Gå till innehåll

Behöver hjälp inför filminspelning


The Swede

Recommended Posts

Vi är några stycken som snart ska dra igång arbete på en liten film. Vi har aldrig gjort något liknande förut, och vi behöver lite hjälp.

 

* Behöver man verkligen ljussätta soliga utomhus-scener (filmar med DV)? Robert Rodriguez gjorde ju inte det för "El Mariachi" och det blev ju bra ändå.

 

* Hur ska man ljussätta om man vill filma när det är mörkt ute. Ska man undvika det och hellre skriva om scenen till dagsljus?

 

 

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med dessa frågor.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte riktigt på vilken nivå ni kommer lägga filmen kvalitetsmässigt, men är det er första film så behöver ni nog inte ljussätta scener som redan är i fullt dagsljus. Tycker ni att det är för hårda kontraster i ansiktet eller liknande kan ni ju "lyfta" lite med en stor frigolitskiva eller liknande, men är det er första film vet jag inte om ni behöver bry er om det. Det är nog bättre att bara dra ut och komma igång.

 

Hur menar du med din andra fråga?

 

Ett klassiskt knep för att få något att se ut som natt är blått ljus och hårda kontraster (en ljuskälla). Många ogillar dock det blåa ljuset eftersom de tycker att det är missvisande mot hur det egentligen ser ut på natten.

 

Om du menade med ström och liknande så försök hitta inspelningsplatser i närheten av hus ni kan dra kablar ifrån. Jag antar att nio inte kommer hyra några lampor och batterier till dem så det är nog enda sättet. Är det bara en kort scen kan ni ju alltid filma karaktärerna som siluetter som en skymningshimmel.

 

En annan lågbudgetlösning är att använda befintliga gatljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om det är den första "riktiga" filmen så är ambitionsnivån väldigt hög. Manuset är vi mycket nöjda med, och nu vill vi verkligen få det som det är tänkt.

 

Så bilden blir alltså mycket sämre utan ljussättning, även om det är ljust ute?

 

Blåa lampor? Filmar man ändå när det är mörkt ute? Är tyvärr ganska många nattscener...

Länk till kommentar
Share on other sites

har precis avslutat en inspelning på 6 dar. Var tufft.

Hade en fotograf som jobbat i 10 år så jag lärde mig en del som regissör.

Framförallt. typ kl 20:00 då var det bara att lägga ner. För då fanns det inge ljus att använda.

Vi hyrde också ljus för 3500 kr (rabbat för jag pluggar).

Det blev skitsnyggt men tog en jävla massa tid.

vilka typer av nattscener är det??

mitt ute i skogen då är det red-heads med blåfilter som gäller eller att filma i skymmningen och mörka och blåa efteråt.

Jag skulle nog satsa på enkla lösningar, få bra skådespeleri och bra ljud. Det är viktigast. Bara bilderna är så pass ljussa att man ser var det är.

testa sagt tidigare att vara vid lyktstolpar och flytta skådespelarna så det får bra ljus och lätta upp med frigolit.

mvh

henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Redheads - vad är det? Blåfilter har många pratat om, vart köper man det? Kan man sätta sådana på typ bygglampor (halogen), eller blir det inte bra. Vilka sorts lampor ska man egentligen ha?

 

Scenerna vi ska filma är i området runt ett stort hus i utkanten av en stad. Jönssonligan ska nämligen slå till mot huset...

 

 

 

Tacksam för all hjälp :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...