Jump to content

Recommended Posts

Posted

DVX100 är ingen DVCAM-kamera. DVCAM är ett format exklusivt för Sony.

DSR-500 är troligtvis den mest använda DVCAM-modellen bland proffs.

http://crosslight.tripod.com/images/dsr500.jpg

;)

Posted

Det handlar kanske mycket om tycke och smak. Men jag har läst några tester nu och om man jämför Sony Pd 170 och Canon XL2 så verkar dom flesta klart favorisera XL2:an. Prismässigt ligger dom tydligen nära varandra. Men Sonyn

lär, enligt Smartson, sakna både Usb och ha ganska krångliga menyer.

Det är kanske inte alls så, men jag får klart uppfattningen att XL2:an får bättre betyg överlag? Läste även några engelska tester och tonen där var den samma.

Ä det något som ni halv/hel-proffs här på Voodoo håller med om?

Vänligen

Anders

Posted

Canons kameror är helt klart riktade till fotoentusiaster. Sonys hela idé är att göra kameror som inte går sönder. Därför är det troligare att du ser en Sony-kamera i händerna på ett nyhetsteam i en krigszon än en XL2:a. Det finns idag ingen på marknaden som gör så stark design på sin utrustning som Sony. Därför är dom marknadsdominerande. I segmentet "kameror under hundra tusen" väljer Sony att inte ha utbytbar optik av just den anledningen. Panasonic DVX100 och Canon XL känns väldigt bräckliga jämfört med en PD170.

Posted

[citat=anders10]Ja, den ser ju verkligen ut att kunna filma lite mer än barnens födelsedag!

Hur står sig en sådan i jämförelse med tex Canons XL serie?

Ljud, bild, pris?[/citat]

Dom är extremt svåra att jämföra. Och det beror helt på vem som använder kamerorna och vilken optik man använder. DSR-500 har ju ENG-fattning 2/3" vilket ger tillgång till så oerhört mycket bättre optik än Canons kameror. Men jag har sett skickliga människor skapa fotografiskt högklassigt material med VX1000 som man inte tror är möjligt. I en ren "matematisk" jämförelse har Canon naturligtvis inte en chans eftersom CCDn är mycket större på Sonyn och elektroniken bakom CCDn mycket mer påkostad.

Posted

DSR 500 är inget att klaga över, den är lättare att använda än tex PD 150 enligt mitt tycke. Sen att det inte finns USB o andra finesser för konsumenten gör nog inte så mycke, den är gjord för proffs och alla knappar, reglars sitter på de ställen där man lätt når dom.

DSR 500 kan vara lite mycket och dyr om man tänkt använda kameran till både semester och produktioner.

Posted

Hej igen!

Har du testat alla tre kamerorna ? Jag är väldigt märkestrogen om jag är nöjd

med produkten ifråga. Vi har till alltid kört Volvo..Det började med en 240 och nu kör vi V70..!! Likadant vad gäller kameror: Canon dominerar i det här huset!

Många människor fungerar nog på det viset, tyvärr kanske, för man kan blir lite väl enkelspårig med tiden!

Men ok, Sony är alltså en stabilare kamera än dom andra två. Förhoppningsvis kommer jag dock aldrig befinna mig i en krigszon....så det lutar väl mer mot att jag följer mitt märke i när det blir dax. En fråga till bara:

Munthe, du verkar ha koll på läget! Vågar man köpa någon av dessa kameror begagnade? Sonyn borde kanske vara att föredra begagnad i så fall?

Man ser ju ofta XL1s till salu på tex Blocket för halva nypriset.

Vet någon om skillnaden är stor mellan XL1s och XL2:an?

Tack skall ni ha för alla svar

Vänligen

anders

Posted

Hej!

Ska du köpa en kamera beg, så tycker jag inte att du har nåt allternativ,köp en beg sony pd 150 då får du grymma bilder!!så är det bara.

