kloddan Posted December 4, 2005 Posted December 4, 2005 hej jag såg en film på ett lan och där hade dom gjort så att detsåg ut som att en snubbe va så smal att hand kunde gömma sig bakom en lyktstollpe (typ tecknad film stajl) aja men det skulle vara kul att veta tack pa förhand.. 0 Quote
Disco Volante Posted December 4, 2005 Posted December 4, 2005 Hmm, det enda jag kan komma att tänka på: Personen är filmad mot blue/greenscreen (eller annan färg som sedan maskas bort) och sedan har man bara gjort hans width mindre? Låter lite väl simpelt men man skulle nog kunna göra så. Jag vet inte om det finns något annat sätt! 0 Quote
jmalmsten Posted December 4, 2005 Posted December 4, 2005 problemet med "width-metoden" är att den bara fungerar när personen står med kroppen lodrätt, om han sträcker ut någon del så blir den väldigt bred istället... Möjligtvis om du kanske maskade ut kroppssegmenten och låter dessa masker följa i rörelserna och du minskade bredden/höjden på alla så att hans räckvidd blir som den var från början. Det är ingen lätt lösning jag vet...:( Annars kan du ju alltid göra som Christian Bale i Machinist och svälta dig själv till nära döden inför inspelningen. Jag tänker inte ta något ansvar om du mot förmodan gör så... Fast i tecknade filmer brukar man ju, om jag minns korrekt, låta personen vara tjock för att maximera chocken och förvåningen hos publiken. ;) 0 Quote
Djungelsmurfen Posted December 4, 2005 Posted December 4, 2005 om du menar så att han är stor först fast sen när han springer in bakom nått som är smalare än han själv så syns han inte. exempel: en kille springer in från vänster i bilden och gömer sig bakom en lyktstolpe som är i mitten av bilden. 1. filma ett ställe där det finns en lyktstolpe så att lyktstolpen kommer ungefär i mitten av bilden. 2. filma (utan att flytta kameran) någon som springer förbi bakom lyktstolpen. 3. när du klipper ihop det i datorn så tar du den högra sidan av klippet med bara lyktstolpen och lägger ovanpå klippet med han som springer bakom! 0 Quote
kloddan Posted December 5, 2005 Author Posted December 5, 2005 tack för alla svaren jag är typ rätt n00b på det här med filmning men om ni kollar http://nollan-ettan.mine.nu/krull/Digital/The_Movie_With_Syfte/Krull_Productions_-_The_Movie_With_Syfte.mpg i slutet (tyver måste ni vell se hela filmen :) ) men han tittar ut och man ser att en sidan har man tagit typ ett kort 0 Quote
Eskil_P Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 Djungelsmurfens förslag verkar lättast, jag undrar bara hur man tar "den högra sidan av klippet med bara lyktstolpen och lägger ovanpå klippet med han som springer bakom". Har precis börjat med PPro 2.0, så jag kanske har missat något uppenbart. Lyckas hursomhelst inte klippa videon till olika former, lite dåligt uttryckt. Hjälp? 0 Quote
simonrahnster Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 [citat=Eskil_P]Djungelsmurfens förslag verkar lättast, jag undrar bara hur man tar "den högra sidan av klippet med bara lyktstolpen och lägger ovanpå klippet med han som springer bakom". Har precis börjat med PPro 2.0, så jag kanske har missat något uppenbart. Lyckas hursomhelst inte klippa videon till olika former, lite dåligt uttryckt. Hjälp?[/citat] Placera det klippet som ska ligga underst på Videospår 1 och placera det andra klippet på Videospår 2Gå till din Effectpanel och leta upp Video Effects-->Keying-->Four-Point Garbage MatteGå därefter till panelen Effect Controls Testa att ändra värdena för "Four-Point Garbage Matte". Du lär dig nog bäst så. Lycka till! 0 Quote
lilla_farbrorn Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 Vill tipsa om min gamla film då vi gjorde det tricket. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=2338 Det är en plojfilm där vi bara testat en massa effekter, använde Ulead och Alam DV. Där spelas också en person två karaktärer i samma klipp. 0 Quote
Recommended Posts