Disco Volante Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 Det är så att när jag försöker öppna mitt projekt som jag arbetar med i Premiere Pro 1.5 så kommer det upp ett felmeddelande och programmet tvingas avslutas. Meddelandet som kommer upp är: "Sorry. A serious error has occurred that requires Adobe Premiere Pro to shut down. We will attempt to save your current project." Detta är superjobbigt, jag vill inte förlora det här projektet jag arbetar med :( Det är bara just det här projektet som inte går att öppna, mina andra projekt går att öppna utan problem, och det är det som gör det extra irriterande! Jag har testat att installerat om programmet men det hjälpte inte. Vet någon vad felet är? Snälla hjälp mig! Jag är förresten ny på detta forum, jag har varit här förut och läst och hittat tips men aldrig varit medlem, men nu blev jag det för att kunna få ställa den här frågan som jag inte hittar någon annanstans i forumet! Jag kommer såklart skriva andra inlägg också, men detta var anledningen till att jag skapade kontot! Verkar vara ett trevligt forum! :) 0 Citera
sound_front Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 [citat=Disco Volante]Det är så att när jag försöker öppna mitt projekt som jag arbetar med i Premiere Pro 1.5 så kommer det upp ett felmeddelande och programmet tvingas avslutas. Meddelandet som kommer upp är: "Sorry. A serious error has occurred that requires Adobe Premiere Pro to shut down. We will attempt to save your current project." Detta är superjobbigt, jag vill inte förlora det här projektet jag arbetar med :( Det är bara just det här projektet som inte går att öppna, mina andra projekt går att öppna utan problem, och det är det som gör det extra irriterande! Jag har testat att installerat om programmet men det hjälpte inte. Vet någon vad felet är? Snälla hjälp mig! Jag är förresten ny på detta forum, jag har varit här förut och läst och hittat tips men aldrig varit medlem, men nu blev jag det för att kunna få ställa den här frågan som jag inte hittar någon annanstans i forumet! Jag kommer såklart skriva andra inlägg också, men detta var anledningen till att jag skapade kontot! Verkar vara ett trevligt forum! :)[/citat] Hej! & välkommen! Om din projekt-fil är skadad och inte kan öppnas, kan du testa och öppna auto sparning's filen. ligger normalt under: C:\Documents and Settings\XXX\Mina dokument\Adobe\Premiere Pro\1.5\Adobe Premiere Pro Auto-Save annars så är de bara att börja om! spara i oilka versioner för att undvika detta i framtiden! lyckatill! 0 Citera
Disco Volante Postad 1 december 2005 Författare Postad 1 december 2005 Tack för svaret, men det funkar tyvärr inte :( Det blir samma fel när jag försöker öppna senaste autosave-filen. Det måste väl finnas något annat sätt? Att börja om vore väldigt tråkigt! Har någon annan haft detta problem och lyckats lösa det? Det skulle rädda min dag :p Edit: Om det inte går att "laga" projektfilen på något sätt, kan man då fixa in sin gamla film i ett nytt projekt någorlunda bra? Jag menar genom att använda mina Adobe Premiere Preview Files där previewfilmfiler ligger från projektet. Premiere borde ju kunna använda dessa och "återbygga" filmen, men om det finns något smidigt sätt att få det som vanligt igen så vore jag väldigt tacksam! :) 0 Citera
Rogge Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 [citat=Disco Volante]Det måste väl finnas något annat sätt?[/citat] Prova att skapa ett nytt project och importera in den gamla project-filen in i ditt nya project. Det fungerar ibland, men inte alltid. 0 Citera
Disco Volante Postad 1 december 2005 Författare Postad 1 december 2005 [citat=Rogge][citat=Disco Volante]Det måste väl finnas något annat sätt?[/citat] Prova att skapa ett nytt project och importera in den gamla project-filen in i ditt nya project. Det fungerar ibland, men inte alltid.[/citat] Det fungerar inte heller tyvärr. Vad tråkigt det är när saker inte fungerar som de ska 0 Citera
