Disco Volante Postad 3 december 2005 Postad 3 december 2005 Ja, jag hör ofta talas om ordet masking/maskning. Som jag har förstått så "maskar" man (tar bort) delar av bilden men till vilken nytta detta är vet jag inte. Skulle vilja att någon förklarade lite mer ingående vad maskning egentligen är och vad det är bra för! Är "Track Matte" en sorts maskning? Eller så kanske alla saker under Keying mappen i Premiere Pro är masknings-saker? Hur är det egentligen, skulle gärna vilja få lite svar :) 0 Citera
odinlundin Postad 15 juni 2006 Postad 15 juni 2006 Jag undrar också det har funderat på det ett tag nu och försökt lära mig det men har inte kommit på hur man gör 0 Citera
R.R Studio Postad 15 juni 2006 Postad 15 juni 2006 Jag skulle vanligtvis svara små iriterat, RTFM!!! ( read the fuc**ng manual ) Men eftersom ni inte har den, utan laddat ner era programm illegalt så biter jag snällt ihop och svarar..:) Om man har jobbat med digital bild behandling, oavsett om det är still bild eller film, så vet man att alla program använder sig av det magiska ordet LAYERS! För den som inte vet vad det är: bilder i ett program i viss ordning (OBS! antal blider inte frames!) flera bilder på varandra, under varandra eller emellan varandra bildar LAYERS! Tänk er att ni har 3 st böcker! dom ligger alla på varandra. för att man skall kunna se den understa boken uppifrån, måste man ta bort eller skära ett hål i den boken som ligger överst och i mitten.. samma gäller det med bilder i ett program. Så nu när vi vet att man kan ha flera film snuttar eller bilder på varandra så för att kunna skilja dem åt, eller visa bara en viss del av någon av Layers, maskar man! Jepp nu blev det krångligt..;) Vad är det bra för då?? Jo, som jag sa, om man vill markera någon bit eller skära ut något i en layer, så använder man masking...det finns massor med metoder o göra det på och lika många sätt o använda d på...men d märker ni sedan när ni börjar jobba med editering..:D ajoo...försök att söka på forumet, frågan har blivit svarad på redan..!!:) 0 Citera
odinlundin Postad 16 juni 2006 Postad 16 juni 2006 Tack nu vet jag vad det är men jag undrar fortfarande om HUR man gör det asså vilket verktyg i Premiere Pro som man använder :D. Bra förklaring vad det var annars:) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.