När jag började filma mina ideer så visste jag ingenting om kameror eller vad man skulle förvänta sig av dom.Jag frågade min vän som jobbar som fotograf på svt sen 13 år vad jag skulle köpa å hans självklara val för mig var just en beg men välservad pd150!Han menar den kameran gör mer en du kan,vilket betyder att är det fult är du inte hemma!SVT gör fortfarande många inslag med just den kameran.Vad gäller dsr 500an kan sägas att den använder vi i den nya vampyrrullen som spelas in just nu och den gör ett helt fantastiskt jobb.men en bra genomgången pd150 hade inte gjort det sämre säger a-foto svt-fotografen alltså.

Posted

Den enda kameran jag inte hållt i är XL1 eller XL2. Men enligt specifikationerna så har Canon kameran en fokusring som alla andra billigare kameror, fokusring med servostyrning eller ur man föklarar det. Ju fortare man snurrar desta fortare går skärpan. det ser jag som en stor nackdel om man vill ha snyggt foto. Det blir svårare att göra skärpedragningar.

Sonykameran har riktiga gluggar som en kamera har. Ofta ser man Sonykameran med Canon-optik =) kameran uttnyttjar DVformatet till max vilket ger högre upplösning än tex Sony PD150, som jag upplever det. (har inte jämfört hur det är med XL1/2).

Canonkamerna har ju fördelen att det är ekonomiskt bättre. Det går också att köra med en adapter som möjliggör att köra med optik från systemkameror. Dock är CCDerna mindre än Sonys.

Vore pengarna inget problem skulle jag välja Sonys med Canon-optik.

Posted

Tack skall ni ha för era svar. Jag la precis in en ny fråga gällande köp av kamera i asien. Reser ofta till asien men har hittils bara köpt en 35mm stillbildkamera där. Och det var många år sedan. Är det fortfarande en god affär att skaffa typ en Sony Pd 150 170 i ex Hongkong? Och vågar man göra det?

Någon med erfarenhet av detta?

Posted

Tänkte att det är väl lika bra att fortsätta på denna tråden!

Hur står sig Sony VX 2000 och 2100 i jämförelse med Pd 150 170?

Som jag sa innan så är jag den märkestrogna typen, men ni har faktiskt fått mig att börja fundera över Sonys kameror nu.. Gillar rubusta saker som inte går sönder för att man blåser på dom..

Träffade en journalist en gång när jag var ute på en av mina resor! Han brukade hålla till i "hetluften" och han hade en sliten, repig 70-tals Nikon.

Han sa: "This is not a camera, its a weapon". Och den fungerade utmärkt efter 20 års konstant misshandel ! - Hyfsad kvalle på den kameran..

Var inne och läste en artickel om en extremskidåkare som bara älskade sin

VX 2000. Det märklige är att dom flesta "proffstestarna" verkar oftast föredra Canon. Tryckte precis ut ännu en kameratest med XL1 mot Sony VX 1000.

Ingen större skillnad i denna testen.." XL1:an är klart överlägsen..

Men dom flesta här på Voodoo verkar tycka tvärt om!

Man blir lite kluven!

Vänligen

Anders

Posted

TV-team mm. använder DVCam-formatet för att det helt enkelt är bättre än DV.

Sen är ju tex XL2:an en väldigt bra kamera för övrigt med grym optik osv men med DVCam-formatet lirar man i en avsevärt bättre liga.

Posted

Mycket sagt! Håller med! PD-170 är en mycket bra kamera som håller och är byggt för att hålla! Har filmat med XL-1s men det kändes plastigt! men det är en bra kamera med smart design! Men servo styning har Sony PD-150 & PD-170 också! Men "Mickels" kanske snackade om DSR-500? när han skrev "Sonykameran" ?...

Servo styrning är oftast skit! Men det går också fortare med en mekanisk zoom/focus ring om du vrider snabbare! så klart! men det är en fördröjning på en servo styr kamera! Håll inte dig fast vid ett märke för märket skull! testa. Sen kan du välja! annars är det ju bara dummvristigt!