Rogge Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 [citat=Disco Volante][citat=Rogge][citat=Disco Volante]Det måste väl finnas något annat sätt?[/citat] Prova att skapa ett nytt project och importera in den gamla project-filen in i ditt nya project. Det fungerar ibland, men inte alltid.[/citat] Det fungerar inte heller tyvärr. Vad tråkigt det är när saker inte fungerar som de ska[/citat] Tråkigt, då blir det till att damma av säkerhetskopiorna du gjort av ditt project, om du gjort några förstås (?), eller börja om från början igen. Dom Preview Files som du gjort i det gamla projectet innehåller tyvärr inte något ljud, så dom är inte så mycket att ha kanske? 0 Citera
Disco Volante Postad 1 december 2005 Författare Postad 1 december 2005 [citat=Rogge][citat=Disco Volante][citat=Rogge][citat=Disco Volante]Det måste väl finnas något annat sätt?[/citat] Prova att skapa ett nytt project och importera in den gamla project-filen in i ditt nya project. Det fungerar ibland, men inte alltid.[/citat] Det fungerar inte heller tyvärr. Vad tråkigt det är när saker inte fungerar som de ska[/citat] Tråkigt, då blir det till att damma av säkerhetskopiorna du gjort av ditt project, om du gjort några förstås (?), eller börja om från början igen. Dom Preview Files som du gjort i det gamla projectet innehåller tyvärr inte något ljud, så dom är inte så mycket att ha kanske?[/citat] Usch! Nej några såna har jag inte gjort :( Vad beror det här problemet på då? det är ju så konstigt att bara just detta projekt som jag verkligen vill ha kvar och arbetar med börjar krångla. Så himla typiskt! 0 Citera
Rogge Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 Det är ett problem som tyvärr händer då och då. Varför vet jag inte men många hävdar att det beror på att projectfilerna är i xml-format och att det är när dom skrivs felet uppstår. Ingen vet helt säkert dock. Jag vet att några jobbar på att ta fram ett verktyg som kan rädda kraschade projectfiler. Hur det går för dom och om dom överhuvudtaget kommer att lyckas får vi väl se. Det dröjer nog iaf. Själv vet jag inte men efterssom felet har hänt även mig så tar jag alltid säkerhetskopior på mina projectfiler, vilket sparat mig många dagars jobb några gånger. :) 0 Citera
Disco Volante Postad 1 december 2005 Författare Postad 1 december 2005 Aha okej jag förstår. Hur gör du dina säkerhetskopior, kopierar du bara projektfilen eller gör du något i Premiere? Antar att chansen iomed detta inte är så stor att projektet kommer att börja fungera igen helt plötsligt av sig självt, jag får väl helt enkelt börja om! Tack för alla svar hursomhelst! 0 Citera
Peter R Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 Hej! Har du använt någon mp3-fil i projektet? Det finns nämnligen en bugg i Premiere som inte kan hantera vissa mp3-kodningar. Men vad jag vet så var det ett fel i 6.0 och 6.5 - inte i Pro-versionen. Hur som helst .... jag har råkat ut för samma fel men hittade ett premiere-fix-program som löste problemet. Sökte lite på nätet efter det men kunde inte hitta det. Prova du - kan vara värt ett försök kanske? Annars är tipset om autospar-filen god. Lycka till! 0 Citera
Disco Volante Postad 1 december 2005 Författare Postad 1 december 2005 Tack för ditt svar Peter! Ja jag har 1 eller flera mp3 filer i projektet men det har ju inte krånglat förrän nu, det bara slutade fungera helt plötsligt. Jag ska testa det du säger om premiere-fix-programmet! Kanske finns det lite hopp fortfarande ändå :) 0 Citera
