Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag är medel erfaren av Premiere, kan lite av allting. Skall nu göra min första musikvideo och behöver lite hjälp. Enda utrustningen jag har är en Sony DV-kamera och Premiere Pro. Min frågor är när man filmar med en vanlig dv-kamera flyter all video i naturlig hastighet, men i musikvideo som man ser på mtv ex, så flyter som lite i slow motion. Har de filmat de i snabbare fps eller gjort det i efterhand? hur gör man sånt där bäst själv?

Läste lite grann om SMTPE, va behöver man får att få sånt att funka. nåra länkar för dummies?

Postad

Om du vill få den här musikvideoeffekten när det ser ut som det går i slow motion så är principen: att du låter artisten mima/spela till musik som körs i exempelvis dubbel hastighet vid inspelningen sedan drar du ner videon till halvfart i redigeringen. Nu kommer mimningen vara synkad till musik som spelas i normal hastighet medans rörelserna kommer gå i slowmotion.

E du me?

• 2 veckor senare...
Postad

[citat=Hane]Om du vill få den här musikvideoeffekten när det ser ut som det går i slow motion så är principen: att du låter artisten mima/spela till musik som körs i exempelvis dubbel hastighet vid inspelningen sedan drar du ner videon till halvfart i redigeringen. Nu kommer mimningen vara synkad till musik som spelas i normal hastighet medans rörelserna kommer gå i slowmotion.

E du me?[/citat]

men är inte det vääldigt svårt att mima till dubbel hastighet till en låt? :)

Postad

[citat=DanyaelX]jag hade löst det hela med att låta artesten mima i normal hastighet och filmat i dubbel fps (48fps eller 56) och sedan spelar upp det långsammare i premiere...

C.[/citat]

läs mitt första inlägg igen, jag använder mig av en vanlig Sony DV-kamera..

Postad

[citat=DanyaelX]jag hade löst det hela med att låta artesten mima i normal hastighet och filmat i dubbel fps (48fps eller 56) och sedan spelar upp det långsammare i premiere...

C.[/citat]

Även om du haft möjlighet att spela in med dubbel fps (50 fps), så hade din lösning inte fungerat. Anledningen till varför man sjunger snabbare är ju för att få en hastighetsskillnad mellan munrörelserna och alla andra rörelser. Hur många bilder per sekund man spelar in är sedan helt oväsentligt.

/Jakob

Postad

Jag skulle ta in låten i t.ex. Logic Pro eller Cubase och "trycka ihop" den - den går snabbare utan att tonhöjden förändras. Detta är trevligt för artisten som slipper mima till Kalle Anka. Man speedar upp låten 10-20% och speedar ner motsvarande vid redigering.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...