Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ett jäkla bekymmer med after effects när jag försöker animera foton till musik i en dokumentärfilm jag håller på med. Varför kan man inte previewa klippen i realtid tillsammans med musiken utan att behöva använda RAM preview funktionen? Det blir snabbt till ett stort bekymmer när man vill klippa rytmiskt, inte minst för att RAM previewn verkar ha en övre gräns på något i stil med 8 sekunder.

Någon som kan hjälpa till tror ni?

Jag vore evigt tacksam.

Posted

Scrub video

Drag or Alt-drag current time marker, depending on Preview preferences setting

Scrub audio

Ctrl-drag current time marker

Dra ner resolution. Sänk ljudkvaliten. Du kan även se ljudkanalen i ditt lager.

Posted

Tack för ditt svar, det löser mitt problem inlednings vis.

Scrub funktionen är visserliggen guld värd, särskilt tycker jag om man tillexempel animerar en replik eller liknande. Lite svårare tycker jag dock det är om man animerar till musik där rytmiken är nödvändig, då vill man gärna kunna arbeta med den helt utan transformeringar i ljudet. Vad jag helst skulle vilja KUNNA ÅTERSKAPA I AFTER EFFECTS ÄR TYP RENDERINGEN I PREMIERE, DÄR MAN KAN RENDERA AVSnitt (ursäkta jag kom åt caps lock som ni förstår...) och sedan jobba med de renderade avsnitten i realtid med närmast perfekt ljudåtergivning. Men detta är ej möjligt i AE?

Posted

Hm du kan ju välja vad som ska renderas för en preview. Vet inte exakt vad dom heter.. In och ut markörerna för din composition.

Glömde en viktig sak innan... Du kan göra proxy, minns inte exakt var det ligger men sök på proxy i hjälpen.

Posted

känns som om After Effects inte är det rätta programmet för det du gör. Använd ett klippprogram, alltså ett vanligt redigeringsprogram för detta.

Ljud är ett helvete i AE tycker jag.

Trycker du på 0 två gånger på en stillbild tror jag att den spelar upp hela klippet utan att behöva rendrera musiken eller bilden, sedan när musiken spelas kan du trycka * för att sätta ut markeringar på ljudspåret.

Det kanske kan vara till hjälp.

Posted

Om du ska zooma och glida över stillbilder till musik så är premiere pro att föredra. Mycket likt AE att sätta keyframes förutom att den gör allt i realtid. Även med högupplösta bilder (upp till 4000 pixlar).

Men om du måste köra AE så ställ om "audio preview" i preferences, den står på 8 sek. default. Ställ in ljudkvalliten på samma som ljudfilen, helst 22kh 8b mono för snabbheten.

snabbkommando: (0) = ram preview (,) = audio preview.