chi Posted December 4, 2005 Share Posted December 4, 2005 HEJ! Idiotfråga från mig:-( Det har talats mycket om 25p och progressive scan? läge?mode? Jag använder en DVX Panasonic 100 som jag är supernöjd med. Man kan välja olika lägen i kameran och då bl.a 25 p, men JAG FÖRSTÅR inte vad detta innebär:-( Så här står det: F5 Scene 25 p: "File containig the settings suited to cinema-like-shooting using the progressive 25p mode" (The V DETAIL FREQ item on the SCENE FILE setting menu screen is set to THICK" Någon som på ett pedagogiskt sätt kan förklara för mig vad det innebär :-) /chi 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted December 4, 2005 Share Posted December 4, 2005 Progressivt innebär ju att man tar helbilder istället för dubbelt så många halvbilder / s. I detta fall då 25 helbilder istället för 50 halvbilder. Film är ju 24 helbilder /s. Är dock osäker på om det är "äkta" 25p på mindre kameror eller om dom gör något annat men kallar det 25p just för att det ska locka fler och liknar film mer. Ungefär som när det står att man även kan filma i 16:9 men vad kameran gör är att bara lägga mask direkt, men kvaliten blir exakt samma som om man maskar i efterhand. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chi Posted December 4, 2005 Author Share Posted December 4, 2005 [citat=Luzer]Progressivt innebär ju att man tar helbilder istället för dubbelt så många halvbilder / s. I detta fall då 25 helbilder istället för 50 halvbilder. Film är ju 24 helbilder /s. Är dock osäker på om det är "äkta" 25p på mindre kameror eller om dom gör något annat men kallar det 25p just för att det ska locka fler och liknar film mer. Ungefär som när det står att man även kan filma i 16:9 men vad kameran gör är att bara lägga mask direkt, men kvaliten blir exakt samma som om man maskar i efterhand.[/citat] HEJ! Denna kameramodell tillhör inte dom minsta, (finns mindre*S*) ftp://ftp.panasonic.com/pub/Panasonic/Drivers/PBTS/brochures/B_AG-DVX100.pdf Jo jag förstår en del av ditt svar, men tycker mig inte ha sett någon skillnad när jag använt 25p eller 50p. På vilket sätt syns skillnaden? /chi 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted December 4, 2005 Share Posted December 4, 2005 Det har jag också undrat. Jag tycker inte att det progressiva läget på DVX100 ser så värst progressivt ut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted December 4, 2005 Share Posted December 4, 2005 Gå ut i en skog och gör en ganska snabb panorering med kameran inställd på progressivt respektive interlaced. Kolla sedan på resultatet på en TV (inte en datorskärm för datorskärmar kan inte visa interlacedbilder). Skillnaden kommer att bli extremt uppenbar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted December 4, 2005 Share Posted December 4, 2005 Det du också kan göra är att visst titta i datorn... stoppa bilden mitt i rörelsen och i interlaced bilden kommer du se en massa fula ränder då det är två olika bilder som flätats ihop. Jag har aldrig sett skillnaden så uppenbar som med en dator... Med en datorskärm kan man också zooma i bilden och se problemen extra tydligt... Förklara närmare varför man inte ska kunna se skillnaden i en datorskärm, Munthe... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted December 4, 2005 Share Posted December 4, 2005 Visst ser man skillnad på interlaced och progressive. Men nu skrev ju faktiskt chi följande: "men tycker mig inte ha sett någon skillnad när jag använt 25p eller 50p" Jag vet att chi förmodligen menar 50i, men vad jag menade var att man knappt ser någon skillnad på "flytet". Jag tycker inte att det progressiva läget gör vad det ska i en DVX100, i alla fall att dömma av de klipp och kortfilmer jag sett på nätet. Det flyter ändå på som video tycker jag. Jag har visserligen inte sett något klipp som jämför 25p och 50i rakt av. Skulle vara intressant att se. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 [citat=Norbert]Det har jag också undrat. Jag tycker inte att det progressiva läget på DVX100 ser så värst progressivt ut.[/citat] Hur vill du att det ska se ut? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 tja... rent optimalt så skulle det vara filmat med båda kamerorna på en motioncontrollrig... men iallafall så ska ju motivet vara likadant för båda. Och eftersom rörelsen är det som ger skillnad så bör rörelsen vara bra precis likadan också. Fast man kan ju också ställa de två kamerorna så nära varandra som möjligt också... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts