! Tveksamt om problemet ligger i komprimeringen. Jag bränner själv med Studio 9 och många gånger är filmerna långa, över två timmar, och då komprimeras det en hel del.

Men för all del, testa med att dela upp filmen. Blir ju lite besvärligt med visningen sedan förstås.

Har du inte testat övriga idéer?