Rogge Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 [citat=Disco Volante]Aha okej jag förstår. Hur gör du dina säkerhetskopior, kopierar du bara projektfilen eller gör du något i Premiere?[/citat] Jag tar säkerhetskopior av projectfilerna med programmet Backup NOW! 4.0 varje dag. Jag loggar DV-filerna när jag fångar dom, så dom kan man alltid fånga om. Jag ser också till att flera gånger under projectet använda mig av Save a Copy i Premiere Pro, flera gånger om dagen ibland när det är större förändringar jag gör, tex färgkorrigering. Dom nya kopiorna tar jag också säkerhetskopior på. En gång i veckan bränner jag ner säkerhetskopiorna på DVD och flyttar dom till mitt bankfack. Det första jag gör när jag startar ett nytt project är att starta Backup NOW! 4.0 och flagga det aktuella projectets projectfil för säkerhetskopiering. Och efterssom Premiere Pro's Auto Save många gånger kvaddar och förstör project för många så har jag Auto Save alltid avstängd. Overkill tycker säkert många, men efterssom säkerhetskopiering kan rädda så mycket jobb så är den tid jag lägger ner på säkerhetskopiering guld värd. Det tar inte så lång tid heller (ca 2 minuter per dag) och är inte krångligt att göra. :) 0 Citera
Disco Volante Postad 1 december 2005 Författare Postad 1 december 2005 Hehe okej, ja det låter lite invecklat men är ju bra om man verkligen inte vill att något ska gå förlorat :) Till Peter: Jag har också sökt runt nu och jag hittar ingen fix eller något :( Jag testade även att installera om mitt k-lite codec pack för codecs har gett mig många problem tidigare, men det var inte det som var felet denna gång. Om någon vet vart en Premiere Fix går att ladda ner eller vet något annat sätt att fixa detta på så vore det kanon! Stort tack till alla som försökt hjälpa mig hittills! :) 0 Citera
simonrahnster Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 Har ett litet försök du kan tillämpa, men jag är väldigt osäker på det. Men du kan ju prova på egen risk 1:Ladda ner premierefix från http://www.xs4all.nl/~jhariot/html/premiere.html (Visserligen för Premiere 6.0) 2: Tag din krashade projektfil och öppna med Anteckningar. Inne i Anteckningar väljer du Spara som och sparar med filändelsen ".ppj" Tex "filmdagen.ppj" 3: Därefter öppnar du "premierefix" och letar upp din nya fil du sparade från anteckningar. Välj därefter "fix project file" En ny ppj.fil kommer skapas i samma mapp som den krashade finns i. Oavasett hur det gick vid detta steget kan du ju alltid testa att öppna din .ppj -fil (som du sparade ut från anteckningar) eller den filen som skapades med namnet "filnamnFIX.ppj" i Premiere pro som sedan kommer konvertera din 6.0 fil till "pro-systemet" (förhoppningsvis) Lycka till! 0 Citera
Rogge Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 Den fixen fungerar dock inte till Premiere Pro. :) 0 Citera
Disco Volante Postad 1 december 2005 Författare Postad 1 december 2005 "Invalid property value" kom upp när jag försökte fixa ppj-filen jag sparade från anteckningar. Men... VET DU HUR MYCKET JAG ÄLSKAR DIG?? :D haha. Det fungerade att öppna Filmdagens.ppj i premiere och projektet fungerar finfint! Stort tack, fatta hur glad jag blev nu :) Tack till alla andra också, kul att detta fick ett lyckligt slut! :) 0 Citera
simonrahnster Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 HAHA Kul att man kunde hjälpa till Då fick jag en bekräftelse på att det kan funka ibland Ha det bra /Simon Rahnster 0 Citera
simonrahnster Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 Rogge: Det var därför man skulle spara som .ppj i Anteckningar. (Det gamla formatet) 0 Citera
Rogge Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 [citat=simonrahnster]Rogge: Det var därför man skulle spara som .ppj i Anteckningar. (Det gamla formatet)[/citat] Aha, det var som f**n! Jag missade visst din readme, jag läste bara på hemsidan där man kan ladda ner fixen ifrån. Jag tackar för tipset! :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.