Jump to content

Problem vid skapande av DVD med A.Premiere Elements

neolit

Recommended Posts

Hej!

Jag brukar återkomma med olika sortens problem, men de problemen har ändå en kanske ganska gemensamt ämne. Dvs. skapandet av dvd (redigering, rendering, bränning osv.).

Även om jag tidigare ställt den här frågan, ställer jag den igen eftersom mitt problem har inte lösts.

Jag försöker skapa en DVD-skiva på det här sättet:

Får in filmen (avi) från datorn till programet "Adobe Premiere Elements". Sedan redigerar jag och väljer (eftersom det inte går att bränna direkt från programet), att "exportera" den till datorn igen (som avi fortfarande).

Problemet:

När jag ser denna clip, eller film-fil (på datorn) som är lång ca 45min, ser jag hur en slags "våg" bildas just vid rörelser av objekt på bilden. Detta är "ett" problem alltså.

Sedan, om jag väljer att bränna den på en DVD-skiva (som mpeg2) och se den på DVD, kommer det antingen att hacka, bildas vågor, eller så är kvalitén dålig.

Till min förvåning, så varierar denna "felaktighet" beroende på DVD-läsare.

Men, den där "vågiga" som bildas vid rörelse, visas i alla DVD-läsare som jag har provat (3 stycken).

Jag är medveten om att jag har skrivit alldeles för mycket. Men, jag befinner mig i ett nästan desperat tillstånd i att förstå varför detta händer.

Är det någon som har ett humm om vad det kan vara, skriv. Eller fråga gärna om det är något ni vill veta för att ni skall eventuellt kunna svara på vad det kan vara.

tack/ Neo

Jag ser i din tidigare tråd att du renderade ut filmen som NTSC. Om kameran filmar PAL så skall du rendera ut det som PAL.

Testade du att bränna ut en version som vars Field Order är satt till Upper och en som är satt till Lower för att se om det var där felet låg?

Jag deinterlacer alltid innan bränning för att undvika fältfel! Sitter just nu med ett DVD projekt! Kör ut det i DV PAL och deinterlace innan jag importerar det till Encore, för att det ör filmat i PAL. Antar att du har filmat de med NTSC, Annars vorde det ju väldigt dumt att rendera ut det i just NTSC. Lycka till!

[citat=sound_front]Jag deinterlacer alltid innan bränning för att undvika fältfel! [/citat]

Jag har haft det problemet innan att jag glömde att ställa in PAL men nu

fixar jag det innan den börjar rendera så att den är på PAL.

Du (som skrev sist) menar när du senare sa om jag har "filmat" i NTSC? Alltså, filmat från början med videokameran?

I så fall är svaret nej. Jag har spelat in med PAL.

Jag har provat att rendera ut som "lower field first", har inte fungerat. Har provat "upper field first", inte detta heller. Nu provar jag på "no field (progressiv scan)". Får se vad som händer.

Den som skrev först hade skrivit något om "interlacer" och även du den siste. Jag måste nog säga att jag inte vet vad detta betyder för något (tyvärr).

Är det något att bocka i samma fönster som lower field/upper, osv, eller?

Jag har ett svagt minne av att du inte fångat materialet i Premiere Elements utan använde dig av WinDV. Har du provat att fånga samma material i Premiere Elements och sett hur det blir?

Det är mindre troligt att felet ligger där, men inte heller helt omöjligt. Värt att kolla med andra ord. :)

Ja, det stämmer helt att jag fångar in filmen via WinDv. Anledningen att jag inte fångar filmen via Premiere Elements är att den får ingen kontakt med min videokamera. Det går alltså inte att fånga in via Elements.

Alltså, skulle det var problemed vid infångning, skulle det säkert visat sig innan jag får in filmen i Elements. Den clipen visa inte några som helst "vågor" när jag ser den som rå.

Jag fick nu se hur det hade blivit efter att jag valde "no field (progressiv scan)" istället.

De här "vågorna" har minskats rejält (märks lite) men de har inte forsvunnit helt.

Skulle jag bock för någonstans i renderingsfönstret eller finns det något kvar som jag inte gjort?

[citat=neolit]Jag fick nu se hur det hade blivit efter att jag valde "no field (progressiv scan)" istället.

De här "vågorna" har minskats rejält (märks lite) men de har inte forsvunnit helt.

Skulle jag bock för någonstans i renderingsfönstret eller finns det något kvar som jag inte gjort?[/citat]

Deinterlace kanske inte finns i Elements? progressiv slår ihop fälten! Men den "rättar inte till dom" skulle man kunna förklara det! I Encore DVD kan man även där deinterlace'a! men men

[citat=sound_front]

Deinterlace kanske inte finns i Elements? progressiv slår ihop fälten! Men den "rättar inte till dom" skulle man kunna förklara det! I Encore DVD kan man även där deinterlace'a! men men[/citat]

Kan du kanske förklara för mig vad detta betyder och förklara tillvägagångsättet för att fixa det, så ska jag försöka se om den finns på Elements.

tack

[citat=neolit][citat=sound_front]

Deinterlace kanske inte finns i Elements? progressiv slår ihop fälten! Men den "rättar inte till dom" skulle man kunna förklara det! I Encore DVD kan man även där deinterlace'a! men men[/citat]

Kan du kanske förklara för mig vad detta betyder och förklara tillvägagångsättet för att fixa det, så ska jag försöka se om den finns på Elements.

tack[/citat]

Okey. I Premier Pro 1.5 (och dom äldre versionerna) så finns det en rutta man kan bocka i, brevid rullgardinen med olika val om upper & lower fields + progressive. progressive "limmar ihop" fälten till en bild medans deinterlace fixar med fälten så att dom inte "ligger så långt ifrån varandra" och ger efekten av att det är filmat progressivt = att det inte ser förjävligt ut om man kollar från en DVD m.m. Filmar du med interlaced och något rör sig i bild horisontel så fångar CCD'n halva bilder och "sätter ihop" dom så blir det igentligen två bilder eftervarandra som vävsihopa och då blir det väldigt "svepiga rörelser"... Som jag nämt så går det att deinterlace i DVD Encore med! men om det går att göra i Elements vet jag faktist INGET om! sök i programet är mitt tips! Lycka till än en gång!