Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska spara ner en film på DVD-skiva. Filmen är gjord i premiere pro. Är det ok att spara ner den på DVD-skivan i .avi-format eller ska det vara ett annat format?

/F.

Postad

[citat=frehåk]Är det inte bättre kvalite på en .avi-fil!?

Hur gör man en mgeg-2 fil?

/F.[/citat]

avi filen bestämer inte om kavlitén! Vad ska du ha filmen till? ska du bara bränna ut den och spara den så att du har den kvar eller ska du visa upp den någon stanns? isåfall ska du bränna ut den som en video-DVD då räcker inte de med att konvertera om till mpeg2! mitt tips är att bränna till DVD direkt prån Premier då! ska du bara spara den i bästa format så spara den dom en DV komprimerad avi-fil (om det nu är filmat i DV) så köper du dig en guld pleterad DVD-skiva eller en TDK skiva som tål stryk ! och bränner ner filen direkt som en data+video-DVD skiva och gömmer dom på ett mörkt och tort ställe så kan dina släktingar kan hitta dom om kanske 100/200 år och lämna dom till ett museum och titta på den! =) hehe... Ja ja "Jag flögiväg" lite där! hehe

Postad

Det är filmat i DV. DVD-skivan ska kunna spelas upp i dator i första hand men gärna i en vanlig DVD-spelare också!

Så är det ok med .avi då eller?

/F.

Postad

[citat=frehåk]Hur gör man en mgeg-2 fil?[/citat]

I Premiere Pro, få till File > Export > Adobe Media Encoder.

Under format väljer du MPEG2-DVD och väljer sedan ett lämpligt Preset, tex PAL DV 4x3 High Quality 7Mb CBR 1 Pass.

Om du inte skall se din DVD på TV kan du även välja Deinterlace under Pre Encoding Tasks. Du kan göra det även om du skall se den på TV, det är en smaksak hur man vill att det skall se ut.

Postad

Okey, mpeg-2 ska det alltså vara. Men varför inte avi undrar jag!? Min erfarenhet är att det blir bättre kvalite på filmen då. Alltså varför föredrar man mpeg-2 framför avi???

/F.

Postad

[citat=frehåk]Okey, mpeg-2 ska det alltså vara. Men varför inte avi undrar jag!? Min erfarenhet är att det blir bättre kvalite på filmen då. Alltså varför föredrar man mpeg-2 framför avi???[/citat]

Därför att alla DVD-spelare är gjorda för att spela upp mpeg2 och därför att alla DVD-spelare kräver att filmerna är i mpeg2-format. Dom DVD-spelare som kan spela upp avi kan väl bara spela upp DIV-X (?) som ju liksom mpeg2 är komprimerat=sämre kvalitet än DV-avi.

Filändelsen .avi säger absolut ingenting om filmens kvalitet då det finns en hel drös med kameror och program som använder sig av filändelsen .avi på sina filmer. .avi är bara ett filformat och både hårt komprimerade filmer och helt okomprimerade filer kan ha filändelsen .avi. Så om du stirrar dig blid på att just filer med ändelsen .avi alltid har bäst kvalitet så lurar du dig själv. :)

Prova att bränn en DVD med en DV-avi och se hur bra det går. Det finns inget DVD-authoringsprogram som bränner dina avi-filer till någon DVD. Alla .avi-filer man tar in i tex Adobe Encore kodas om till DVD'ns standardformat, mpeg2, innan DVD'n öht är färdig att bränna. Tom filmer från Hollywood på köp-DVD är mpeg2.

Att bränna avi-filer på DVD är bra om du skall spara dom för att ev redigera dom i framtiden, men inte för att stoppa in i en DVD-spelare för att titta på. :)

Postad

Har via adobe media encoding sparat ner en mpeg2-dvd fil med den preset du rekomenderade Rogge. Nu ligger den på hårddisken men uppdelad i tre filer!?

En med filmen (.m2v) och en med ljudet (.wav) och en tredje fil (.m2v.xmpses). Hur gör jag nu för att bränna ner filmen inkl. ljud!!?

Prövade också att ta export to DVD med samma preset och då får jag på DVD-skivan ett antal olika filer med filmen i en .vob-fil. Va det rätt?

Vilket alternativ är att föredra export to DVD eller media encoding??

/F.

Postad

Ska du bara spela upp den i dator så kan du spara den i vilket format du vill. Men ska den spelas upp i en vanlig DvDspelare så gör om den till mpeg2. Eller varför inte bränna två olika skivor, en för datorn med okomprimerad DV och en för DvDspelaren. Okomprimerad DV tar en del plats så filmen kan inte vara super lång om du sparar den så.

Postad

[citat=frehåk]Har via adobe media encoding sparat ner en mpeg2-dvd fil med den preset du rekomenderade Rogge. Nu ligger den på hårddisken men uppdelad i tre filer!?

En med filmen (.m2v) och en med ljudet (.wav) och en tredje fil (.m2v.xmpses). Hur gör jag nu för att bränna ner filmen inkl. ljud!!?

Prövade också att ta export to DVD med samma preset och då får jag på DVD-skivan ett antal olika filer med filmen i en .vob-fil. Va det rätt?

Vilket alternativ är att föredra export to DVD eller media encoding??

/F.[/citat]

För att bränna dom tre filerna till en fungerande DVD måste du ha ett DVD-authoringsprogram, tex Adobe Encore DVD.

När du brännt DVD'n med ett authoringsprogram får man bla .vob-filer på DVD'n, så det är helt rätt.

Vad man exporterar som är mest en smaksak. Själv föredrar jag att exportera som .avi och låta Adobe Encore DVD göra om den till .m2v vilket är smidigare och sparar tid då det tar betydligt längre tid att exportera till .m2v från Premiere Pro än att låta Encore DVD koda om .avi-filen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...