Gå till innehåll

rörelse på sklett i lightwave


pinto

Recommended Posts

Du har allstå gjort skelett, skelegons i modeler?

 

Öppna gubben i layout.

Klicka på Setup fliken längst upp

Ha din gubbe markerat och tryck på "Cvt skelegons"

Vips dyker det upp en massa bones.

 

Vill du göra mer avancerade riggar, IK mm kika på tutorials jag länkade till i tidigare tråd. Finns en massa på det ämnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

när jag trycker på olika saker för att få fram alla "bones" så står det att jag inte har några bones i obejectet,,

 

men när jag gjorde gubben o skellettet i modeler så sparade jag dom i 2 layers ,, och när jag sen öppnar det i de andra programmet så står det att det inte finns några bons?????

vad kan det vara för fel??

Länk till kommentar
Share on other sites

det blev ingen skillnad,, men när jag gick in på en annan scen så såg jag bonen på gubben o kunde ändra på den,, men det går inte på min gubbe? ,, har jag gjort rätt från början??

jag har bara satt ut skelegon?? jag har prövat att läga det i samma layer som obejectet okså,, men inget fungerar??

children skellegon är det typ samma sak ska man använda det i stället..

Länk till kommentar
Share on other sites

är det nott fel på mitt programm,, men det kan det ju inte vara ,, det moste i så fall vara jag som gör ffel när jag gör skelegon?

Jag har kollat på en tutorial som visade allt och jag gjorde som det stod men det verkar ju inte fungera en då??

vet ni non bra tutorial?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan skapa bones direkt i layout, allstå skippa skelegons i modeler. Det är en smaksak. Modeler ger mer kontroll men kanske lite knepigare i början.

Kolla i setupfliken. 'Draw bones' och 'draw child bones'. Rita ut några bones och se vad som händer när du sen vrider på dom.

Kom ihåg att ibland måste du aktivera dina bones, när du har kört div kommandon på dom... Välj bone, tryck på 'p' för att få upp proporties. Aktivera genom att bocka för activate.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för hjälpen,, men nu kom ett annat problem upp ;)

när jag sätter i bonesen exact där dom ska vara i guben , så ska jag röra på dom så åker hela gubben o lägger sig ner på marken istället, man kan röra me benen men benen är upåt o gubben ligger ner?

det är hel weerd?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har lightwave men jag fattar inte hur jag ska göra för att göra t.ex gubbar. Jag har fattat att man måste använda modeler. Det är väl där man gör gubbarna eller? Jag Har tittat runt lite och har lyckats få fram en gubbe som lightwave har gjort man hur ska jag göra t.ex gubbar?

 

snälla svara!

Länk till kommentar
Share on other sites

pinto. Där du ritar ut dina bones blir dess rest position, startposition. Flyttar du på din bone flyttas även området där bonen verkar på.

Se till att rita ut dom rätt från början, det är ex enklare i modeler. För att ändra rest position/rotation välj bone och tryck på 'p'. Det ligger där.

Länk till kommentar
Share on other sites

är jag skit osmart eller är det fel på programmet,,,,

jag är så himmla sugen på att göra animationer,,,, och jag har sett en tutorial som dom gör exact som jag gör men jag har inte sett hur dom gör i layer,,, för den delen kostar,,,,

Men har du lightwave 8.0 Walfridson? för du snackar om non cvt???

finns inte på mitt:(

 

jag är så sorry för att jag tar denna tiden men jag har väl fått nott fel där uppe!

Länk till kommentar
Share on other sites

kostar? :)

Du kan göra skelett i modeler OCH layout, endast i modeler kan du utnyttja 'layer'

I modeler sparas skelettet i objektfilen.(lwo)

I layout sparas ditt skelett endast i din scenfil.(lws)

 

Här är en tutorial som går igenom workflowen när du riggar. Inte så beskrivande för nybörjare tyvärr

http://www.puffandlarkin.com/lightwave/tutorials/character_rigging/index.html

Länk till kommentar
Share on other sites

ok jag ska kolla på det,,, men jag har kommit på hur man gör i layer nu:) tack,,, men det går ju inte så bra när man vill ha mer detaljerat så jag vill ju lära mig hur man gör i modeler... ska kolla hur dom gör..

tack :)

Länk till kommentar
Share on other sites

men jag fattar, det som är problemet är ju hu man ska göra skelegons til bones och det står ju här men vart hittar ja det?http://www.puffandlarkin.com/lightwave/tutorials/character_rigging/layout.html

 

jag hittar vad dom trycker på,, men det har jag på tryckt,, men du säger ju att du trycker på cvt ?? är det en plug in som jag inte har?

det ända problemet är ju som sagt att jag ska få fram mina skelegons som jag gjort i modeler,, för dom syns inte?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...