Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, precis registrerat mig på den här sidan och tycker sidan ser gudomlig ut.

Skulle vilja ha lite hjälp, ställa frågor, ja, bli tillrättavisad osv. Men jag vill börja med att presentera mig själv och berätta mina tidigare "bredrifter" med filmmakande.

Jag är 18 år och bor utanför uppsala, har alltid varit intreserad av Skapande, och sånna saker, och film är min största passion. Att sitta flera timmar och bara småredigera klipp är så roligt :D .

Ska tillägas att jag aldrig gjrot en riktigt Riktigt film, och med det menar jag en seriös med manus osv, har bara blivit halvtjaffsiga filmer utan handling. :) Men nu vill jag ta steget vidare, med hjälp av er på Voodo.

Nu till det vesäntliga (kommer bli så svårt att förklara, men ge mej ett försök):

Vi är ett gäng grabbar, 5 personer, som är (om jag nu får skryta) riktigt bra på Freestyle Soccer, (Trixa med boll på alla dess vis). Vi har även gjort många filmer tidigare, men då bara med trix i, osv :)

Nästa sommar ska vi 5 åka till Kanarieöarna, och vi funderar starkt på att göra en DVD, (observera att DVD:n inte bara ska innehålla fotbollstrix, utan även allt annat runtom, såsom bad, galna upptåg osv) .

Det ska alltså vara en Dokumentär film med en viss handling i sig,(vi kan även spela med och överdriva grejjer, för att få rätt känsla i filmen) typ som Eurotrip, the mexican. Så min fråga är, hur ska jag struktuera upp det hela? Ska jag fixa ett manus som vi ska gå 100% efter, eller ska jag skriva "huvudstommarna" i filmen, och försöka improvisera ihop en film?

Tankar som snurrar i mitt huvud som skulle kunna vara med i filmen:

*En ur vårat "gäng" Balanserar en fotboll på huvudet, som vi filmer, efter en helvkväll på en krog så testar han att balansera igen ,så får man se hur resultatet blev då.

* Ge någon ur "gänget" en uppgift under en dag, då den ska lära en person på kanarieöarna (som är helt oduglig på fotboll) att klara av ett trick.

* Be en storbystad tjej balansera bollen på bröstet.

Ye ye. Jag skrev bara dom roligaste grejjerna jag kunde komma på.

OJ oj, nu när jag läste igenom det här så blev allting väldigt väldigt otydligt enligt mig själv, men hoppas vart jag vill komma. kom med konstruktiv kritik, jag tar åt mej det :) Tack för din uppmärksamhet!

EDIT: VIlle bara tilläga att vi har en speciell kameraman (som inte räknas in i "gänget") som kommer att vara tillgänglig att filma allting

Posted

Hejsan och välkommen!

Trevligt att du kikar in på voodoofilm, här behövs fler som har intresse för dokumentärfilm. Jag har själv inte jobbat så mycket med dokumentärfilm eller film överhuvudtaget för den delen. Men jag brinner för det och tycker att det är en både skojig och utmanande hobby.

De tankarna jag skulle kunna hjälpa till med i ämnet har andra redan skrivit ned på ett bra och instruktivt vis så jag hänvisar till "Att förbereda en dokumentär" av Pia Johansson (1999) den texten hittar du på http://www.independent.nu. Pia kommer visa en av sina dokumentärer på SVT2, 10 januari kl 20.00.

http://www.dvxuser.com har ett ganska bra forum för oss som har tankar och funderingar kring dokumentärfilm. Jag hoppas att vi här på voodoofilm även kommer kunna nå dit en dag och få en liten hörna för tankar och idéer kring journalistik och dokumentärfilmning.

http://www.der.org är också en bra sida men ser mer eller mindre död ut sedan augusti detta året. Men där går att hitta rätt mycket info under fliken "resources".

Det här blev ju inte så personligt men jag känner helt enkelt att min kunskap är långt ifrån tillräcklig för att jag ska kunna ge egna tipps och råd. Därför blev det hänvisningar till vad andra skrivit som jag tror och hoppas kan ge mera hjälp.

Posted

Frågan huruvida du ska gå 100% efter manus eller inte är nog ett ställningstagande du får göra själv beroende på vilken känsla du vill ha i filmen.

Följa manus till 100% görs nog knappt i spelfilmsbranschen.

Mitt personliga tips skulle vara att bara skriva ner så många galna ideér som möjligt och därefter försöka hitta någon struktur i det hela så du kanske kan få någon dramaturgisk effekt genom att bygga inför nått som komma skall. i slutet av filmen exemplevis.

Men du bör absolut skriva ner stolpar på sånt som du verkligen vill ha med, om inte annat för att du inte ska glömma det.

Tycker det verkar vara en rolig idé lycka till!

Posted

Har du sett Viva la Bam nån gång? Dom brukar ha helgalna idéer (vissa kanske överskrider din budget en bit (som att trasha en hummer)) men det kan ändå ge inspiration för andra galna upptåg...

Det går 00.00 på mtv varje vardagskväll...

Lycka till hursomhelst!

Mvh Jake

Posted

Oh tack allesamans som svarat. (Jag förväntade mej omogna atacker mot mej, som man ofta får på forum) Men ni har verkligen vart till hjälp.

Dessa sidor ni skickat ahr jag suttit inne och lusläst på hela tiden nu, har lärt mig mkt, + alla tippsen jag fått från er :)

Det där om Viva La Bam, det är _TYP_ så jag tänkt att forma det hela. Fast räkna bort att jag ska kracha hummrar och bygga om mitt hus till ett slott ;) . Kul också att ni verkade gilla idén. Återigen, TACk, fortsätt skriv tips och ideér

• 2 weeks later...
Posted

I hipp hipp om ni sett det.

Det är ett roligt humorprogram inte ett tråkigt humorprogram.

Men där har dom massor med schetcher och det är kansje 25 schetcher ivarje program, det var 7 program.

Men där var det bara 2 schetcher med riktigt manus alla andra hadde bara en grund stomme.

It's not a moon it's a melon.

Posted

Ja bra tänkt. hipp hipp är ju också ett sånt program då man får "dokumentär känslan" ofta.

Btw, om jag får gå lite of-topic, någon som vet vad man ska använda sej av för "stativ" för att kunna filma i en bil, som man så ofta ser i typ viva la bam. Det är typ nått stativ man pluggar fast i instrumentbrädan.

Har hittat "sticky pod" och "sugklockor". Men dessa är så dyra tycker jag, eller är det jag som är snål?

Någon som vet nån bättre produkt än dessa två?

Posted

Jag vet precis vad du menar. Det finns en film jag hyrde häromdagen och gissa om den var bra! Det var en jättebra film som verkligen gav mig lust att göra en egen sådan. Den heter "The Quest" eller "Drunken Jackasses" Inte the quest med jean claude van damme. Det är en film, men skapad som en dokumentär. Som en slags dokusåpa.

Mitt tips är att hyra den, du kommer älska den och säkert få massor med inspiration därifrån.

Edit: Den kanske är lite sällsynt, den finns i alla fall att hyra på en videobutik i Gottsunda centrum, nu när du ändå bor nära uppsala :P