Gå till innehåll

Smörpapper


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Ok, har fattat hur det funkar med enklare animation nu. Hur gör man om man ex ritar en gubbe som går frammåt. Det tar ju en stund att rita gubben..

Skall man rita om hela gubben exakt som den förra och bara ändra lite på benen? Då tar det ju 5 år att göra 1 minut film..

Använder ni er av smörpapper och kalkerar första gubben eller gör ni detta i något program?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=anders10]Hej!

 

Ok, har fattat hur det funkar med enklare animation nu. Hur gör man om man ex ritar en gubbe som går frammåt. Det tar ju en stund att rita gubben..

Skall man rita om hela gubben exakt som den förra och bara ändra lite på benen? Då tar det ju 5 år att göra 1 minut film..

Använder ni er av smörpapper och kalkerar första gubben eller gör ni detta i något program?

 

Vänligen

Anders[/citat]

 

Japp det ÄR tidskrävande!

 

Men det finns knep för att göra det lättare. Du kan till exempel göra en "walk cycle" där du animerar din gubbe ta två steg där första och sista bilden har samma position. Då kan du loopa klippet och gubben går så länge du vill.

 

Sen kan du ju animera bara huvudet separat så du slipper rita om kroppen för varje frame.

 

Ritar du olika ansiktsutryck och kombinerar dom i olika kombinationer kan du med ett fåtal bilder skapa långa dialoger.

 

Recycling är ledordet i frame by frame animation.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

lysbord är skitbra hjälpmedel vid kalkeringen. Då bör du även ha någon slags anordning för att lägga papperena över varandra samtidigt som att de ligger på samma yta.

 

Helst ska du ju även föra över de saker som ska röra sig till s.k. "cells" ungefär som OH-plast, så slipper du att rita om bakgrunden hela tiden. Det finns ett antal böcker därute som går närmare in på exakt hur och när saker används.

 

Nu vill jag även gärna peka åt anime-hållet som inspirationskälla i tillvägagångssätt. Men för all del, jag menar inte att du ska kopiera allt därifrån som teckningsstilen m.m. Men till skillnad från Disney och Dreamworks m.fl. så har jappsarna lärt sig en viktig sak, att bara animera det som är absolut nödvändigt men att ändå få rykte om sig som väldigt livlig animation. Amerikanarna har enligt mig alltid haft för mycket pengar och deras animationer blir därmed, visst, välldigt jämna och fina, men ofta känns det som att stillastående kroppsdelar vobblar och rör sig i onödan... Det jag vill ha fram är att japanerna gör bra animation på ohyggligt lägre budget än amerikanerna, och det är väl något att ta efter för dig utan budget ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

jag glömde att nämna att nu börjar studiorna skippa hela "cell"-biten helt och scannar istället in inkade papper och färglägger och sammanfogar dom med dator... Jag tror att animaniacs kan vara gjord på det viset... men jag är inte riktigt säker. de kom ju där i brytpunkten.

 

Men, ja, från stumfilmens dagar till slutet på nittiotalet iallafall så var Cells standardtillvägagångssätt världen över... tänk bara på antalet timmar man sparar på att bara animera en mun som rör sig än att rita om hela kroppen och bakgrunden i 24 fps...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...